Ik kan aan een oud xyz-systeem geraken en wil die cnc-aansturen. Nu kan ik ook een aantal kapotte boormachines bemachtigen waarvan de motoren nog in orde zijn. Is het realistisch om deze te gebruiken om de assen aan te drijven?

Deze vraag zou je kunnen beantwoorden met Ja en Nee.

De vraag zal onder andere zijn of je wilt boren of frezen, en daarnaast is de vraag of je het wilt gebruiken voor licht of zwaar werk.

Voor boren heb je een andere snelheid nodig dan voor frezen, en het ene materiaal moet je sneller in boren dan in andere materialen.
(Hier zou je dus onder andere kunnen kijken of de motoren regelbaar (te maken) zijn).

En ander details is dat een boormachine motor uberhaupt langzamer draait dan de motor van een freesmachine.

Hopelijk heb je iets aan deze tips en mogelijk bied Google ook een oplossing.

SWSje

hij wil de motoren gebruiken voor het aandrijven van de assen, niet de gereedschapspindel!?

denk dat het wel kan, met een overbrenging kun je elke kracht opwekken die je wilt, maar natuurlijk snelheid is omgekeerd evenredig.

Je zult ook een terugkoppeling moeten hebben, van de huidige positie van de motor. hte zijn geen servo's of stappenmotoren..

check ook ff de CNC topic op dit forum.

suc6!

No way! Dat gaat NOOIT werken. Gooi die motoren meteen maar in de vuilcontainer... of gebruik ze ergens anders voor.

Over wat voor 'oud XYZ-systeem' hebben we het? Wat wil je er mee gaan bewerken? Zitten er al (oude) motoren op? Hoe groot/zwaar is het (foto helpt)? Met de huidige informatie kunnen we weinig.

Als er reeds motoren op zitten zou ik in eerste instantie kijken of daar wat mee te beginnen valt. Anders zijn (forse) stappenmotoren de makkelijkste en meest economische optie. Die motoren zijn simpel en nauwkeurig aan te sturen en kunnen met een beetje geluk direct de originele spindels aandrijven (zonder overbrenging dus spelings-vrij... wel een correcte koppelbus gebruiken).

Waar je wel echt rekening mee moet houden (als het een hand-aangedreven xyz is) is over eventuele speling in de assen. Met een handmatige xyz compenseer je hier (bij handmatig gebruik) voor. Er is software die daar voor kan corrigeren, maar beste is om geen speling te hebben. Je haalt met een softwarematige optie altijd maar matige resultaten.

Er zitten nog geen motoren op en ik heb het ding ook nog niet van dichtbij kunnen inspecteren. Ik moet alleen vrij vlug beslissen over de oude boormachines want die gaan overmorgen al de vuilhoop op.

Boormachinemotoren gebruiken voor de aandrijving van je assen lijkt me een drama, niet doen!
@SWS: waarom draait een boor langzamer dan een frees? Bij gelijke materialen (ook van snijgereedschap) is de snijsnelheid toch gelijk?
Ik weet wel dat houtfrezen loeihard lopen.

ik denk dat het wel moet lukken, maar het zal niet gemakkelijker
en waarschijnlijk ook niet goedkoper dan steppers.
toevallig een week terug over na gedacht, maar dan met stofzuigermotoren.
als je het veld los haalt van het anker en dan een DC spanning op veld zet
heb je in principe een DC motor maar dan. moet er nog een encoder op en
moet je nog een schakeling hebben die de pulsen van je pc vergelijkt met die
van de encoder en daar een signaal uit haalt voor de motors sturing.

waarom draait een boor langzamer dan een frees? Bij gelijke materialen (ook van snijgereedschap) is de snijsnelheid toch gelijk?

vaak haal je met een handboormachine je snijsnelheid ook niet.
zal wel met motor vermogen en bijbehorende gewicht te maken hebben.
of de kosten van een extra overbrenging.

voor precisie werk heb je in ieder geval borstelloze motoren nodig..

veeel beter met steppers ofwel met servo motoren ( met optical feedback.

maar met boormachine motorne? forget it.

servo motoren zijn jarenlang met borstels geweest.
heb hier een draaibank, doet zonder moeite 0.001mm met
DC servo (dus met borstels)

Volledig met Jauke eens. Beetje ouderwets maar het kan (kon) wel.

DC servo met borstels word nog steeds verkocht.
dus zo ouderwets is het nou ook weer niet.

