Een tijdje geleden heb ik een oude 60 DVD wisselaar gekregen van me pa's werk omdat deze kapot was ( SCSI aansturing oid ). Dus ik heb dat ding totaal gestript, en een hoop mechanische onderdelen aan overgehouden.

Nu wil ik er een beetje mee experimenteren. Er zit o.a. een metalen staaf bij met tandjes erop,. En ook een geleider met motor die hierover heen "rijdt". De motor aansturen enzo is geen probleem, op een van de printjes zat een L298 ( Dual Hbridge ). Deze heb ik uitgesoldeerd, en hergebruikt wat perfect gaat. Ook heb ik een pic'je een PWM signaal laten maken waarmee ik de snelheid van de motor kon regelen. Dit ging ook relatief makkelijk.

Op de motor zit ook een optische teller, met quadratuur uitgang. Deze kan krijg ik ook werkend en op de scoop komt mooi de typische quadratuur tevoorschijn. Zover gaat alles nog prima.

Wat ik nu wil maken is een soort van regelunit, die afhankelijk van een waarde die je vanaf de pc stuurt. Die as naar een bepaald punt stuurt. Incl eindstops... Dit moet ook nog wel lukken. Alleen nu wil ik ook inbouwen dat als je de as niet horizontaal, maar vertikaal monteerd. Dat de sturing ervoorzorgt, dat de motor een zekere houdstroom door de motor blijft sturen dat die staaf niet naar beneden zakt.

Kan iemand mij een beetje uitleg geven over hoe ik dat het beste aan kan pakken ?

Hmm...je zou evt met een ander sensortje kunnen checken of de motor in beweging is of niet.

is het niet mogelijk een 'zelfremmende' vertraging in te bouwen?

een motor met vertraging 1:8 of hoger schijnt zelfremmend te zijn, en met een wormwiel zit je al helemaal gebakken.

wat je ook kan proberen is experimenteren met pwm aansturing, en kijken bij welke pulsbreedte de motor blijft hangen...
heb je foto's van de rail enzo?

gr madthijs

Op 25 januari 2007 18:12:26 schreef madthijs:
een motor met vertraging 1:8 of hoger schijnt zelfremmend te zijn

onzin. wordt wel heel zwaar..

tandheugel => wormwiel + rondsel.
of een contragewicht

Een mechanische oplossing is lang zo gek nog niet.

Maar je hebt iets van een encoder begrijp ik uit het verhaal.

Als de motor zakt dan zal je encoder dus ook pulsen afgeven. Je kunt dus zien dat de motor verplaatst.
Door een integrerende actie (vanwege de incrementele encoder)toe te voegen i.d.v. van een counter kun je blijven uitsturen.

Referentie positie teller =0. Einpositie teller= bijv 255.

Sturen met 100 pulsen omhoog dus teller =100.
Verplaatst de motor nu bijv 1 puls omlaag door zwaartekracht of andere externe invloef dan is de tellerwaarde 100-1=99 dus 1 puls bijsturen.

De encoder dus de teller laten aansturen en deze waarde vergelijken met de gewenste waarde.

Deze positie sturing kun je in snelheid regelen door bijv. een
traject generator de gewenste waarde te laten genereren.

Klinkt allemaal makkelijk maar zal nog wel een hele klus zijn.