Ik heb een oud type stationklok (zonder secondenwijzer) die ik nog moet aanpassen voor hij het doet.
Deze klok werkt oorspronkelijk via het nationaal netwerk vanuit Utrecht (op de atoomklok). Ik weet dat ik hem moet omzetten om het te laten werken. Heeft iemand enige ervaring hiermee?
Dank je voor de tijd.

groetjes, Casper

Is vaker aan bod geweest, de zoekfunctie geeft: klik , staat daar niets tussen ? :)

Okee, in de herhaling dan maar weer:

<Deze klok werkt oorspronkelijk via het nationaal netwerk vanuit Utrecht (op de atoomklok).>

Dit is gedeeltelijk waar, Alle stationsklokken in nederland werken op DCF77. Op elke verkeersleiding hangt een DCF77 ontvanger, het signaal van deze ontvanger word door middel van een moederklok (op de VL) omgezet in een toonfrequent signaal welke langs de lijn (in dat beheersgebied) naar alle stations word gestuurd. Dit toonfrequent signaal word dan vervolgens op elk station omgezet in een minutenpuls. Met deze minutenpuls worden vervolgens alle afzonderlijke klokken aangestuurd.

Het uurwerkje wat jij hebt werkt als volgt: in het uurwerk zit een synchroonmotortje wat gewoon op de netspanning aangesloten moet worden (onderste aansluiting). De minuten puls sluit je aan op de bovenste aansluiting. Als de secondenwijzer niet op 12 staat en je sluit de netspanning aan, gaat de secondenwijzer lopen totdat deze op 12 staat. Daar blijft hij staan tot er een minutenpuls voorbij komt. Geef je nu met bijvoorbeeld een 9-volts blokje een pulsje op de bovenste aansluiting dan zal de seconden wijzer verder lopen en als het goed is, is de minutenwijzer een minut versprongen. Werkt dit niet draai dan de plus en de min van het 9-volts blokje om. De minutenpuls zorgt er door middel van een electromagneetje voor dat er een nokje word weggeduwd waardoor de secondenwijzer verder loopt. Overigens kun je voor een uurwerk zonder secondenwijzer volstaan met de minutenpuls. Dus ook zonder netspanning moet de minutenwijzer verspringen als je een minutenpuls geeft. De truc is hierbij dat dit uurwerkje de ene minuut een positieve puls verwacht en de andere minuut een negatieve! In het verleden hebben in Electuur een aantal schema's gestaan voor het omzetten van DCF77 in een wisselende minutenpuls.

Overigens hebben op sommige stations in Nederland de klokken een standalone ontvanger met bijbehorende omzetter.

<Ik weet dat ik hem moet omzetten om het te laten werken. Heeft iemand enige ervaring hiermee?>

Zo goed???

groetjes en succes ermee, Johan

zie verder linkje van Aart!!!!!