Ik heb een motortje gehaalt uit een servo (hitec). Er lopen drie draden naar de motor: 1 daar van is direct verbonden met de massa van het stekkert en van de andere 2 weet ik niet voor wat ze dienen. misschien helpen de foto's.
dit zijn fotos
http://po.tato.be/Uploads/motor1.jpg en http://po.tato.be/Uploads/motor2.jpg
nu de vraag wat een motortje is het en hoe kan ik het aan sturen

De rode en de bruine draad is gewoon net als een normale dc motor, de zwarte is alleen voor de aarding van het huis van de motor. Niets moeilijks dus.

maar als ik daar mijn regelbare voeding op zet zit die 1.5A en 1.6v ik vind dit vrij veel
omdat die met een batterij word gevoed dacht ik dat die een iets te hoge stroom heeft

[Bericht gewijzigd door dellie op ]

Op 20 februari 2007 22:50:03 schreef Mr. SnuGGelS:
De rode en de bruine draad is gewoon net als een normale dc motor, de zwarte is alleen voor de aarding van het huis van de motor. Niets moeilijks dus.

niet waar, het is een servo met de daarbij horende aanstuurlogica en de potmeter voor de bepaling van de stand van de servo.
Kijk is op het modelbouwforum daar staan genoeg aansluitschema's e.d.

www.modelbouwforum.nl

de motor is kapot maar als ik de plus op de bruine aan sluit en de min op de oranje dan trekt het motortje bij 4.5V 9mA en als ik het anderzom aan sluit dan krijg ik een kortsluiting (1A bij 0.01V had mijn labo voeding op 1A afgeregeld ) nu mijn vraag hoe komt dat? (ik wil het niet gaan maken of zo maaar ik snap niet hoe dat komt)

Waarschijnlijk trek je bij ompoling de stroom over de print heen? Een stroom volgt altijd de weg van de minste weerstand. De ene kant op kan dat via de motor zijn, de andere kant op via een of ander component op de print. Knip eens 1 draadje los en probeer het dan nog eens.

neen want ik heb hem ondertussen al los geknipt en hij blijft dat doen

Draait het motortje wel als hij die 9mA trekt? Misschien ligt er ergens een borsteltje dwars ofzo?

ja de motor draait maar als die die 1A trekt dan draait het niet