Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
En met accu's zijn ze ook handig YT-linkje.
Waar het accuzuur wordt neergegooid maakt ook niet uit..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zie, in elk geval met die motor, de rest nog niet bekeken, het probleem niet zo. Nieuwe motoren worden daar precies op dezelfde manier gemaakt 
Maar zonder gekheid, het lijkt wel gewoon echt eerlijk handwerk, geen fake (zoals die perpetuum mobile van laatst, en zoals volgens sommigen naomi wu) en ook geen politieke propaganda, hoewel je als vlogger op zijn minst wel buiten de kijker van de lokale overheid moet blijven om langere tijd buiten de great firewall om actief te zijn zonder uitgenodigd te worden voor een kopje thee of erger.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (27%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik geloof zonder meer dat meer vrouwen fabriekswerk/arbeid doen in China. Al was het alleen al het werk dat hier vroeger ook heel veel door (jonge) vrouwen werd gedaan: fijnmechnanisch werk, bestukken, enzovoorts. Denk maar aan de buizenateliers die Philips hier ooit had.
Op 9 maart 2022 08:13:53 schreef rew:
[...]Ik been gestopt met het volgen van Naomi wegens HAAR politieke agenda.Edit: ik moest even nadenken wat het ook al weer was.... Ik wil haar best kijken om de techniek (*), maar ze moet eens ophouden met zeuren over "vrouwen in techniek".
(*) Dat ze in mijn ogen lelijke t**ten heeft wil ik best over heen kijken. Het gaat niet om het uiterlijk.
Met je voetnoot ben ik het integraal eens (en voordat ik me haar naam herinnerde wilde ik ook schrijven "die ene met die ..."), ze heeft ook uitgelegd waarom ze zich zo heeft laten opereren. Als die uitleg klopt, kan ik dat billijken; ze compenseert ervoor dat ze als jongetje is opgevoed (trauma). Dat verklaart misschien ook pushen van vrouwen in techniek.
De enige duidelijke politieke propaganda waar ik Wu op betrapte, maar ik kijk haar niet zo vaak, is haar "verplichte influencer tripje" naar Xinjang om te laten zien dat het héél goed gaat met de Oeigoeren. Dat is naar mijn idee ongeveer een voorwaarde om een (in het Westen) goed bekeken youtube kanaal te mogen hebben, dus het zou eerder vreemd zijn als ze dat niet gedaan had.
Met m'n opmerking doelde ik erop dat ze volgens sommigen gewoon het gezicht is van haar werk en niet de feitelijke techneut/uitvoerder erachter. Ik heb daar verder geen oordeel over, het lijkt me zonder meer mogelijk dat ze haar eigen werk doet, maar het hoeft niet. Milli Vanilli kon zelf ook gewoon zingen, al deden ze dat doorgaans niet.
Fcapri heeft een goed punt wat promofilmpjes betreft, hoewel de dame die motoren herstelt bij mij op het eerste gezicht plausibel overkomt, maar ook daar heb ik geen heel definitief oordeel over.
benleentje
Golden Member
Ik geloof zonder meer dat meer vrouwen fabriekswerk/arbeid doen in China.
Ik ben zelf 2x 5 weken in china geweest met mijn Chinese vriendin. En ik kan beamen dat bv in bouw gewoon de helft vrouw is en die doen ook gewoon stucken, timmeren, glaszetten enz. Vanuit het huis waar ik logeerde keek ik zo op een nieuw appartement in aanbouw.
Het is alleen jammer dat er nu 2 tot 3 x meer huizen zijn dan mensen die er 1 nodig hebben.
Met m'n opmerking doelde ik erop dat ze volgens sommigen gewoon het gezicht is van haar werk en niet de feitelijke techneut/uitvoerder erachter.
In de video zie je toch duidelijk dat ze zelf al het werk doet, en dat doe je niet zomaar even na, ze heeft zeker technisch inzicht. Maar of ze een techneut is wat anders er moeten toch mensen zijn die dit haar geleerd hebben. Maar gezien de cultuur daar dat vrouwen daar mannen werk doen zou het me ook niet verbazen dat ze ondertussen wel een techneut is geworden.
