Beste forumleden,

Ik werk sinds kort met Altium DXP, het is een
prachtig programma wat schema, pcb en fpga design
betrefd.

Ik zit nu met het volgende probleem, ik heb een print
ontworpen en wil hier graag een proto van maken. Omdat ik
de proto zelf maak heb ik een lay-out nodig van de top- en
de bottom layer met 'open' pads. Vooralsnog lukt het niet
om deze lay-out af te drukken. Welke instellingen moet ik
doen of moet dit eventueel via gerber ?

Alvast bedankt.

Als Free_electron langskomt zal hij het je wel ff uitleggen.
Zelf heb ik nog niet geprutst met Altium, gaat binnenkort wel gebeuren.

Ok dan wacht ik tot Free_electron even langs komt.

Je moet zeker eens wat met altium spelen, ik heb
multisim/ultiboard, eagle en wat gratis programmas
gehad, maar Altium steekt er kwa gebruiksgemak en nauwkeurigheid 2 koppen bovenuit. Multisim/ulti was
een ramp! en eagle werkt echt niet fijn.

hmm, ik word helemaal opgewonden van al die mooie screenshots. Ik ga nu onmiddelijk Altium downloadeN!

daaaar issem daaari ssem ( f_e dan :p )

pcb openen
File - fabrication outputs - Final

venster popt open
klik met rechter muistoets op het document ( niet op de thumbnails maar op het grote document ) en kies 'configuration'

daar kan je dan per plot aangeven if je Holes wilt , mirroren en nog een ganse trits andere instellingen.

( zo kan je de top layer spiegelen als je gaat afdrukken op inkjet film bijvoorbeeld )

en voor je assemblage documenten kan je de bootom text overlay spiegelen zodattie leesbaar wordt.

stel je hebt het volgende

[code]
                   | Include components        |  Printout Options   
                   | TOP   Bottom  Double sided| Holes Mirror TT fonts
-Top Layer                                        v
  Multi Layer
  Top Layer
  Mecha 5
  Keepout Layer
-Bottom Layer                                     v
  Multi Layer
  Bottom Layer
  Mecha 5
  Keepout layer

als je nu nog eens rechts klikt op bijvoorbeeld Multi Layer en je kiest properties kan je daar individuele elementen aan en afschakelen

ik maak zo voor assemblage drawings een speciale layer stack aan
Top overlay : alles aan
Top layer " alles af behalve compnent pads in draft "
Keepout layer

om de kleuren vand e printout te tweaken klik je opnieuw rechts en kiest Preferences in plaats van Properties.
Daar kan je dan alle kleuren gaan tweaken . je kan ook stomweg op de knop onderaan klikken ( preferences )

door middel van right-click en dan insert printout kan je een bladzijde toevoegen. en door middel van rightclick insert layer kan je dan lagen op dat blad toevoegen. ( die je dan weer via properties kan gaan tweaken. )

En ja , altium DXP ( en nu zeker met Altium Designer ) is een ongelofelijk knap programma. Tis alleen zoooooo uitgebreid dat je enige maanden werk hebt om alle hoekjes en kantjes eens te bezoeken.

Ik draai dagelijks DXP2004 opt werk en 99Se thuis ne heb net mijn baas zover gekregen dattie Altium Designer 6 licenties heeft besteld.

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Ik heb het programma zelf ook gedownload ter evaluatie.
Ik heb vandaag mijn nieuwe laptop binnen gekregen dus ik ga hem daar binnenkort op installeren.
Voor het het gebruik van dit soort software heb ik speciaal een laptop met openGL video kaart aangeschaft, komt ook van pas bij allerlei 3D teken pakketten.

Ok, het is gelukt.
Ik heb ook de paginakleur op mono gezet,
om open pads te krijgen.
Nu kan ik gaan printen maken.

Bedankt allemaal en f_e in het bijzonder.

Op 21 februari 2007 20:17:02 schreef Xenobinol:
Ik heb het programma zelf ook gedownload ter evaluatie.
Ik heb vandaag mijn nieuwe laptop binnen gekregen dus ik ga hem daar binnenkort op installeren.
Voor het het gebruik van dit soort software heb ik speciaal een laptop met openGL video kaart aangeschaft, komt ook van pas bij allerlei 3D teken pakketten.

als je er mee gaat spelen :
je kan doucmenten uit het windows 'trekken' staar u niet blind op de MDI interface.
vooral als je 2 monitoren hebt heel handig.
Zet dat ding maximuzed op bijvoorbeeld linkerscherm. open een paar docuemtnen ( je krijgt dan tabs voor elk docuemnt. als je zo een tab vastpakt en 'dragt' tot op je nader emoniter en daar laat vallen dan floept er automatisch ene tweede venster open. Dat is GEEN tweede instance van het programma maar een split. word en Excel kunnen dat ook.

