Hoi allemaal,
ik wil (voor mezelf dan) een wandvolgende robot gaan bouwen. ik heb er zo eentje zien werken en was bijzonder
onder de indruk. Een hele werkbesparing 
http://www.boerderij.nl/brd/resources/attachments?download=true&im…
Ik heb em open gezien en hij werkt met 2 wielmotoren, waterproof ultrasone sensor en een magnetisch compass (hoewel ze er van spraken dat die niet nodig was). Ook 2 encoders op de wielen.
Als je de prijs bekijkt dan begrijp je wel waarom ik geïntereseerd ben zelf zo'n ding ineen te knutselen.
Ik vroeg me af of er geen open source software is die
de tijdrovende taak van het progammeren al iets kan verlichten?
Hopend op reacties
Nestor
kolos
Alles kan automatisch, maar niets gaat vanzelf
Hier broeit hetzelfde idee. Tijd zal je niet veel besparen: de boxen moet je alsnog schoon houden en zaagsel strooien. De roosters worden uiteraard wel droger.
Hoe wil je op het midden van de roosters gaan schuiven? dan zal je toch op een of andere manier naar een ongeveer 20cm hoge boxrand moeten kijken en koeienpoten eruit filteren, zodat je op een vaste afstand van, zegge 80 cm blijft.
Op de een of andere manier zal je ook waypoints ter referentie moeten maken bij bijvoorbeeld de zijpaden. Zo kan je dan de slip enzo corrigeren.
(wij kwamen trouwens op het idee omdat we al een husqvarna automower in de tuin hebben die 's winters niets te doen heeft. Een lely-vertegenwoordiger is hier geweest, die van JOZ hoefde niet meer te komen nadat hij vertelde wat het ging kosten)
Hey !
Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die met dit idee loopt. Het gaat mij vooral om de uitdaging en ik weet dat ik de uren tijd die ik erin stop makkelijk zou kunnen gebruiken om het reinigen zelf te doen (met zitmaaier). Maar hoe dan ook, het is een hele klus.
De boxranden zijn hoog genoeg en ik had gedacht aan een derde (meelopend) wiel voor afstandssensing. Ik heb zowat alle pistes bekeken, van draadvolgen, (dik) geverfde lijn volgen, tot zelfs een constructie onder het dak die ik ging volgen met een laser.
Het idee met de verf vond ik nog helemaal zo gek niet. Een lijn van een 5 tal centimeter felgekleurde slijtvaste verf (zoals op wegen).De sensors dan net achter de schuif hangen natuurlijk en sleuven eruit filteren. doenbaar. met lijndiktes naar links of een extra lijn kan je een bocht melden. het is zomaar wat luidop denken. het zou alleszins een veel vlottere bouw geven. Gewoon een lijnvolger namaken en in de zomer als de dieren buiten zijn de vloer eens goed reinigen en voorzien van die streepjes verf. Routes zijn dan natuurlijk al veel moeilijker en de robot heeft op geen moment benul van waar hij zit, maar who cares? 
Nu goed, ik had graag daar eens dieper met jou op ingegaan. Wie weet raken we niet ergens ? 
groeten
Nestor