realiseren stappenmotorsturing

Ik hoop niet gelijk naar de zoekmachine gestuurd te worden, omdat ik daar wel al gekeken heb. Echter door het (te)grote aantal hits zie ik het bos bijna niet meer. Ik zou graag mijn scrap-stappenmotoren gaan aansturen en er eens mee expirimenteren via een AVR. nu kan het de alcohol zijn dat ik het niet meer helder zie, maar ik kom er simpelweg niet aan uit.

DOEL: bekend worden met stappenmotorsturingen (CNC-project uiteindelijk)

MIDDELLEN: Enkele unipolaire motoren (4 spoelen+ common), avr uiteraar(AT90S1200), handvol BT152's en uiteraard de standaardcomponenten.

STREVEN: zonder gebruik te maken van de STEP/DIR IC's toch het apparaatje laten doen wat ik wil, en zo kijken wat de max. snelheid e.d. zijn.

Wie heeft een duwtje in de juiste richting voor mij?

Een duwtje door het bos:
http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/

De link voor mensen die beginnen met steppers.

welja, je stuurt opzich steeds 1 van de 4 spoelen aan.

Al deze 4 spoelen ga je in het rond aansturen, om de beurt dus.
De motor zal dan gaan draaien, echt moeilijk is het niet vanuit een microcontroller.

Halfstep is al iets moeilijker, je stuurt dan 1 spoel aan, erna 2 spoelen, daarna wer 1 spoel (de voldende).
Zo heb je wat meer nauwkeurigheid.

het principe van de stappenmotor is mij wel al duidelijk, maar vooral de hardware interreseert mij op dit moment. heb enkele motoren liggen, en zoals al eerder vermeld de bt152 uit een grijs archief. nu wil ik deze juist gaan gebruiken om een sturing te bouwen. Door er 4 per motor te gebruiken kan ik met de software fullstep, halfstep en misschien zelfs microstep maken. alleen de vraag is: HOE?
een vrijloopdiode enzo daar ben ik van op de hoogte, maar een arme student ziet leest liever iets meer dan dat ie behuizingen van de grond rapen moet

ik weet niet hoe precies en hoe netjes het allemaal moet. Ik heb ooit eens 4 uitgangen van een pic aangesloten op 4 transistors (bd139) en deze weer verbonden met de spoelen van de stappenmotor.
Beetje programmeren en binnen een half uur werkte het.
De transistors dienen als schakelaar om een hogere stroom te kunnen leveren.

dat is precies mijn bedoeling, alleen het maken van de (simpele) transistorschaling is net mijn vraag

ULN2803, en dan 2 kanalen van de uln gebruiken voor 1 spoel, zo kun je 500mA schakelen in DIP10 behuzing, incl vrijloop diode.

wordt wel warm zo.. koelblokje..

[Bericht gewijzigd door Martijn v op dinsdag 27 februari 2007 19:07:42

KIS!!: Keep It Simple

kan iemand mij even wakkerschudden? een thyrisor voor een stappenmotor :S

maar in principe moet een simpele transistorschakeling (4 maal) met de bijbehorende diode voldoende zijn?

Waar haal je die thyristor vandaan?

Alles kan automatisch, maar niets gaat vanzelf

bt152 (openingspost, bedoelde er de bd137 mee)

High met Henk

Special Member

hmm Vince... FF persoonlijke vraag, maar van waar kom je in zeeland? Wellicht kan ik je buiten forum om van beetje info voorzien, maar verdient wel wat uitleg.. Ik kan het hier niet posten...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik ben (meestal) in het weekend bij mijn ouders in Hulst, zeeuws-vlaanderen. Door de weeks in Breda

High met Henk

Special Member

hmm breda, dat ligt opd e route.....

ik rijd elke dag Tholen Nuenen (eindhoven)....

Je gaat me strakkies toch niet verteleln dat je daar HBO elektro doet bij Bert & Leo achter de materiaalbalie, Gerbrand Schor, Wijnands, Rob Kommeren, Walter van Boxtel, Wijnands en Voermans? 't is jammer dat je Theuns niet mer gekend hebt... Dat was een elektrofreak pur sang.....

anyweg, misschien handig om eens wat af te spreken... Ik had alleen bipolaire steppers, maar maakt niet zoveel uit....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 27 februari 2007 23:19:07

Gerbrand is een goede kerel, Wijands heeft morgen zn afscheidsborrel(pensioen) in de soos (17 uur). Rob is al weg, voermans heb ik nog niet mee te maken gehad. maw ja dus, avans

High met Henk

Special Member

Rob kommeren weg?? I'm AMAZED!!! Dat was 1 van de weinige die echt fanatiek was nog, tenminste op de elektronica richting........

wijnands is toffe vent, v. Boxtel ook, maar motivatie mistte ik soms...

met schor heb ik zowel positieve als negatieve ervaringen.... Voermans is wel toffe vent alleen soms tikje theoretisch
Arnouts (dacht ik) van natuurkunde is ook toffe vent. Enne zit ferrier er nog? of is die weer treetje hoger in piramide??

