Hoi,
Ik heb kabelaansluiting in de meterkast (UPC) vandaaruit gaat een kabel naar de woonkamer. altijd perfekt beeld gehad. Nu heb ik vanhieruit doorgelust naar slaapkamer 1 en vandaaruit doorgelust naar sl.kamer 2 Ik heb toen in de woonk. een rijgdoos gezet en in slaapk.1 ook. op slaapk.2 een eindoos. Ik heb nu alleen op slaapk.2 goed beeld. de rest is met veel sneeuw. Alle aansluitingen gecontroleerd, maar nix gevonden. Toen heb ik op slaapk.1 de einddoos gezet (en slaapk.2 afgekoppeld), heb ik op slaapk 1 goed beeld. Kortom de rijgdozen slecht beeld, en de einddoos goed beeld. De rijgdozen vervangen van het merk hirschman naar astro, maar dat maakt niet uit. Hoe kan dat nu???

oja.....de gebruikte kabels is coax 12

De rijgdozen hebben misschien een uitkoppeldemping(verzwakker)

waaraan kun je dat zien, en watvoor moet ik dan hebben?

Als je er geen beschrijving bij hebt met specificaties even het afschermblik lospeuteren en kijken of er weerstandjes o.i.d. naar de stekeraansluiting gaan.

Van het merk Hirschman naar astro? volgens mij hoef je er bij hirschman niet vanuit te gaan dat het product slecht is, maar ik denk ook dat je vergeten bent de weerstand weg te halen. die zie je vaak duidelijk zitten als je het froontje eraf haalt

Je hebt verschillende soorten rijgdozen.
Het verschil zit hem vooral in de verdeling van je signaal.
De sterkte van het binnenkomend signaal tov wat er doorgeregen wordt en wat er uit de TV aansluiting komt.

Moet je een grote onderlinge afstand afleggen met een rijgdoos, zul je meer signaal moeten doorlaten om die grote afstand te overbruggen. Dat gaat dan ten koste van het signaal op het aansluitpunt.
Rijgdozen worden namelijk meestal gebruikt met een versterker in het begin die het signaal flink opkrikt om die lange kabelafstanden te overbruggen.
Zou je eerste rijgdoos 50%/50% verdelen, zou het signaal daar veel te sterk zijn op de TV aansluiting.

Ik vermoed dat je rijgdozen hebt die bv 20% van je signaal naar je TV uitgang leiden en de rest naar de volgende doos. Als daar hetzelfde gebreurt, zal wederom het doorgaande signaal sterk doorgelaten worden met goed signaal op je einddoos.

Verder heb ik het niet op rijgdozen.
Als je signaal begint in de meterkast, is het verstandig dat je vandaaruit je signaal verdeelt.

je signaal van de upc is een afgemeten signaal.Bij verdelen en doorrijgen ontstaat er signaal verlies.
je kan de boel wel verdelen maar dan eerst een signaal versterker plaatsen en dan een verdeel doos.

Op 18 januari 2007 23:57:10 schreef MRF-Technoligy:
je signaal van de upc is een afgemeten signaal.Bij verdelen en doorrijgen ontstaat er signaal verlies.
je kan de boel wel verdelen maar dan eerst een signaal versterker plaatsen en dan een verdeel doos.

Staat hier los van...
Alle Exploitanten hanteren een standaard signaalsterkte op het eerste aansluitpunt.
Moet ik wel zeggen dat bij nieuwbouw deze norm wat hoger is gezet omdat men weet dat de klant het doorgaans niet bij 1 TV laat.
Ik moet ook regelmatig huisversterkers aansluiten waar ik al meet dat het signaal al meer dan voldoende is voor 4 TV's

het is niet alleen een kwestie van nivo. Exploitanten gebruiken zogenaamde multitaps in plaats van splitters omdat deze onder andere een hoge ontkoppeling tussen de diverse uitgangen hebben. Je wil toch niet dat door de matige aanpassing van de tuner in de slaapkamer tv het beeld op de 42 inch plasma tv in de woning veranderd als de dochter daar zapt van de soap op rtl8 naar sbs9? Niet zelden komt er een redelijk restprodukt van de oscillator van de tuner terug op het interne kabelnet.