DC servo's die nu verkocht worden zijn in de industrie voornamelijk ter vervanging van bestaande motoren. Nieuwbouw is bijna allemaal AC. Hoe het zit in de wereld van gereedschappen weet ik niet.
In sommige US machines zie je het ook nog wel eens. Maar aan "de overkant" hebben ze er toch een handje van om machines te behangen met allerlei verschillende en minder gangbare motoren.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Als de transmissie nog in orde is moet het best lukken volgens mij. (Dus niet de motor direct op de spindels) Ik heb de spindels van mijn machine ook wel eens aangedreven met een (accu)boormachine. Lekker veel koppel en toch redelijk veel toeren. Gaat perfect.

Encoder op de uitgaande as, en je hebt een mooie servo.

Ik denk dat de benodigde stroom alleen best hoog is.

En het zal lastig zijn om de gehele transmissie bak mooi te monteren.

De man van wie ik mijn stappenmotoren heb gekregen zei tegen mij dat ik juist van die motoren zou moeten gebruiken.
Samen met een uhu sturing en een terergkoppeling.

EDIT: gaat het hier om "boormachines met snoer"?
Dan doorstreep het bovenstaande maar :p

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

Encoder op de uitgaande as, en je hebt een mooie servo.

dat gaat niet zondermeer goed. ten eerste gaat hij niet de andere kant
op draaien door de spanning om te polen, je zult het veld van het anker
moeten scheiden.
en alleen een encoder op de uitgang als enige terug koppeling wil denk ik niet.
het anker gaat in de speling van de overbrenging heen en weer stuiteren.
dan zal er nog een tacho op het anker moeten.

@ GJ
ik denk dat voor het kleine werk (enkele tientallen watts) toch nog veel te krijgen is.

het gaat hier om krachtige "vijsmachines" die werken op batterij

moet gewoon lukken als je terugkoppeling gebruikt en bv een uhu sturing.
Kijk bv is op http://www.peters-cnc-ecke.de/ daar zijn veel mensen die dat zo doen.

vijsmachine is dat niet een Belgische accuboormachine. :P

dan moet de deze ook werken als je een encoder gebruikt.

Borstelloos is idd niet persee nodig. Maar je hebt iig wel een motor nodig die beide kanten op kan draaien en nauwkeurig in toerental te regelen is. Zo'n regelaar maken is alleen al lastig. Is bij DC motoren al een stuk makkelijker. Daarnaast wil je dat het ook wel een beetje trillingsvrij is. Een stofzuigermotor genereert behoorlijk wat trillingen. En dat wil je niet door je hele systeem heen hebben.

Daarnaast moet je het geheel ook nog eens op je spindels krijgen. Met dat soort motoren moet je dan alsnog een flinke overbrenging maken en om dat spelingsvrij te krijgen bij zo'n kracht... netjes als je dat lukt... Ohja, dan de encoders. Die moeten dus direct op de motor-as. Maar bij dat soort toerentallen heb je wel erg serieuze hardware nodig om de pulsfrequenties te volgen die daar vanaf komen.

En een servolus is wel wat ingewikkelder dan alleen een proportionele term... dat gaat nooit lekker werken!!! Er moet iig een integrale term bij om steady-state error weg te werken (regeltechniek les 1). En als je het systeem kritisch afstelt ook nog een differentieele term om te voorkomen dat je servo systeem gaat oscilleren en je mogelijk daarmee je motor keihard sloopt. Zoals eerder voorgesteld is echt veel te simplistisch.

Als je met een software PID regelaar wilt experimenteren kan ik je EMC aanraden (www.linuxcnc.org). Dat ding accepteert meteen gcode. En een lesje regeltechniek kan ook geen kwaad.

Of...

Je pakt stappenmotoren en dan heb je al dit gezeik niet.

Daarnaast moet je het geheel ook nog eens op je spindels krijgen. Met dat soort motoren moet je dan alsnog een flinke overbrenging maken en om dat spelingsvrij te krijgen bij zo'n kracht... netjes als je dat lukt... Ohja, dan de encoders. Die moeten dus direct op de motor-as. Maar bij dat soort toerentallen heb je wel erg serieuze hardware nodig om de pulsfrequenties te volgen die daar vanaf komen.

was de bedoeling om de motor rechtstreeks te koppelen.
maar ik heb nog wel een DC servomotor liggen.
kan ik wel eens mee testen. assen koppelen, heb dan een tacho met vermogensrem. :P

