Op 20 januari 2007 16:47:48 schreef JuuL:
En als je gewone metingen doet en je hebt geen aarde? Scheidingstrafo ertussen?
Zo'n scheidingstrafo is er alleen maar om te voorkomen dat je niet 'aan het net' komt te hangen, en je probleemloos 16A bij 230V kan verstoken zonder dat er ergens een zekering doorslaat. Een scheidingstrafo zorgt er niet voor dat het opeens 'veilig' is om met je ene hand de nul aan te raken, en met de andere hand de fase...
6foot6
Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
Op 20 januari 2007 17:07:34 schreef Sine:
Correctomundo, die aarde zit er niet voor niets aan.
De aardaansluiting is verplicht omdat het apparaat geen dubbelgeisoleerd klasse II apparaat is.
Het is dus een wettelijk voorschrift, gebaseerd op de worst-case praktijk, het elektrische kacheltje onder de douche.
Vooral bij het meten van gevaarlijke spanningen, dus boven de 48V, verdient het aanbeveling de schakeling niet, via de scoop, automatisch te aarden waardoor het andere spanningsuiteinde gevaarlijk wordt.
Scheidingstrafo's hebben dan geen nut meer.
alrik
de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
Ik wil niet topic kapen maar aangezien het over Differentiaal probes etc gaat. Heb ik een vraagje over een PM 8940 Isolation amplifier is dit het zelfde als een Differentiaal probe?