Bij analoog is dit storend, bij digitaal krijg je ook nog blokken etc.

De enige juiste manier is ontkoppeling tussen de toestellen door toepassing van rijgdozen (vandaar de hoge demping op de toestelpoort) of multitaps/aftakelementen. Om dit verlies te compenseren gebruikt men dan een versterker om een en ander weer in evenwicht te brengen.

Op de site van Hirschmann staan redelijk veel voorbeelden, zelf heb ik de ghv20m, daar zit meteen een verdeler in en werkt ook met het kabelmodem.

Ik ga eens proberen om vanaf de meterkast elk afzonderlijk een kabel te leggen, zodat ik geen rijgdozen meer nodig heb. In ieder geval bedankt allemaal, enne discussieer vooral zo door, zo leer ik er nog eens wat van.

zo zou ik het niet oplossen als de kabel al ligt.

De beste methode is in dit geval beide plekken een rijgdoos en in de rijgdoos aan de laatste aansluiting in plaats van de doorgaande kabel een afsluitweerstand plaatsen.

In de meterkast plaats je dan een versterker, ik zou de ghv20 nemen (zelfde als ik heb maar dan met 1 uitgang voor aansluiting op multitap of rijgdozen).

Als je het optimaal wilt doen met 2 kabels naar de meterkast moet je daar weer een versterker + multitap (GEEN splitter) plaatsen of een versterker met ingebouwde multitap. Helaas verkopen bv bouwmarkten ook versterkers maar dan met ingebouwde splitter, per definitie dus niet optimaal.

ok, dat van die versterker snap ik, maar........ 2 rijgdozen, en als laatste ook een rijgdoos met afsluitweerstand, en geen einddoos. Wat is dan eigenlijk het verschil?

een einddoos gebruik je alleen met een multitap. De naam is een beetje ongelukkig. Rijgdozen aan rijgdozen rijgen. Een einddoos aan het einde van een multitap (altijd alleen, duitsers noemen het een Einzeldose)..

ja, maar nou zou ik het echt willen weten. Laat ik de vraag anders stellen. Wat is het TECHNISCHE verschil tussen een einddoos en een rijgdoos met eindelusweerstand? het lijkt me nl. hetzelfde....

Een beetje theorie.
Als je een HF signaal op een kabel zet en je wilt dat er geen verliezen door reflectie optreden, moet je de kabel 'ideaal afsluiten'.
Wat er gebeurt als je een HF signaal kabel niet correct afsluit ontstaan er reflectie golven die gaan interfereren met het orginele signaal.
In dit geval heb je goed beeld op je eindaansluiting, maar niet bij je voorgaande aansluitingen.
Dit komt dus doordat aan het eind er geen interferentie is, je heb als het ware daar geen 'stoorsignaal'.
Maar omdat hij niet goed is afgesloten gaat er een stoorgolf 'terug', waardoor op je andere toestellen storing ontstaat.
Bij digitale coax signaalkabels is het nog veel belangrijker dat je een juiste afsluiting hebt, omdat dan je digitale data geheel onverwerkbaar wordt. Plus dat je op bepaalde PC's geen problemen hebt, maar op anderen die ook een 'tap' hebben, wel.
De term 'staande golf' wordt veelal in HF gebruikt om reflectie uit te drukken.
Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik en ook de anderen bedoelen.

