Als ik 3 elco's van 47uf bij 400v in serie schakel,wordt de elco 47uf bij 1200v.
Van deze "setjes" van 3 elco's in serie worden er 16 "setjes" parallel gezet.

Wat moet de waarde zijn van de weerstand die ik parallel over de elco's zet voor een gelijkmatige spanningsverdeling?

De bedoeling is dus om van 48 elco's van 47 uf van 400v 1 elco te maken van 752uf bij 1200v.

erm, 3 elco's van 47uf in serie is 15 2/3 μF en geen 47 ;).

en die weerstanden worden zelden berekent, ik geloof dat mijn vriend er voor de tc (andere waarden, niet boeiend) er 2*4,7m ohm) over heeft gezet.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op ]

euhmmm....
als je 3 elko's in serie zet, wordt de werkspanning idd 1200v, maar die 47uF wordt door 3 gedeeld.. ofwel: 15,66uF

[edit] ze zijn me al weer voor:P

[Bericht gewijzigd door Henk hobby op ]

bij condensatoren gebeurt het tegenovergestelde van bij weerstanden.

Bij condensatoren:
Parallel = optellen
Serie = 1 delen door..(de parallelformule van weerstanden)

edit: sorry, de vraag niet goed gelezen:(

[Bericht gewijzigd door Mitchell S op ]

Sorry denkfoutje van mij.
3 elco's in serie is 15,66uf.
Dit setje 16x parallel is dan 252uf bij 1200v.
Ik dacht zelf aan 3 weerstanden van 1M over de elco's.
Is dit een goede waarde voor de weerstanden?

Ik zou een wat hogere weerstandswaarde kiezen.
En wat wordt het vermogen in zo'n weerstand.
edit: P= 400kwadraat : 1M = 0.16W
Dat valt mee.
Bedenk ook dat laagvermogen-weerstanden het niet leuk vinden, zo'n hoge spanning over de pootjes.

Ben overigens wel benieuwd waar deze 'super-elko' voor is :)

Op 7 januari 2007 17:32:09 schreef Ericxan:

ja hoor, prima, ff het goede vermogen erbij (P=U2/R).

//edit: bij nader bekijken iets meer 1M weerstanden in serie, laat de spanning per R niet over de 350, liefst 300 komen.

[Bericht gewijzigd door pcnerd op ]

De "super" elco is voor een regelbare hoogspanningsvoeding voor een buizenlineair.(3M).

Je kunt beter op safe spelen wat betreft de spanning.
Per elko 4 weerstanden van 1M in serie.
Dat moeten dan weerstanden zijn die voor 150V of hoger zijn gespecificeerd.

Op 7 januari 2007 17:49:35 schreef Ericxan:
De "super" elco is voor een regelbare hoogspanningsvoeding voor een buizenlineair.(3M).

Wauw, dat is dan met recht "danger, high voltage"!

Op 7 januari 2007 17:50:05 schreef Zonnepaneeltje:
Dat moeten dan weerstanden zijn die voor 150V of hoger zijn gespecificeerd.

D'r zijn weerstanden die wel die spanning kunnen hebben, maar geen piekstromen kunnen hebben, en dan vrolijk doorslaan. Met alle gevolgen van dien.

Wat voor piekstromen moeten er dan gaan lopen door een weerstand van 4MOhm?
Hooguit kan bij het plotseling inschakelen een klein verschil in spanningsverdeling ontstaan door kleine verschillen in de elko's.
Daarom nam ik ook een marge van 33%.

Joh, als je 't beter weet, waarom vraag je 't dan? Ik doe 'n algemene uitspraak, niet iets specifieks over die 4 megaohm weerstanden.

Op 7 januari 2007 17:32:09 schreef Ericxan:

Dat is een beetje een afweging tussen vermogen van de weerstand en de levensduur van de elcos. Het is ook afhankelijk van het feit of het apparaat wat je voedt na uitschakelen nog flink stroom blijft trekken.

Stel dat de weerstanden de enige stroomafnemers zouden zijn, staat er na 60 seconden nog ruim 100V op. Nu kan de capaciteit per elco nogal afwijken. Vroeger was de marge van -20 tot + 100%. Als dan een van de elcos een flink hogere waarde dan de anderen heeft zal deze via die anderen ontladen. Hun polariteit wordt dan omgedraaid. Met meer stroom door de weerstanden is dit effect iets minder erg.

Trekt je apparaat nog veel stroom na het uitschakelen, dan maakt het niet veel uit. Dan kan het bovenbeschreven effect zowiezo optreden, maar in veel kortere tijd.
Schakel je het apparaat niet vaak uit/aan, dan lijkt het me beter voor de elcos. Een diode parallel met de elcos verhelpt dit trouwens ook.

Misschien dan diodes erbij over de elko's tegen 'ompolen'?

Inderdaad. Ik bedoelde een diode parallel met iedere elco.