En een servolus is wel wat ingewikkelder dan alleen een proportionele term... dat gaat nooit lekker werken!!! Er moet iig een integrale term bij om steady-state error weg te werken (regeltechniek les 1). En als je het systeem kritisch afstelt ook nog een differentieele term om te voorkomen dat je servo systeem gaat oscilleren en je mogelijk daarmee je motor keihard sloopt. Zoals eerder voorgesteld is echt veel te simplistisch.

ik heb nooit een motorregeling voorgesteld. allen maar hoe deze zijn signaal krijgt.

en je gaan ergeren aan dat irritante geluid en traagheid van de bewegingen.

quote:

en je gaan ergeren aan dat irritante geluid en traagheid van de bewegingen.

als je een freesmachine hoopt te maken kun je het beste stappenmotoren nemen, met die controllers e.d. accepteerd g codes (en een stappenmotor hoeft niet traag te zijn, wil je die frees door het matriaal "rammen"??)(bij frezen heb je 2 snelheden g1(gewone voeding) en g0(spoed)(en per matriaal en diameter hebben ze tabellen hoe snel de voeding is

tevens het toerental is afhankelijk van de freesdiameter, net als met boren het toerental afhankelijk hoort te zijn van de boordiameter, (je hebt van die vsnaren in sommige boormachines, die kun je over gooien), een klein freesje 10mm oid doet 900 toeren oid, en een frees 20 279, moet de bewerking wel gekoeld worden).(word automatisch geregeld door het pcprogramma wat je cnc schakelingetje regelt, alfacam,mach3 e.d.)

en owja neem kogelomloopspillen, dat zijn systeempjes met kogels, zit in alle cnc apperatuur, is heel nauwkeurig en speling vrij, de andere spillen zit trapeziumdraad op, en na een poosje krijg je speling, dit vind je vooral bij conventionele draai en freesbanken.

en dan is het nog maar de vraag of je cnc machine wel een mooi oppervlak creeert, ongeacht of het boren of freesen is, de frame's van cnc en conventionele machines zijn niet voor niets zo groot, dat is om alles stevig te krijgen, die dingen worden gemaakt van nodulair gietijzer, en wegen nog al een paar kilo, dus als je een paar honderd euro aan die stappenmotoren e.d. uitgeeft, kun je maar beter ook een goed frame hebben anders heb je dure rommel en is het nog niet precies.

[Bericht gewijzigd door WTB Boer op ]

ben al aardig gewend aan ijlgangen tussen de 10 en 35 m/min dan zijn
stappenmotoren al gouw traag.
heb negen jaar bij een machine handelaar gewerkt en ben daar toch wat
negatief geworden over stappenmotoren. je moet bijna altijd met de voedingen
"spelen" om een mooi oppervlak te krijgen.
maar alles hangt natuurlijk af van de toepassing. voor een tafelmodel router
ga je geen servo's gebruiken. (alhoewel ik al wel een setje heb liggen 50 V 1.75 A
3000 Rpm)

Nou t was eigenlijk maar bedoelt als eerste experiment en ik dacht gewoon de kosten wat te drukken door die boormachinemotoren te gebruiken. Ik weet duidelijk nog niet goed waar ik aan begonnen ben ...

och, als experiment, joah, toch iets met stappenmotoren proberen te doen, dr staan wel schematjes op deze site,
ik weet niet hoe groot dat ding word.

bovendien staat op marktplaats wel van die dingen.

@jouke
haha, met voedingen spelen(dat doet dat programma voor je, bovendien zijn er wel tabellen voor)

..35m/min, man et is maar voor em zelf, anders was hij ook niet begonnen met boormachinemotoren.

en op die minuut zal het heus niet aankomen.

wel leuk trouwens dat je veel ervaring hebt:P

heb jij toevallig enig idee hoe een cnc frees van FESTO werkt? (hoe die de assen bestuurd) gaat met proportionele pneumatiek geloof ik.

haha, met voedingen spelen(dat doet dat programma voor je, bovendien zijn er wel tabellen voor)

wat ik bedoel is dat de motoren soms resoneren en dan moet je zoeken om
een snelheid waarbij dat niet zo is.

heb jij toevallig enig idee hoe een cnc frees van FESTO werkt? (hoe die de assen bestuurd) gaat met proportionele pneumatiek geloof ik.

ou het niet weten, ben nog nooit een tegen gekomen (zit eigenlijk alleen maar in de metaal)
maar het lijkt mij sterk dat het puur pneumatisch is, dat veert toch als de ziekte.
er zijn wel draaiautomaatjes op lucht maar die werken in combinatie met olie.