Referentie van onderstaand verhaal

Het rijg systeem

Bij het zogenaamde rijg systeem gebruikt men na de versterker rijgdozen. Rijgdozen hebben twee aansluitingen, een ingang en een uitgang. De kabel waar het signaal op staat komt aan de ingang, de uitgang gaat verder naar de volgende rijgdoos. Op de uitgang van de laatste rijgdoos moet een afsluitweerstand gemonteerd worden. Gebruik als laatste doos géén einddoos, maar een rijgdoos met afsluitweerstand. Op een versterker van 18 á 20 dB kunnen gemakkelijk 4 rijgdozen aangesloten worden. Wilt u meer dozen gaan aansluiten neem dan bij voorkeur een zwaardere versterker. Bij een "klein" aantal rijgdozen zoals hierboven, gebruik je bij voorkeur rijgdozen van het type GEDU 15 Als er echter meer rijgdozen achter elkaar komen, 6 of meer, dan is het beter om verschillende rijgdozen te nemen. Het dichts bij de versterker komen dan rijgdozen van het type GEDU 20. In het midden komen dan rijgdozen van het type GEDU 15. De laatste dozen worden dan van het type GEDU 10. Dit is om het signaal zo gelijkmatig mogelijk te verdelen. GEDU 20 rijgdozen hebben namelijk de laagste doorlaatdemping en de hoogste aftakdemping. GEDU 10 rijgdozen hebben daartegen de hoogste doorlaatdemping en de laagste aftakdemping. GEDU 15 rijgdozen liggen met de dempingswaardes daar tussen in. Verdeel de 3 soorten dozen gelijkmatig, bij een totaal van 9 dozen neem je dus van elk type 3 stuks. Bij een totaal van 11 dozen neem je bijvoorbeeld 4x GEDU20 , 4x GEDU15 en 3x GEDU10

Vergeet niet de laatste rijgdoos af te sluiten met een afsluitweerstand.

Het ster systeem

Bij het stersysteem gebruikt men na de versterker een verdeler, een zogenaamde multitap. Er zijn ook versterkers met een ingebouwde multitap. Vanuit deze multitap gaat er een kabel naar elke aan te sluiten antenne doos. In het stersysteem moeten zogenaamde einddozen gebruikt worden. Op een versterker van 18 á 20 dB kunnen gemakkelijk 4 einddozen aangesloten worden. Wilt u meer dozen gaan aansluiten neem dan bij voorkeur een zwaardere versterker.

Hier op dit forum staat ook nog wel wat extra info: http://www.circuitsonline.net/forum/view/38594

Mijn persoonlijke ervaring is dat rijgdozen vaak problemen geven. Een paar keer de stekker verkeerd eruitgetrokken waardoor er inwendig iets beschadigt, en alles erachter heeft er last van. En dat geldt voor alle handelingen aan één kabel...

Daarnaast ben ik voor een HF dicht systeem. Dus alles met HoogFrequente stekkers afgemonteerd zodat er geen stoorproducten zijn die inslag kunnen geven op deze dozen.
Let wel! Elke doorlussing is een punt waar de kabel gestript onder een plaatje zit! Genoeg "kieren en gaten" (lees-> onafgeschermde punten) die storing kunnen oppikken.

Daar komt bij dat je slecht kunt inschatten wat het verlies is per aansluiting. Je moet weten hoeveel signaal je binnenkrijgt, hoeveel je nodig bent bij de eerste WCD, hoeveel kabel tussen de WCD's afzonderlijk, enz...

Bij een sterpunt, wat tegenwoordig de meest gangbare manier van aansluiten is, zowel in het CAI-netwerk van de kabelexploitant als bij mensen thuis, zal een afzonderlijke storing niet direct je hele netwerk platleggen.
Er is minder rekenwerk nodig om overal een goed signaal te krijgen. Mogelijk een beredenering van de langste kabel het meeste signaal, maar meer ook niet.
Er zijn -reeds eerder genoemde- multitaps te krijgen die per uitgang een eigen signaalsterkte hebben. Langste kabel, het sterkste signaal dus.
Maar wanneer het gaat om TV's op slaapkamers en de woonkamer zal (zolang het gelijkvloers is en er geen zolderkamertje bij zit) een reguliere 2, 3, of 4 wegsplitter voldoende zijn om een goed beeld te behouden op alle locaties.
Dit is uiteraard nog wel afhankelijk van wat de exploitant aan signaal aanbied.
Zoals eerder gezegd, is er een minimum aan signaal, wat tegenwoordig ruim overschreden aangeboden wordt in nieuwbouwwoningen.
Bij voldoende sterk signaal is een versterker niet nodig.
Bij een vierverdeler heb je per uitgang zo'n 7,5 dB verlies aan signaal. Met een meter of 10/15 C12 erachter heb je gemiddeld zo'n 9dB verlies per TV.
Wanneer het signaal al sterk binnenkomt, is dan een versterker niet nodig.
Je zou het moeten testen met zo'n splitter en een lengte kabel. Voldoet het? Laat dan lekker die versterker achterwege.
Maar let op! Houd er rekening mee dat een beetje goede plasma TV "van Poep nog Appeltaart" kan maken. Dwz; bij een zwak signaal wordt dit vaak nog voldoende intern versterkt door zo'n TV dat je voldoende sterk signaal denkt te hebben!! Test het op een regulier Slaapkamer toestel.
En houd rekening met de kwaliteit kabel! C12 is goed.

