Ervaringen met computer als MP3 speler/Sweet Winter Smile 5 jaar op Circuits Online

Graag zou ik weten of er hier op Circuits Online mensen zijn die hun (oudere) computer gebruiken als muziekbron voor onder andere MP3 bestanden in plaats van een (dubbele) cd speler.

Doel is om een Pentium 3 zodanig om te bouwen dat hij geschikt is als audio bron voor gebruik met grote luidsprekers op feestjes/partijtjes.

De inbouw van chassis delen voor de aansluitingen naar het mengpaneel en overige connectors is geen enkel probleem, maar ik wil graag weten hoe dit uitpakt kwa audio kwaliteit en de betrouwbaarheid.
Niets is erger als dat je ineens geen muziek meer kunt leveren, of dat de kwaliteit niet is om aan te horen, door ruis en andere ongerechtigheden.

Vooropgesteld, de computer is niet nieuw, maar is volledig in orde en heeft een goede geluidskaart.
Met name over een uiteindelijk slecht geluid, zoals ruis enzovoorts heb ik het een en ander vernomen, maar in hoeverre dit klopt is mij onbekend.

Gaarne zie ik reacties tegemoet liefst met ervaringen.

SWSje

Sweet Winter Smile vandaag 5 jaar op Circuits Online, 19 maart 2002 - 19 maart 2007! "LEDjes taart" komt er aan! :D

Gefeliciteerd, helaas is je topic geen vraag voor Circuitsonline maar iets voor een DJ / geluidstechniekforum. Over dit onderwerp wordt buitengewoon veel gesproken.

Zelf gebruiken we BPM studio icm een Maya 44 kaart op een oude 2U server (onder XP meen ik), werkt prima.
Betrouwbaarheid van een PC is imo al jaren geen issue meer mits hij zowel qua hard- als software gewoon goed geconfigureerd is. En gebruik hem uiteraard alleen hiervoor, en nergens anders voor.
[edit] De eerlijkheid gebied mij op te merken dat wij op dit moment zelf wel enige hardwareproblemen kennen, maar dat is een kwestie van wat geld uitgeven.. ;)

De audioverbindingen vanaf een PC met audiognd aan PE zijn soms problematisch, wij gaan met korte (1/4" jack - > 2 x RCA) verloopkabeltjes een ook geaarde Dateq in hetzelfde rackje in en ondervinden in de praktijk geen problemen.

Voor deze ene keer geef ik het topic een kans, anders zou het wel erg flauw zijn ;) Komt er te veel niet-elektronicarommel dan gaat hij alsnog op slot.

ik weet niet ben bij mijn vorige stage al regelmatig een stage rack (19" rack met versterkers en dergelijke) tegengekomen met daarbij een 19"behuizing voor een PC dit werkt heel behoorlijk als je maar zorgt dat de audio uit de PC niet overstuurd wordt door of je software of windows audio output. gewoon 80% uitsturen.

en kijk uit met MP3's met vaste bitrate deze zijn vaak overstuurd opgenomen beste doe je eraan alles VBR op te nemen er wordt gediscussieerd dat dit de beste audio format is, ik zelf ben van mening dat compressie loos beter blijft, maar daarnaast vind ik VBR echt heel goed..

zolang als je maar op past met volume en niet als een homeDJ alles in de clip hangt omdat het maar niet hard genoeg gaat dan komt alles wel goed..

Edit:
6 seconden te laat..

CMIIW, maar de bitrate heeft niets te maken met het al dan niet oversturen.

true.. maar maakt wel uit als je mooie audio wil :P

Op 19 maart 2007 13:33:24 schreef Aart:...helaas is je topic geen vraag voor Circuitsonline maar iets voor een DJ / geluidstechniekforum... ...Voor deze ene keer geef ik het topic een kans, anders zou het wel erg flauw zijn ;) Komt er te veel niet-elektronicarommel dan gaat hij alsnog op slot.

