Wie o wie heeft een schema, lay-out of tips voor het maken van een antenne tuner voor mijn scanner.
de bedoeling is om met mijn yupiteru MVT7100 scanner kortegolf te gaan ontvangen. de gebruikte antenne is een ca.14 meter lange 2.52 draadantenne

Is tie: end-fed, center-fed, V of inverted V, of gewoon een longwire.

wat is het verschil tussen die vier door jou genoemde antennes dan??

De wijze van voeding en dus de impedantie van je antenne.
Daarop moet je wel antennetuner aan passen.

Voed je de antenne met coax (50 of 75 ohm) twinlead (300 of 600 ohm) of loopt er een enkele draad (end-fed) naar je shack.

Wil de tuner in je shack of buiten bij de voeding van je antenne, waar ook de groundplane zit.

Hoe breedbandig moet het worden. Het probleem is dat als je het goed wilt doen je met rolspoelen moet gaan werken.

Je moet nu toch al op die 14 meter draad e.e.a. ontvangen.

ja maar het geluid is niet optimaal want bij een collega vliegtuigspotter(ik wil er militaire radiocommunicatie mee gaan beluisteren)met dezelfde scanner is de kwaliteit van het geluid veel beter omdat hij een antenne tuner in in de schakeling heeft opgenomen. het probleem is dat deze tuner in de behuizing is ingegoten dus kan ik de componenten ook niet bekijken. duzzzzzzzzzzzzzzz.......

Heb wel een schema voor je maar het is niet echt klein in omvang, als dat ten minste de bedoeling is?

kun je mij die via email sturen of een URL geven waar ik dit schema kan vinden?

stuur het wel via eMail

hee hallo met zijn twee
kijk hier even rond hier zit vast wel wat voor je bij .
http://members.home.nl/radiomorningstar/schemas.htm
succes .

Rob007

zit vast wel iets bij wat ik zoek

bedankt dus