hoe groot moet de cos phi wettelijk gezien zijn in een elektrische instalatie?

Moet je zelf weten, maar als je een echt grote installatie hebt met heel veel motoren heb je een lage cospki, en een hoge blindstroom. Je moet daar vaak extra voor betalen als bedrijf en dan schaf je gauw genoeg een cosphi verbetering aan. Trouwens bij een klant van mij in Duitsland doet het elektriciteitsbedrijf er helemaal niet moeilijk over. En het is een grote aansluiting (3 MW).

voor thuis installaties moet hij groter (of gelijk) zijn aan 0.9 (in België)

Nee dat is voor de industrie.
Voor thuis maakt het niks uit.

als hij kleiner is dan 0,8 betaal je extra, groter dan 0,8 krijg je premies (voor de industrie natuurlijk)

enne kunnen we daar ook wat mee
goedkoper stroom gebruiken ofzo?
of neemt de meter alles mee?

Voor belgië is het minimum 0,9.

[Bericht gewijzigd door Peter Claus op ]

Je betaalt enkel het nuttige vermogen, dat is ook bij bedrijven zo.
Enkel worden deze beboet bij cos phi lager dan 0,95/0,9/0,8 omdat dat extra verliezen meebrengt voor de energieleverancier.

Hoe groter het afgenomen nuttig vermogen is door een bedrijf, des te meer de blindstroom invloed heeft op de transmissie van de energie. Voor een huishouden is zelfs bij een heel slechte cos phi het verwaarloosbaar.

ej yves als ge had opgelet int school hadde da gewete den hoppy heeft da nog uitgelegd (denk toch dattet den hoppenbrouwers was)

Op 7 februari 2007 19:10:33 schreef ronneke (van ellentric):
ej yves als ge had opgelet int school hadde da gewete den hoppy heeft da nog uitgelegd (denk toch dattet den hoppenbrouwers was)

Bier in de man, verstand in de kan. Of begrijp ik het verkeerd??

Bier in de man, verstand in de kan. Of begrijp ik het verkeerd??[/quote]

ik denk dat je het goed begrijpt

nee, de meter meet geen blindlast. nu denk je natuurlijk dat je op die manier gratis stroom kan gebuiken door pure inductieve belastig te gaan verbruiken. als dat werkelijk zo simpel gaat dan zou niemand meer betalen voor de elektriciteid.