"Erg flauw" valt wel mee :D Ik dacht dat ik goed zat in de audio hoek, maar inderdaad zou het wellicht ook passen in de DJ/Geluidstechniek hoek.

Het ging me dan ook met name om het audio gebeuren in combinatie met een mengpaneel.

Evenwel bedankt voor de tips!

SWSje

Deze console kende ik nog niet maar zal de specs een bekijken, zullen wel ergens te vinden zijn.

Ik heb een eigen gebouwd mengpaneel van Velleman, en een hierbij zelf ontworpen behuizing, geheel uit plaatstaal, laten lassen bij een lasbedrijf, en laten poeder coaten bij een project meubel fabrikant :D

Met name aan brom en afscherming heb ik extra aandacht besteed in het mengpaneel, en er een betere kwaliteit potmeters ingedaan als wat geleverd word af fabriek.
Door diverse omstandigheden is er echter nog niet van gekomen om het geheel af te ronden, moet nog een VU meter solderen. :D

Ik hoop dat project over enige tijd af te ronden en ook hier te laten zien.

SWSje

Op 19 maart 2007 16:49:40 schreef Sweet Winter Smile:
Deze console kende ik nog niet maar zal de specs een bekijken, zullen wel ergens te vinden zijn.

http://www.hercules.com/showpage.php?swcty=UK&p=127&b=0&f=…

de software die het gebruikt is virtual dj, en via usb 1.1 speelt ze ook ng wel...

edit: natuurlijk is je eigen gebouwd mengpaneel leuker om te gebruiken, dat heb je al, daar moet je geen zotte kosten meer voor doen...

[Bericht gewijzigd door Tim Blanckaert op ]

Dat hercules ding is wel leuk, maaaaarrrr erg slap: plastic faders niet stevig ect ect.

Leuk voor thuis maar voor het echte werk niet geschikt

@SWS De configuratie die je voordteld met de PC een P3 is meer dan genoeg om probleemloos Mp3's te draaien op feestjes, zelf gebruik ik een Celleron 800 en dat gaat perfect, je moet alleen geen viruskiller en al van die andere onzin installeren.
Als je Mp3's 128 Kbps zijn en goed op -1dB zijn afgericht heb je FM radio, 160 Kbps is wel beter maar vreet ruimte.
Een beetje spelen met de toonregeling doet ook veel!
Veel muziek plezier, Hans.

PS, koppeltrafo's tussen PC en versterker voorkomt ook veel ergernis is onze ondervinding (aardlussen enz)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]

Behringer BCD2000 is beter en geavanceerder dan dat hecules ding ;)
Zelf heb ik een nette Ibm Netvista (zwart) p3 1 Ghz, en dat is redelijk ruim om wat mp3tjes te mixen.
Met alle effecten van die behringer zou ik wel aanraden om een beetje geheugen in de pc te stoppen.
Toch minimaal wel 256 Ram maar het liefst 512.
Of gewoon een wat snellere pc, amd1600 ofzo :)

Naja gewoon een beetje klooien, en overigens voldoet meestal de onboard geluidskaart prima voor dit soort dingen.
Al heb ik er zelf 2 losse inzitten..

Gefeliciteerd met je lustrum, SWS!

Dank voor de wensen en tips zover. :D

Als het een beetje meezit kan ik over een tijdje mijn zelfbouw mengpaneel laten zien, zal dan wat foto's posten op Circuits Online.

Zelfbouw kost een veelvoud aan tijd alleen heb je nadien profijt van je werk en voldoening van het feit dat het zelfgebouwd is, ook foutzoeken in de (audio) electronica is dan eenvoudiger omdat je de apparatuur kent. :D:)

SWSje

Ik ben zelf sinds een tijdje bezig om iets te knutselen waarmee ik mp3'tjes kan afspelen.

