Hoi,

Voor school wil ik de parallele poort schakelen. Nu kan dit met de statuslijnen, maar deze moet je dan kortsluiten met de grond van de poort. Hoe doe ik dit?

Ik weet dat het zou kunnen met een transistor, maar de ingangsspanning wordt dan ook kort gesloten. Ook heb ik al aan een optocoupler gedacht, maar omdat er een analoog signaal in gaat, zal die LED in de optocoupler altijd een beetje branden, waardoor de optocoupler dus altijd stroom doorlaat, volgens mijn natuurkunde leraar.

De bedoeling is dat hij pas kortsluiting veroorzaakt als mijn schakeling er 2,4V of meer (max. 5V) op komt te staan. Ik heb al de tip gehad om er een analoge voltmeter voor te gebruiken, en daar een draadje op de wijzer te plakken, en zorgen dat die de kortsluiting veroorzaakt. Het nadeel van dit idee is dat de reactie tijd dan 0,5 seconde of meer wordt, terwijl de schakeling in 0,1 seconde reageert.

Om een analoog spanningsniveau om te zetten naar een digitaal niveau gebruik je een comparator. Al kan het met een Schmitt-trigger schakeling als deze ook. Laat dan T1 en R1 weg en sluit de spanning aan op P1. Op de collector van T3 tak je het digitaal signaal af.

Bedankt, maar ik geloof niet dat ik het helemaal begrijp. De bedoeling is om kortsluiting te maken zodra er 2,4V of meer inkomt.

Wat ik begrijp is dat je in dat schema T1 en R1 weglaat. Vervolgens sluit ik de te meten spanning aan in plaats van P1. Sluit ik de poort nu aan op de + en - die in het schema staan?

Een TTL optocoupler misschien? 74OL6000 series
Datasheet KLIK

Ben me nog druk door de datasheet heen aan het worstelen, maar als ik het goed begrijp is dit een optocoupler die met TTL waardes werkt? Dus 0V tot 0,8V is 0, en 2,4V en hoger is 1, toch?

Op 23 januari 2007 20:44:58 schreef PatrickB:
Wat ik begrijp is dat je in dat schema T1 en R1 weglaat. Vervolgens sluit ik de te meten spanning aan in plaats van P1. Sluit ik de poort nu aan op de + en - die in het schema staan?

Je sluit de spanning aan op de plaats waar R1 getekend stond, aan P1; daarmee stel je in, op welke spanning de schakeling moet omklappen. De GND v/d poort verbindt je met de GND v/d schakeling, en de te sturen ingang verbindt je aan de collector van T3 (waar ook R5 mee verbonden is).

Oké, maar aangezien het 5 keer moet worden gebouwd, ben ik ook wel geïnteresseerd in die optocoupler. Dat lijkt mij minder ruimte en geld te kosten. Het is tenslotte voor het profielwerkstuk :P

Moet dat spanningsniveau erg precies zijn? Er bestaan 8-bits HCMOS-buffers met Schmitt-trigger ingangen die rond de halve voedingsspanning schakelen (bij 5V voedingsspanning dus rond de 2.5V). Heb je niets anders dan 1 IC nodig.

Op 23 januari 2007 21:04:30 schreef pros:
Moet dat spanningsniveau erg precies zijn?

Nee, dat hoeft niet zo heel erg precies te zijn. Maar die Schmitt-trigers, hoe werken die dan? 1 ingang met 5V, 1 ingang met de te meten waarde, en een uitgang?

8 ingangen en 8 uitgangen. De uitgang gaat bv. van 0V naar 5V als de ingang hoger wordt dan (pakweg) 2.7V. Nu blijft de uitgang "hoog" (5V) tot de ingangsspanning gezakt is tot (pakweg) 2.3V. Dan wordt de uitgang "laag" (0v), en blijft zo tot de ingangsspanning terug stijgt tot minstens 2.7V, enz...
Het voordeel hiervan is, dat de uitgang niet zal veranderen als de ingangsspanning ergens tussen 2.4V en 2.6V "zweeft".

Oké, dat klinkt als een hele goede oplossing, bedankt!

Op 23 januari 2007 21:19:21 schreef pros:
8 ingangen en 8 uitgangen. De uitgang gaat bv. van 0V naar 5V als de ingang hoger wordt dan (pakweg) 2.7V. Nu blijft de uitgang "hoog" (5V) tot de ingangsspanning gezakt is tot (pakweg) 2.3V. Dan wordt de uitgang "laag" (0v), en blijft zo tot de ingangsspanning terug stijgt tot minstens 2.7V, enz...
Het voordeel hiervan is, dat de uitgang niet zal veranderen als de ingangsspanning ergens tussen 2.4V en 2.6V "zweeft".

Oké, dit klinkt heel goed, maar hoe maak ik hiermee dan de kortsluiting aan de andere kant, zodat de statuslijnen van de parallele poort reageren door in het register een 0 te schrijven? Toch nog iets van een optocoupler erachter?

Als een uitgang (van de aansturende buffer) laag wordt (0Volt), ziet de inganspin van je parport dat als een '0', een "kortsluiting met GND" zoals jij het noemt. Waar heb je die uitdrukking overigens vandaan? Gebruikelijk is ze zeker niet...

Ik zat fout met die kortsluiting. Ik heb even dit artikel bekeken, en snap nu dat er minstens een 470 Ohm weerstand bij moet. En dan kan ik ineens weer werken met de transistor die ik al heb, in combinatie met die Schmitt-triggers. Alleen even een goed schema daarvoor bedenken. Ik zal nog wel even met m'n natuurkunde leraar overleggen, heb zo toch natuurkunde.