Op 7 januari 2007 20:57:41 schreef jojo:
Inderdaad. Ik bedoelde een diode parallel met iedere elco.

Na uitschakelen, en zonder verbruiker, ontlaadt iedere elko zich alleen door zijn eigen weerstand, niet door de andere elko's. Ompolen kan dan dus niet.

Bij snellere stroomwisselingen, waarbij je de stroom in de weerstanden verwaarloost, kan het ook niet. Iedere elko krijgt dan dezelfde lading (dat kan niet anders: ze staan in serie, dus de stromen zijn gelijk).
Een te kleine elko zou dan wel een te hoge spanning voeren; als dat te gek zou worden merk je het vanzelf wel. :-)

In voedingen zie je vaak draadgewonden weerstanden van aanzienlijk vermogen, die een voorbelasting geven op de voeding.
Die zouden ook als ontlaadweerstand kunnen werken, maar ze willen nog wel eens zomaar "open" gaan (dus defect). Voor de veiligheid zet men er daarom ook altijd nog gewone koolweerstanden overheen.

Een gewone voltmeter (permanent aangesloten, bijv. in het front ingebouwd) om de spanning te controleren is ook wel fijn.

Als er helemaal geen load is heb je gelijk. Maar bij een zekere load kan dit effect optreden. Ik zal zo eens kijken of ik een simulatie kan uploaden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/elcos.GIF

De condensatoren in het schema zijn met stapjes van 20% verschillend. De kleinste krijgt bij deze load tijdelijk een negatieve spanning van -60V.

[Bericht gewijzigd door jojo op ]

Ja is goed!
Als ik me vergis leer ik weer wat.. en zo niet spaar je een paar diodes uit :):):)
/edit: moet ik effe nadoen.
/edit2: Ja hoor, ik krijg er hetzelfde uit! Chapeau.

Ik heb er nog eens over nagelezen. Nergens zie je een advies voor diodes over de elko's, kennelijk valt het in de praktijk mee met de gelijkheid.
De stroom duurt ook maar kort natuurlijk. Wat je "afbreekt" aan de elko komt er bij normaal bedrijf wel weer bij, mocht er al wat lek zijn ontstaan. Maar.. je hebt gelijk.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op ]

Tjonge, hebben we allebei gelijk. ;-)
Ik heb ook geen idee hoe erg dit nu werkelijk is. Maar kort is relatief. In de simulatie duurt het toch zo'n 4 minuten eer de negatieve spanning onder de 0.7V komt (even een diodeniveau genomen).

Dat dit in de buizenjaren niet is toegepast kan ik me voorstellen. Een diode was natuurlijk duur. Vandaag de dag zou ik toch wat 1n4007s inzetten voor de zekerheid.

[Bericht gewijzigd door jojo op ]

@jojo: Ik weet nu ook waar het verschil ligt.

Ik zei: bij snelle wisselingen keert de polariteit niet om. Dat blijft kloppen. Maar hier gaat het iets anders.

Hier hebben de bleeders de gelegenheid gehad de spanningen gelijk te maken (3x 400V); de ladingen zijn het dan niet meer.
En als je dan plotseling afschakelt gebeurt het dus wel.
Dat laatste is natuurlijk de praktijksituatie in zo'n geval.

Door normale belasting zal de dimensionering natuurlijk zo gekozen zijn dat de totale spanning niet te veel inzakt. Anders werkt de voeding gewoon weg niet goed genoeg. En dan lukt het niet een elco om te polen. De spanning moet echt wegvallen.

Weet niet of je aan deze info iets hebt over hoe en wat met een hoogspanningsvoeding.
Met dank aan PA0FRI :-)

Wat die condensator/weerstand-paren betreft, moet je daar niet handelen als bij een frequentiegecompenseerde spanningsdeler: zorgen dat het product condensatorwaard/weerstandswaarde voor elk paar gelijk blijft?

Als je dat doet, gaat inderdaad de spanning niet meer onder de nul door.
Maar je wilt in normaal bedrijf de spanningen juist gelijk hebben, en dat vraagt weer om gelijke weerstanden.
Het antwoord is dus meer: zo gelijk mogelijke elko's gebruiken (zelfde fabrikaat, samen gekocht), dan vallen de verschillen wel mee; en verder niet meer over dubben :)

Wat de waarde van de weerstanden betreft;
voor de bleeder functie (voorbelasting van de voeding) werd aanbevolen 10% van de nominale belastingsstroom in de bleeders te laten lopen. Dit waren dus draadgewonden vermogensweerstanden.

Voor de ontlaadweerstanden/spanningsverdelers werd gerekend met 1 mA te laten lopen. Ook al had je bleeders, dan nog werden er dus koolweerstanden aan parallel gezet voor het geval een draadweerstand "open" ging.
Bij koolweerstanden die ruim binnen hun vermogen gebruikt werden komt dat zelden voor, vandaar die voorziening.