Lin Guoer ontpopt zich steeds meer als een soort Pippi Langkous voor oudere meisjes. Het is een soort feelgood serie voor westerse vrouwen om te zeggen "dat kunnen wij dus ook", de piepkleine Lin tilt zogenaamd een enorm stroomaggregaat van 3500 watt op tafel, of tilt een enorme motor in een mand de berg op, de lipjes keurig gestift. Ik zag een paar zaken waar ik als techneut kromme tenen van kreeg. Zoals een cylinder van een motorblok verwijderen door bij de voetpakking te wrikken met een schroevendraaier. Dan ben je gewoon een knurft, want je beschadigt de boel enorm. Geen een pakking zit ook bij haar aangekoekt. Een bougie met aangesloten hoogspanningskabel in de lucht houden om te kijken of hij vonkt, die moet met zijn lijf tegen massa zitten, anders vonkt er niets. Moeren loshalen met een steeksleutel, dan doe je met een dopsleutel of ringsleutel, pas met een steeksleutel als het echt niet anders kan. Nooit een momentsleutel nodig hebben. Ik heb het wel gezien.
Wie doen het beter? Chris Fix qua autotechniek. Tronicsfix voor spelcomputers. My mate Vince als allround elektronica reparateur. Ze falen regelmatig, maar leggen alles uit. Gewoon eerlijke televisie.
maartenbakker
Golden Member
Over Naomi Wu gesproken, die komt ook nog langs in de laatste documentaire over - en afscheid van China van Winston Sterzel (een beetje Ruben Terlou next level) die nu gratis te bekijken is omdat hij een miljoen youtube subscribers heeft.
Ik heb hem nog niet gekeken, maar gezien de kwaliteit van zijn andere materiaal durf ik hem hier alvast aan te raden. "Stay awesome, China!" https://www.youtube.com/watch?v=mSie5A3LWgI
Achtergrond is dat de filmmaker een Zuid-Afrikaan is die op dat moment al 10+ jaar als expat in China woonde een bedrijf en een gezin had gesticht, maar de sfeer ten opzichte van buitenlanders langzaam voelde omslaan. Kort na het afronden van de documentaire, is hij naar de VS vertrokken en houdt zich nu vooral bezig met het verslaan en interpreteren van wat er in China gebeurt en de interacties tussen China en het westen gebaseerd op Chinese bronnen en zijn eigen achtergrond. Ook vertelt en toont hij op zijn youtubekanalen alle verhalen die hij vanuit China niet kon of wilde verslaan.
In China bestaat zoiets. Vlotte Chinese dame (Lin Guoer) met altijd lippenstift op en een kek overalletje doet in haar bergdorp de elektronica klusjes.
Dat is vooral motoren herwikkelen. Ik heb belangstelling, maar iets als meggeren is er niet bij. En er zijn wel meer vreemde zaken. Ze heeft geen circliptang, maar wel een gritstraalinrichting. Gietijzer/ aluminium delen slaat ze los met een klauwhamer, dan breekt het, maar ach, ze last het wel even. Volgens mij kan dat niet. En een houten hamer is in China toch niet ver weg?
Uiteraard is dit video, maar geheel onrealistisch denk ik niet. Vrouwen doen daar gewoon dit soort werk. En ze zijn er goed in. Ze zijn ook erg sterk. Ik heb met ploegen (mannen en vrouwen) samen moeten werken in grote fabrieken daar. En de mensen werken inderdaad op deze manier. En passend gereedschap hebben ze zelden. Enorme (steek) Seutels worden ter plekken met een snijbrander uit een stuk plaat gesneden waarna ze daarmee een afsluitdeksel op een drukvat monteren. De vele bouten worden dan met een home made steeksleutel en een ketting takeltje aangedraait en op gespannen. Hoezo momentsleutel. En blijkbaar gaat het allemaal nog goed ook. Want meestal werkt het daarna gewoon.
Die generator van Lin Guoer zal waarschijnlijk niet exact 230 volt afgeven. En of hij zijn max vermogen kan leveren is ook nog maar de vraag. Maar het lampje in de schuur brand. En dat was de vraag. Er hoeft geen certificaat met belastinggegevens en rendementen enzo bij die generator te worden afgegeven. Geen iso 9000 toestanden enzo. Dat is trouwens alleen een onwijze hoop papier en werkverschaffing. Producten zijn daar duurder van geworden maar niet beter. Als het mis gegaan is kun je wel terugvinden hoe en waar en waarmee en door wie het product gemaakt is, en de schuldige aanwijzen.
