Autoradio

Hoi,

Effe snel een vraagje ik heb een autoradio ingebouwd, maar de radio rijdt mee op de motor, ik hoor tikken als je optrekt dan gaat die meer tikken. Kan ik hier zelf een onstoringsschakeling voor maken?

Grtz
Bob

Ik denk dat je dat het makkelijkste kan doen door de voeding te stabiliseren.

dus gewoon een 7812 er tussen mety bijbehorende schakeling?

grtz
Bob

Wat ik zou doen is een condensator over de voeding van de radio, en hiervoor dan een diode plaatsen omdat die condensator anders de hele spanning van de hele auto stabiliseert.

Jongens niet de ingewikkeld denken joh, gewoon een ontstoorsetje gaan halen bij de betreffende autozaak (halffords heeft ze volgens mij). Kwestie van een paar spoelen en een condensator.

Met een 7812 haal je de pieken niet weg, die fietsen er gewoon doorheen.

Suc6
Antoine

Overigens, ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar op mijn Sony, zit achter een zekering van 15A, dat doe je niet ff met een 7812, en daarbij is de spanningsval dan te groot.

[Bericht gewijzigd door Antoine op zondag 27 april 2003 22:55:31

ANtoine >> Dan heeft die radio nog een zekering in zich lijkt mij. Een radio gebruikt denk maximaal 1 Ampere.

En met 1 diode en 1 condensator ist ook niet zo moeilijk lijk me. Als je dan ook nog een grote condensator neemt (heb het nog niet berekent zal het eens doen alsk tijd over heb) kan het ook nog zo zijn dat je radio niet even uitgaat bij het starten.

bij mijn elektroboer hebben ze kant en klaren dingen

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Op 28 april 2003 15:37:54 schreef Corné:
ANtoine >> Dan heeft die radio nog een zekering in zich lijkt mij. Een radio gebruikt denk maximaal 1 Ampere.

Mijn Clarion autoradio/CD speler van 4x45W heeft al twee 4A zekeringen in de radio zelf zitten.
Dus een 7812 red je niet.
Reken maar ff na, 45W audio vermogen bij 12V is al ca 4A. P=UxI

gewoon bij de Halfords een onstoorsetje halen. Wat ook helpt is de radio direct met een draad naar de accu pluspool.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 28 april 2003 16:00:01

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.