Maar dan iets totaal anders...
Het is UPC gebied begreep ik?
Houd dan rekening met het volgende:
UPC wil met de tijd alle analoge (=met een normaal toestel te ontvangen kanalen) zenders van de kabel halen.
Het doel is zo over meer ruimte te beschikken om zo meer digitale diensten te kunnen aanbieden. (voor elke analoge zender, kunnen er 8 digitaal terug komen) Echter betekent dat, dat je voor elke TV een eigen decoder moet aanschaffen.
Digitale decoders zijn extreem gevoelig voor zwakke signalen. Zou je bij een normale TV geen probleem hebben met een beetje sneeuwerig beeld, betekent dat bij Digitale TV al snel blokkerig beeld, freezing pictures, etc.
Een reden temeer om je rijgdozen-installatiekeuze eens te heroverwegen.

(lees mijn sig.)

Fantomaz

Als je als kabel puur alleen naar de demping kijkt is de C12 kabel niet slecht. Vooral met de komst van digitale signalen in de ether (Digitenne/KPN maar ook andere etherverbindingen zoals gsm etc) is vooral ook de afscherming van kabel en stekkers zeer belangrijk. Koka 799 of H125 zijn daar beter in dan C12.

Een einddoos is intern opgebouwd om de TV band, Radioband en retour (kabelmodem) netjes te filteren en op de juiste aansluiting te krijgen (tv en retour op tv aansluiting, FM band op de radio aansluiting).

Een Rijgdoos is intern gelijk opgebouwd maar aan de ingang zit nog een zogenaamde 'directional coupler' welke een bewuste uitgangsdemping geeft van ca 10/15 dB maar bovendien richtingsgevoelig is.

Helaas wordt er nogal wat troep verkocht, van echte fabrikanten zoals Hirschmann of Astro weet je dat het goed zit. Natuurlijk moet de installateur/detaillist dan ook nog wel de juiste uitleg geven. Een rijgdoos waar een steker verwijderen de doos sloopt (zelfs de krachten die zo'n doos moet ondergaan staan in de norm beschreven) is zeer waarschijnlijk niet als een echte rijgdoos opgebouwd maar met een weerstandsnetwerkje. Deze dozen halen niet de benodigde ontkoppeling en zullen inderdaad bij defect raken van de toestelaansluiting ook de doorgaande aansluitingen beinvloeden.

Een echt goede cai aansluiting voldoet aan de volgende eisen:

1) goed signaalnivo, maar ook de signaal ruisverhouding. Belangrijk is dat de exploitant dus al een goed nivo en kwaliteit aanbied. Zelf is het kwestie van goede materialen gebruiken om het nivo te handhaven (binnen de nodige grenzen) en de ruis in de gaten te houden. (dus niet een versterker aan het einde van een lange kabel maar vooraan)

2) hoogfrequent dicht: dus goede stekers, 100% metaal (ook niet metaalgelakt plastic), en zeker geen plastic kapjes oid. Daarnaast goede kabel zoals boven omschreven. Niet zelden ben ik problemen tegengekomen waar het bij de video bijgeleverde coaxsnoertje de oorzaak was, dus echt van binnenkomst tot en met de tv alles nalopen. Zelfs een slecht afgeschermd kabeltje naar de radio kan het tv beeld benadelen of zelfs onmogelijk maken.