Ik heb overigens ook nooit veel moeite gehad met het loskrijgen van pakkingen en oliekeringen. Ook de bouten en moeren van de motor en v-bak en assen gingen bij mijn auto (1962) niet bijzonder moeilijk los. Voor de halfweggeteerde bouten van het plaatwerk was de slijptol goed. Ik heb toen een nieuwe moerensplitter aangeschaft omdat ik die verwachtte nodig te hebben. Hij zit nu nog nieuw in de doos. Ik vind wel dat Lin Guoer erg lomp met die hamer te keer gaat op kwetbare delen. Lagers vinden dat niet erg leuk. Ik verwacht dat die niet heel lang meegaan.
Je moet eens kijken hoe ze in india bij zo'n bandenboertje langs de snelweg je kopppaking verwisselen. De koppakking wordt uit pakkingpapier door een 8 jarig neefje op maat geknipt. Door een 12 jarig ander knulletje wordt de kop gevlakt met behulp van een glazen plaat en slijppoeder. Een hele verre vage achterneef (die ook momentsleutel is) monteerd dan die kop weer. Vervolgens wordt dan met deze reparatie die in noord india plaatsvond naar de zuidpunt van india gereden en vandaar weer helemaal de Himalaya over terug naar Nederland. Het gaat dus gewoon heus wel. En tegen betrekkelijk weinig kosten.
Niemand gelooft dit verhaal natuurlijk. Maar in China was ik er zelf bij en de mensen die die wereldreis in India maakten ken ik.
Die filmpjes van Lin Guoer zijn wat mooier gemaakt voor de film maar heel erg onrealistich is dit ook niet. In China struikel je echt over dit soort van achtertuin werkplaatsjes waar ze ongeveer alles kunnen. Daar naken ze echt van niets iets.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 9 maart 2022 01:32:40 schreef Dok:
En met accu's zijn ze ook handig YT-linkje.
Waar het accuzuur wordt neergegooid maakt ook niet uit..
[bijlage]
En het is natuurlijk ook onzin. Start je auto maar eens met zo'n dun nikkelstripje in je accu. Dat gaat pfft en weg is hij. Moet je de startkabel op mijn 2.2 turbodiesel eens zien. 200A met gemak.
En wat denk je van het laden zonder beveiliging?
Op 15 april 2022 13:47:26 schreef rob040:
Als dit een afspiegeling is voor het materiaal dat het Russisch leger gebruikt, dan wordt meteen duidelijk waarom deze oorlog aan het mislukken is.
Yep! In vredestijd zijn de verliezen eenvoudig en goedkoop aan te vullen, maar in oorlogstijd hebben de Russen en/of Oekraïners een probleem, of ze moeten heel snel Japan weten te veroveren.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 15 april 2022 20:01:14 schreef ohm pi:
[...]Yep! In vredestijd zijn de verliezen eenvoudig en goedkoop aan te vullen, maar in oorlogstijd hebben de Russen en/of Oekraïners een probleem, of ze moeten heel snel Japan weten te veroveren.
Canon body? Ebay dus.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 6 juni 2022 00:57:39 schreef Ledlover:
Zo, da's een heftige vlamboog. Gaaf om te zien, maar ik zou daar toch minstens een kilometer vandaan willen staan als ik het in het echt zou zien.Hoe kan het dat de beveiliging niet ingrijpt? Lijkt me toch dat dit wel een foutconditie is waar de beveiliging tegen moet kunnen werken?
Dat lijkt mij ook, maar het punt blijft natuurlijk dat er genoeg stroom moet lopen om een beveiliging aan te laten spreken, maar ik vermoed eigenlijk dat er in dit geval iets mis gegaan is. Ik weet niet of er aardfout-beveiligingen zijn, maar kan me voorstellen dat een fase-aarde fout wel degelijk iets aan zou moeten spreken in een onder- of schakelstation.
Ik vind het overigens verbazingwekkend hoe lang de isolatoren het nog volhouden voor ze bezwijken onder het gewicht van de kabels. Ik vind het eveneens indrukwekkend (en griezelig) hoe gruwelijk lang de vlamboog wordt als die kabels naar beneden sodemieteren.
Jep, hier zit aardig vermogen achter.
