Hey;
Ok heb dus mijn reserve ECU kunnen aanschaffen zodoende dsat ik met de reserve wat kan stoeien. Nu mijn prbleem is dat er geen OBD2 interface opzit dus moet ik een custom interface opbouwen zodoende dat ik die kan her programmere nzonder de ecu elke keer opentedoen.
Nu mijn problem is dat de µp een MC68HC11G5FN is (ik ken hem bij naam maar dat is alles) met eprom allemaal vast op het bord, is er een manier om deze uittelezen/teschrijven als die op dat bord bevind tesamen met de eprom?

Ben momenteel zelf aan't zoeken naar een oplossing, maar vindt niet direct iets bruikbaar.

Dank bijvoorbaat Damic

ja, die mogelijkheid heb je, een 68HC11 bezit een ingebakken bootstrap loader, die kun je activeren door de juiste pinnetjes te schakelen. Die bootstraploader laat je vervolgens een 256 byte groot programmaatje in het interne RAM laden, wat je daar kunt uitvoeren. Hier kun je dan een programmaatje in stoppen wat de interne EEprom en de eventuele externe ROMS dumpt.

Het is zelfs mogelijk om mbv. deze bootloader de interne eeprom te programmeren.

Ha leuk, heb de print nu naast mij liggen en eventjes geïnspecteerd, heb een kleine afgedekte connector naar buiten met 6 pinnen en een 52 pins waar normaal de auto stekker insteekt. Wat ik nog heb gezien is een niet gesoldeerde 4 pins connector dicht bij de MC en waarvan een aantal direct naar de MC lopen :).

ps. de eprom is een 27c256-12 volgens mij staan hier de fuel mappings in :)

ik neem aan dat je het datasheet hebt.

http://www.ortodoxism.ro/datasheets/motorola/MC68HC11G5.pdf

Vlooi eens uit of de seriele poort naar buiten komt op de 52 pins connector, en of eventueel de pins MODA en MODB hard-wired zijn, of op een stekker staan.

Via MODA en MODB kun je de CPU in special bootstrap mode zetten, waarna je in het 512 bytes grote interne RAM een programmaatje kunt downloaden, wat dan vervolgens uitgevoerd wordt. Dit programmaatje kan bijvoorbeeld een monitor zijn, waarmee je de inhoud van de eprom uitleest.

Mocht je in de experimenteer-ECU de eprom willen vervangen door een EEprom, dan kan de 68HC11 deze zelfs herprogrammeren.

(bij eproms is dat wat lastiger, vanwege het wissen, en FLASH-eproms hebben weer speciale wis/prorgrammeer-algoritmen nodig.)

Ja datasheet stond al open :)

Ok RW en E loopt naar de 4 pins "connector" en TXD, RXD, MODA, MODB lopen naar de 6 pins, welke heb je dan nog nodig vermits er altijd ~12V opstaat via aparte 52p connector (deze laatste is voornamelijk auto signalen/sturingen (toerental, Lamba sensor, inspuiting, ...)).

Kan ik dan gewoon een aangepaste seriele kabel aansluiten of moet ik nog een heel programmeer printje ertussen zetten + schemaatje ofzo?

Met welk program proggie kan ik da uitlezen/schrijven?

Er staat ook nog een derde grote IC op met als "logo" een F tussen 2 horizontale streepjes en als nr MB672477

edit: heb iets gevonden nl dit: http://techgsm.com/XPROG_Motorola_Programmer,4514.html of best zelf iets maken?

de 6 pins connector gaat het worden. je hebt de MODA en MODB aansluitingen nodig, kijk even in het datasheet hoe je deze moet schakelen om dat ding in bootstrap mode te zetten. (eerst verbinden, daarna powerup.)

Aan de TX en RX aansluiting kun je een MAX232 aansluiten voor een RS232-verbinding. Dan moet je een FFh zenden, en dan je programma wat in het interne RAM moet lopen. Voor programmaatjes, zie ook google, er is veel te vinden. Ik heb nog wel wat liggen voor de HC11A1 (256 bytes intern RAM) maar als je dat wilt hebben moet je geduld hebben, dat spul ligt in Karlsruhe, en daar ben ik niet elke week.

Ok bedank voor de uitleg, maar ik en µc = geen goed idee vermits ik er nog nooit iets heb meegedaan. Dus voor mij is echt alles nog basic.

Enige suggesties wat betrefd programma's?

Wat betreft de max232 is lang geleden dak nog is zoiets in elkaar heb gezet dus zal maar is een schema opzoeken.

Ok heb iets gevonden maar het zou ook gaan met die Dallas dat erop staat en ook minder componenten :)

[Bericht gewijzigd door Damic op ]

Volgens de datasheet moet ik de 2 pinnen op 0 zetten = open??

Input Pins  |                          | Latched at Reset
MODA | MODB | Mode Selected            | SMOD | MDA
 0   |  1   | Single Chip              |  0   |  0
 1   |  1   | Expanded Non-Multiplexed |  0   |  1
 0   |  0   | Bootstrap                |  1   |  0
 1   |  0   | Test                     |  1   |  1

2.1.3 Bootstrap Operating Mode
This is a very versatile operating mode since there are essentially no limitations on the special
purpose program that can be loaded into internal RAM. The resident bootstrap program, contained
in the bootstrap ROM, uses the SCI to read a variable length program into on-chip RAM. Program
control is passed to RAM at location $0000 when an idle line of at least four characters occurs.
The MC68HC11G5 communicates through the SCI port. After reset in bootstrap mode, the SCI runs
at E/16 (7812 baud for E-clock = 2 MHz). A break condition is output on the SCI transmitter. For
normal use of the bootstrap program, the user must send $FF to the SCI receiver at either E/16 or
E/104 (1200 baud for E-clock = 2 MHz).
Note: The $FF is not echoed through the SCI transmitter.
In this mode all interrupt vectors are mapped to pseudo-vectors in RAM (refer to Table 2-2). This
allows programmers to use their own service-routine addresses. Each pseudo-vector is allowed
three bytes of space, rather than the two bytes for normal vectors, because an explicit jump (JMP)
opcode is needed to cause the desired jump to the user’s service-routine address.
Since the SMOD control bit is initialized to one, all of the privileged control bits are accessible in this
mode. This allows the bootstrap mode to be used for test and diagnostic functions on completed
modules. Mode switching can occur under program control by writing to the SMOD and MDA bits
of the HPRIO register.

[Bericht gewijzigd door Damic op ]

Op 19 januari 2007 19:27:08 schreef Damic:
Ja datasheet stond al open :)

Er staat ook nog een derde grote IC op met als "logo" een F tussen 2 horizontale streepjes en als nr MB672477

Fujitsu

heel waarschijnlijk ene ASIC.