Ook bij digitale boxen is de afscherming zeer belangrijk, niet zelden heb ik boxen zien flippen doordat een slecht afgeschermde coaxkabel in de buurt van gsm of dect lag en daarmee de tuner van de box onbruikbaar maakte. Het juist monteren van dozen en stekers is zeker ook van belang, een goede voorlichting door de verkoper moet dit mogelijk maken. Maar ja.. als een verkoper 2 rijgdozen verkoopt zonder versterker.. ben ik bang dat ie eea niet begrepen heeft.

3) laatste voorwaarde is een goede ontkoppeling zoals ik in eerdere post aangaf. Daarvoor zijn splitters per definitie uit den boze. Door de lagere demping van een splitter kan je vaak net een versterker besparen maar je signaal wordt al zwakker door de splitterdemping en langere kabel naar de aansluiting op bv slaapkamer/zolder. Het nivo dat een exploitant aanbied wordt niet bewust zo laag gehouden. Die netwerken zijn kompleet doorgerekend waar allerlei aspecten bijkomen (dikte van coaxkabels, afstand tussen versterkers, belastbaarheid van glasvezelzenders voor aansturen van de wijken etc etc). Een 2 voudig splitter compenseren in zo'n netwerk (ca 3,7 dB hoger nivo nodig) zou meteen moeten gelden voor alle aansluitingen maar leidt ook tot een verdubbeling van energieopname van het netwerk van de exploitant, daar de stroom door de uitgangstrappen van de versterkers meer dan verdubbelen moet). De warmte van de versterker is dan te groot voor de huidige behuizing, een grotere behuizing past niet meer in het 1 stoeptegel brede straatkastje etc. De spanningsval over de aanvoerende coaxkabels verdubbeld, dus de kabels moeten dikker of de spanning aan het begin hoger (ten koste van de veiligheid van Fantomaz zijn werk.. ) En eindresultaat is dan nog steeds dat de ontkoppeling tussen de 2 toestellen in dat geval zeker niet ok is. De verkoper van de plasma tv in de woonkamer is al 3x komen kijken maar ziet niets (de dochter is naar school en de tv met de soap op rtl18 staat uit)...

De enige 2 echt goede oplossingen zijn altijd aktief (met versterker). Kwa performance maken rijg en stersysteem dan niet veel uit, vaak meer een kwestie van wat nog makkelijk aan te leggen is. Enig nadeel van een rijgsysteem is dat een fout bij de eerste doos de rest benadeeld. Dat is een van de redenen dat exploitanten er van af gestapt zijn, als de 1e woning in het rijtje opnieuw aan het behangen is, had de rest geen beeld. Retourverkeer maakt eea nog iets gecompliceerder, dat bewaren we voor de volgende keer.

De signaalkwaliteit van de meeste exploitanten is over het algemeen behoorlijk goed, de huisinstallaties zijn vaak het probleem. Ik heb nog nooit iemand spijt zien hebben die het echt een keer gemaakt heeft zoals het hoort (zie post van DDSFM), tot nu toe altijd 'als ik dat geweten had, had ik het jaren eerder gedaan, ik wist niet dat het beeld zo goed kon zijn'.

Natuurlijk is een goede voorlichting van de verkoper noodzakelijk, helaas schort het hier nogal eens aan maar de genoemde voorbeelden bieden houvast!

Als je kijkt naar de gemiddelde prijs van de aangesloten apparatuur, snap ik niet dat men de kwaliteit accepteert van de gemiddelde huisinstallatie (maar ja dat is natuurlijk de eigen trots van de zaterdagmiddag klussen) of zich laat informeren door een vakman.

OK. hartstikke bedankt. Het is me helemaal duidelijk. Er komt idd meer bij kijken dan alleen ff een rijgdoosje ed.