Het eerste wat je ziet is een lompe fase naar fase sluiting, en op een gegeven moment hangt ongeveer alles naar elkaar en naar aarde te knetteren.
Een beveiliging had hier al lang moeten trippen.
Als je weet hoe enorm lomp die isolatoren zijn opgebouwd is het niet zo verbazend dat ze dat wel eventjes volhouden.
Het zijn zo te zien ook niet de isolatoren die (mechanisch) falen, maar de ophangpunten.
Waar die draad naar beneden pleurt ben je meteen van het onkruid af, en zo te zien vinden de zwerfstromen ook hun weg naar plekken waar je ze niet wilt hebben.
Nadat de eerste draad afstort zie je een lantaarnpaal rechts er naast eventjes veel licht geven en uitroken.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik volg al sinds het begin het Youtube kanaal 'Learn Electronics Repair', is gestart door iemand waar ik op Badcaps.net mee in contact ben gekomen. Richard heeft niet alleen een bonte mix video's van door hem uitgevoerde reparaties, maar ook een groot aantal video's waarin hij uitlegt hoe bepaalde onderdelen/schakelingen werken.
Ik realiseer me, dat hetgeen hij in die video's vertelt voor een doorgewinterde elektronicus waarschijnlijk gesneden koek zal zijn, maar heb er zelf (als hobbyist) meer dan genoeg wetenswaardigheden uit opgedaan.
Het kanaal is te vinden op:
https://www.youtube.com/c/LearnElectronicsRepair/featured
Een ander YT kanaal dat ik al een aantal jaren volg, is dat van Graham Lord (Adamant IT). Hij maakt vnl. video's over reparatie van PC's en Mac's (desktops en laptops), niet alleen door swappen van printplaten maar ook door foutzoeken en repareren op componenten niveau.
Het kanaal is te vinden op:
https://www.youtube.com/c/adamantcomputers
Beide kanalen zijn Engelstalig.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi rew,
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt, voor al niet waarom ik die twee video's hier bij elkaar heb gezet...
Om wat voor reden dan ook, hebben de Corpora t’s steeds meer macht over ons, dus hier als voorbeeld Tesla die naar het schijnt hun handeling al heeft terug gedraaid.
Ik kan ook nog wel wat items bedenken hoe het allemaal gelopen is, het gaat om de macht die aanwezig is bij de grote bedrijven en regeringen en daar moet paal en perk aan gesteld worden.
Waarschijnlijk vind jij het normaal dat je 400$ moet betalen om b.v. je stoelverwarming in je auto te kunnen aanzetten, ik vind dit niet normaal.
Bijna alles is in die auto aangebracht wat functionaliteit betreft, als jij dus geen flappen trekt om het in te laten schakelen, vervuil je de aarde alleen maar extra, helemaal nergens voor.
Dit is hyper kapitalisme en de meeste mensen vreten het en vinden het normaal en natuurlijk "status verhogend" als je het hebt laten aanzetten.
Geweldige status vergroting, omdat je jezelf geld uit je zak hebt laten kloppen...
Maar het ging mij in hoofdzaak om de macht die er voortvloeit uit al die gekoppelde elektronica,
de mens moet daar echt goed over na gaan denken en dat stipt Rob Braxman in het tweede filmpje aan.
Denk ook eens aan de macht van Amazon met hun camera deurbel, je buren die misschien zo'n ding hebben kunnen prezies zien wanneer jij en je familie het huis in en uit gaat.
Wil jij die macht/kennis graag bij Amazon of een ander bedrijf hebben liggen?
Stap voor stap stelen ze steeds meer van je, heel rustig aan, zodat het volk niet te snel stijgert, het is al een hele oude truc die nog steeds werkt.
Ik ben het met Rob Braxman eens dat we heel goed moeten gaan nadenken in wat voor maatschappij we willen gaan leven...
Groet,
Bram
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 1 augustus 2022 10:25:35 schreef blackdog:
Waarschijnlijk vind jij het normaal dat je 400$ moet betalen om b.v. je stoelverwarming in je auto te kunnen aanzetten, ik vind dit niet normaal.