Als basis heb ik een oude Pentium 2 genomen. Die heb ik volledig gestript, zodat ik losse componenten overhield. Deze heb ik in een zelfgebouwde, kleinere kast ingebouwd.

Link met elektro/nica:
De bediening gaat via een zelfgebouwd paneeltje waarin een rotary-encoder, een aantal micro-switches met daarop een self-made "clickwheel" en een LCD-display zitten.

De grap is dat het paneeltje via een printer- en gamepoort-kabel op elke pc kan worden aangesloten, dus niet alleen de gemodificeerde computer die ik nu heb.

Verbinding met m'n fileserver (met dus bijna een ongelimiteerde hoeveelheid mp3-tjes) loopt via een wireless usb-adapter.

Als besturingssysteem draait Debian Linux.
Als spelersoftware gebruik ik mpg321 (afgeleid van mpg123).
De softwarematige samenhang tussen LCD-besturing, afvangen van rotary-encoder en micro-switches gaat via mijn eigen software.
En dat is precies in welk stadium ik nu zit. De afronding van de software. Alle basics als LCD-aansturing etc. heb ik voor elkaar. Het is nu echt alleen nog maar een kwestie van opties programmeren. Heel leuk, als je de tijd hebt...

De bedoeling is dat dit geheel straks in de woonkamer staat, waarbij de grote zwarte bak uit het zicht staat (Moeder de Vrouw-effect...) en alleen het kleine bedieningspaneel nog zichtbaar is. ;-)

Play-lists waaruit je kan kiezen maak ik op andere werkstations met behulp van eigen gemaakte software (C++ met Qt 4.2). Is inmiddels ook al klaar. :-)

En nu de hamvraag: Hoe is de geluidskwaliteit?
Als je mp3's maakt van je eigen CD-collectie, dan kan je de bitrate zo onwaarschijnlijk hoog maken (met sommige Linux-tools), dat je wel erg geconcentreerd moet luisteren om te beseffen waar je naar luistert. Normaal dus ECHT geen probleem. :-)
Als je van internet download... Ja, dan ben je dus overgeleverd aan de maker van het bestand en de door hem gekozen instellingen en gebruikte aparatuur.

Opmerking voor audio-die-hards: Ik weet het, jullie horen alles, maar hier gaat het om de hobby... ;-)

Deze link laat een paar foto's zien (beetje veel dubbele, moet ik nog screenen).
http://www.cybertux.nl/projecten/mp3-speler

Op 20 maart 2007 11:06:59 schreef Boudie:

Deze link laat een paar foto's zien (beetje veel dubbele, moet ik nog screenen).
http://www.cybertux.nl/projecten/mp3-speler

chapeau jong...

de case stoort overigens niet volgens mij, ze is mooi zwart, en kan gerust tss de andere hi-tech gaan gaant...

die wijnkurk is ook top :9

Op 19 maart 2007 13:26:17 schreef Sweet Winter Smile:
Sweet Winter Smile vandaag 5 jaar op Circuits Online, 19 maart 2002 - 19 maart 2007! "LEDjes taart" komt er aan! :D

[Offtopic]

* pol reeds 5jaar en 39 dagen op CO ;)

[/Offtopic]

Heb zelf lang het idee gehad om een PC MP3-speler in de auto te bouwen met dit soort componentjes. Geinig spul en veel creatievelingen die de mooiste dingen maken.

hallo, een vraag betreffende BPM studio: iedere keer dat ik BPM Studio afsluit op mijn Windows PC verdwijnt de volgorde van de tracks op beide spelers, dus bij nieuwe opstart van het programma krijg ik lijsten in andere volgorde... Is dit op te lossen?

LET OP! Nieuwe reageerders niet reageren op de topicstart want die is heel oud!

Advies aan Northlander om de ongerelateerde vraag in een nieuw topic te stellen.

@Northlander,

Dat is geen vraag voor dit forum, en dit topic is bijna oud genoeg om legaal aan het bier te mogen.