Op 20 januari 2007 10:46:40 schreef dmb:
Het nivo dat een exploitant aanbied wordt niet bewust zo laag gehouden. Die netwerken zijn kompleet doorgerekend waar allerlei aspecten bijkomen (dikte van coaxkabels, afstand tussen versterkers, belastbaarheid van glasvezelzenders voor aansturen van de wijken etc etc). Een 2 voudig splitter compenseren in zo'n netwerk (ca 3,7 dB hoger nivo nodig) zou meteen moeten gelden voor alle aansluitingen maar leidt ook tot een verdubbeling van energieopname van het netwerk van de exploitant, daar de stroom door de uitgangstrappen van de versterkers meer dan verdubbelen moet). De warmte van de versterker is dan te groot voor de huidige behuizing, een grotere behuizing past niet meer in het 1 stoeptegel brede straatkastje etc. De spanningsval over de aanvoerende coaxkabels verdubbeld, dus de kabels moeten dikker of de spanning aan het begin hoger (ten koste van de veiligheid van Fantomaz zijn werk.. )

Ik kan me er redelijk in vinden, maar heb op het hioerbovenstaande wel een kanttekening.
Ik denk niet dat de Exploitanten bewust de boel laag houden.
Een (eind-)versterker stuurt een standaard nivo uit. In principe versterkt een versterker een dB of 30. Maar dan zou het uitgangsnivo afhangen van het ingangsnivo. En dat doet het niet want deze waarde varieerd per situatie.
De versterker versterkt de standaard 30 dB, maar wordt vervolgens intern weer verzwakt, om weer op een de standaard waarde uit te komen. Het verbruik van de versterker zal dan ook nagenoeg altijd gelijk zijn, per type.
Het enig wat een exploitant kan doen, is het nivo op de uitgang verhogen, door de demping te verkleinen ;-)
Tegenwoordig wordt er bij het uitverdelen van de diverse huisaansluitingen al rekening gehouden met het feit dat de bewoners meer TV's aansluiten.
De aansluitkabels van EV-kast naar woning zijn tegenwoordig ook van een kwallitatief beter type, dat minder demping heeft per 100M. Was het altijd C12 voor normale en C6 op langere afstanden, gebruiken ze tegenwoordig C9 voor normale en middellange afstanden. C6 alleen nog maar voor excessen waarbij het niet rendabel zou zijn om nog een EV te plaatsen, met een dure versterker, versterkerbehuizing, lengte C3 tbv het voeden, onderhoud, etc etc...

Het klopt dat de meeste versterkers ca 30dB versterking hebben. Aan de ingang en tussen de versterker trappen zijn dan instelmogelijkheden aanwezig om de demping (absoluut verlies) en de effening (corrigeren van de frequentieafhankelijke demping van de kabel). Dit zegt echter niet dat de versterker dan bv ook de bijna 4 dB hoger uitgestuurd kan worden. De maximale uitsturing van een versterker hangt af van de opbouw (en daarmee energieverbruik) en de belasting (aantal analoge kanalen digitale transponders). Nieuwe ontwikkelingen kwa versterkers maken het hier mogelijk met gelijke opname van energie uit het coaxnet (dat net is immers niet makkelijk/snel te veranderen) de energie opname af te laten nemen hetgeen betrouwbaarheid ten goede komt (dit is een must ivm diensten als internet en telefonie) maar ook mogelijkheden biedt tot het vergroten van de bandbreedte van 860 Mhz naar 1 GHz, dat extra stukje band biedt extra bandbreedte voor nieuwe diensten als VOD (video on demand), met als voordeel dat de analoge kanalen dan nog langer behouden kunnen blijven (wel zo fijn voor de video of het 2e, 3e, en zoveelste toestel)

Tegenwoordig wordt inderdaad betere kabel gebruikt waardoor de netten goedkoper worden (minder c6 nodig) en ook minder verlies ontstaat. Dat stukje winst is echter niet voldoende om rijgdozen of een multitap aan te sturen.

wat een theorie..ik heb hier 10 aansluitingen (geen normale gezins situatie)...overal goed beeld.

coax komt binnen in de meterkast. splitter voor internet. naar eenversterker met een stuk of 6 uitgangen. 4 naar eindozen. 1 naar een rijgdoos met daaraan naar de volgende kamer met een eindoos.
Dit is de oudbouw. alles met hirschman.

een punt van de versterker naar de nieuwbouw al waar het via een multitap verdeeld wordt naar nog 4 andere einddozen. hier alles lowbudget.