Tja die PLC man (wagemakers?) is ook leuke vent. Als je bnij de decaan komt (broeders) doe hem de groeten van me. Trouwens kun je aan het hele team wel doen.... Ik heb volgens mij bij de meeste wel een onvergetelijke indruk achter gelaten.....

misschien handig om eens te kijken of je EVT een dagje mee kunt naar nuenen. (weet niet of dat in je planning past en of dat van mijn baas mag...)

nou, als je morgen in staat bent in de (nog steeds levende) soos te zijn ;) zie je er weer een heleboel van terug. ik ben daar kind aan huis:P maar mijn email staat in mn profiel, dan gaan de mod's niet over hun nek

Op deze pagina: Educypedia kijken onder kop Motoren - Robot:
altikelen over steppers. Hierdoor kom je op paginas met allerlei info.

- - big bang - -

edit: www.stappenmotor.nl kan ook handig zijn voor de hobbyist

[Bericht gewijzigd door big bang op dinsdag 27 februari 2007 23:35:45

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
High met Henk

Special Member

ik kwam nooit in de soos.....
vond het niets? Zit Hans daar nog? Hans luyckx ofzow... Das volgens mij een euuwige student...

Maremmm... lat maar even weten of je intresse hebt in mijn aanbod.... ik heb steppers en drivers liggen en ben er behoorlijk mee an het stoeien geweest. Maar snap het nu 100 %
heb echter ook een ontwerp vane en stepper (volgens mij is die unipolair trouwens) en die werkt ook, maar ik heb daar nooit het signaal van bekeken.... Ding heb ik wel opgebouwd (sterker nu ben nu hele bups van die printen aan het testen, was ontwerp van mijn voorganger)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op dinsdag 27 februari 2007 23:38:02

ff offtopic dan maar:

Wijnands gaat vanaf 1 maart ook weg:( Hij geeft morgen nog een afscheidsfeestje in de soos. Jammer om die man weg te zien gaan. Was altijd geweldig.

Maarre Vince dan kom ik je daar vast nog wel even tegen in de soos? Ik ben er al hele tijd niet meer geweest maar weet het nog goed te vinden;) vroeger nog soort halve bestuursfunctie gehad.

ontopic:
ik wil je ook best met het een en ander helpen. Laat maar weten wat ik kan doen.

@ High Met Henk:

Hans Luyckx... ja die kennen we nog wel :D volgens mij is hij vorig jaar afgestudeerd...

High met Henk

Special Member

die is tegelijk met mij begonnen daar. Ik heb daarna nog 2 jaar over mijn lerarenopleiding gedaan (ja das 1 jaar te lang, maar ik moest in het laatste jaar nog maar 1 verslag + 1 presentatie doen,d us heb toen ook gewerkt) en werk dus nu nog steeds...

Ben verbaasd dat hij OOIT afgestudeerd is..

He Vince
Toevallig in hulst in het weekend van 10/11 maart?
Als je wilt kan ik je dan wel een beetje helpen met je steppers. Onder voorbehoud, weet nog niet zeker of ik er dan ben, maar waarschijnlijk wel.

(heb daar ook mijn ouders zitten en moet weer eens mijn jaarlijkse bezoekje gaan brengen)

[Bericht gewijzigd door DIY op woensdag 28 februari 2007 17:07:48

waarschijjnlijk wel... mensen, dit wordt eng :P

Dames Dames.
Even een theekransje houden. >:)>:)

Op 27 februari 2007 17:50:30 schreef vince_zld:
...nu kan het de alcohol zijn dat ik het niet meer helder zie...

Geen theekransje denk ik.. :)

Ik heb een paar BD137's geristseld... Hoe kan ik deze het beste aansluiten? gewoon in verzadiging sturen met bv 120 Ohm oid?

Iemand een concreet schema zodat ik mn vermoeden bevestigen kan?

bvd