Nog een vraagje, hoe schaal ik de pagina op 100%.
Gewoon door page setup op scale = 1 te zetten of zijn er betere manieren?

Op 21 februari 2007 20:30:04 schreef free_electron:

als je er mee gaat spelen :
je kan doucmenten uit het windows 'trekken' staar u niet blind op de MDI interface.
vooral als je 2 monitoren hebt heel handig.
Zet dat ding maximuzed op bijvoorbeeld linkerscherm. open een paar docuemtnen ( je krijgt dan tabs voor elk docuemnt. als je zo een tab vastpakt en 'dragt' tot op je nader emoniter en daar laat vallen dan floept er automatisch ene tweede venster open. Dat is GEEN tweede instance van het programma maar een split. word en Excel kunnen dat ook.

Bedankt voor de tips, volgens mij ondersteund mijn laptop (IBM T43p) dual monitor setups, ga ik dit weekend eens uitproberen.

scaling is inderdaad door op 1 te zetten. je kan proberen door 100% in te tikken ook ( zet wel je % teken ierachter dan )

in de pcb layout kan je zo bijvoorbeeld maten opgeven .
stel bent bezig ene spoor te tekenen en je staat voor het ogenblik in mils ( je kan schakelen met de letter Q : onthoudt dat haast alles in altium software re-entrant geschreven is . dit betekent dat je middenin een commando een ander kan oproepen. je hoeft je huidig commando niet af te breken )

waar warne we ? ah ja maten bijvoorbeeld.

je bent dus ene spoor aan het tekenen. druk op TAB en je kan de breedte aanpassen. als je daar nu 10 in tikt ZONDEr iets erna te zetten dan wordt dat 10 x whatever je unit is ( mils of millimeter , opnieuw ;je kan schakelen met Q , ook terwijl je al bezig bent met tekenen. de boel is re-entrant )
stel je staat in mils maar hebt geen behoefte aan schakelen. tik dan in 10mm. klaar. de boel wordt automatisch geconverteerd. de software is snugger genoeg om uit te vlooien dat er een achtervoegsel is en doet het werk

mm cm mil inch zijn gekend.

nog ene leukerd in altium 6. ( kan ook in DXP al maar niet tot op dat niveau )

je maakt eens chema met een fpga erop. in die fpga stop je een microcontroller ( Altium Designer 6 wordt geleverd met een gans pak IP cores die je royalty free mag gebruiken EN de compilers/assemblers ervoor ) en een nest peripherie.

je maakt je pck layout , schrijft je verilog/vhdl/schema voor de fpga en de code voor de cpu ( assembler of C )

eenmaal je het bord hebt en bestukt hebt hang je op je printerpoort een jtag kabeltje ( 4 weerstanden ... )
en je lanceert de debugger .

je kan nu je code die op de cpu draait single steppen bijvoorbeeld . en sterker nog. als je de PCB layout open zet en je neemt een step dan verkleuren de pads van de chips in de jtag chain mee met de logische niveaus op het echte bord.
je hebt dus voor je neus op het scherm je pcb layout met daarop direct te zien welke pin er nu hoog en laag is. je kan ook een pin aanklikken in de layout en zeggen : maak deze effe hoog of laag ...
razend interessant als je het bord aan het troubleshooten bent... efkes dit proberen . klikkerdeklik op je pcb layout en je niveaus staan op je board in het echt !

het is ongelofelijk krachtig wat je er allemaal mee kan. en het kort je ontwikkeltijd enorm in doordat het zo uitgebreid is. alles kan binnen dezelfde tool. schema , simulatie , pcb layout , microcontroller code , fpga , verilog ,vhdl , impedance control , differential routing , emulatie , hardware debug over jtag. het zit er allemaal in.

kweet het ik ben weer de lof aan het zingen. maar tblijft een feit dat er vandaag NIETS is wat ook maar in de buurt komt van wat je met Altium Designer ( od DXP2004) allemaal kan. ook niet met nog veel duurdere paketten.