Een autofabrikant verkoopt bepaalde "extras". Als je in de jaren 80 of 90 een auto kocht kreeg je van de verkoper een vragenlijst welke opties je allemaal wilde. Dat de autofabrikant nu beslist dat het goedkoper is om alle autos MET stoelverwarming te maken en dan alleen aan te zetten als je er voor betaalt. Tja dat is een gevolg van industrializatie: het is goedkoper om 1 miljoen dezelfde te bouwen dan om een half miljoen zus en een halfmiljoen zo te bouwen.
De autofabrikanten gaan wel te ver met deze dingen. Dat ben ik zeker met je eens. Zo zijn er een hele zwik "features" die je bij een auto krijgt waar je niet zo'n mening over hebt dat je hem zou selecteren van de "lijst-met-opties". Maar als je een nieuwe auto hebt en het zit er standaard in... waarom niet?
Als dan na een jaar de auto ineens gaat zeggen: "1e jaar was gratis vanaf nu kost het EUR 50 per jaar..." dan vind ik dat misleiding. Je hebt in de showroom de auto met dat feature er in geselecteerd en het is onmogelijk om dat soort dingen in de kleine lettertjes te spotten.
Ook vind ik het verwerpelijk om bijvoorbeeld het stoelverwarmings-knopje duidelijk in beeld te zetten en als je die bedient pas te gaan zeggen: "nana na nana jij hebt niet betaald die krijg je niet". Tuurlijk je moet het vanuit de auto wel kunnen aanschaffen, maar als je vroeger niet betaalde dan kreeg je ook gewoon het knopje niet.
Dat eerste filmpje, daar ken ik het verhaal van. Hoef ik niet nogmaals een filmpje voor te gaan kijken. En ik heb er een mening over.
Dat tweede filmpje heb ik het begin van gekeken en toen ie twee keer had uitgelegd dat ie iets gezegd had en dat iedereen boos was geworden, zonder te zeggen wat ie gezegd had, heb ik het maar opgegeven om verder te kijken. Sorry.
[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]
rob040
Golden Member
Op 1 augustus 2022 12:18:54 schreef blackdog:
...en de mensen blijven het vreten.
Precies, daarom bestaat het nog. Maar is het erg? Het is de keuze van de mensen zelf om daar geld voor neer te tellen en ben je het er niet meer eens, dan koop je het niet.
Maar omdat wij techneuten zijn is marketing ineens een vies woord en voelen we ons bedonderd.
De 'gewone' koper heeft daar geen last van, want die weet van niks.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi rew,
Ik begrijp niet goed waarom je wat Rob Braxman onder de aandacht probeert te brengen niet begrijpt?
Je haalt iets uit die video wat niet echt niet ter zaken doet en gebruikt dat om maar niet verder te kijken of het te laten indalen...
Maar zoals altijd, eenieder mag van mij kijken luisteren waar hij of zij zin in heeft, maar een half of geen filmpje bekijken en dan zeggen wat je er van vind...
Algemeen
Voor iedereen, zet je "denkraam" eens open en ja als je het een en ander laat indalen, vergaar je kennis, maar deze kennis is niet altijd wat je wilt zien/weten, yep "Live "sucks"
Doordat "indalen" inzet verlangt en het voor de meeste allemaal te veel moeite is, behoren veel mensen tot de "Tech Normie"
Wat is een Tech Normie!
https://www.youtube.com/watch?v=Mlyh-Af8dCw
.
Mijn mening/advies (gooit het naast je neer als het je niet bevalt
)
Zet je denkraam open en probeer zo veel mogelijk geen minkukel te zijn.
.
Uileg denkraam, dank Marten Toonder! voor de prachtige taal en uitdrukkingen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Denkraam
.
Uitleg minkukel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Minkukel
.
Groet,
Bram
maartenbakker
Golden Member
Op 1 augustus 2022 09:41:32 schreef rew:
[...]
Nu weet ik niet of 1 van de eerdere eigenaren inderdaad een "hack" heeft gedaan, of dat er ooit echt voor betaald is. Indien dat laatste dan is het natuurlijk slordig dat tesla dat intern niet goed geadministreerd heeft.
Geen van beide, als ik het goed begrepen heb. Tesla heeft onder garantie een accupack vervangen. Mogelijk zat er voorheen een fysiek beperkt accupack in en is dat vervangen door een grotere, of is een softwarebeperking niet overgezet.
Ik begrijp dat Tesla zijn verantwoordelijkheid inmiddels genomen heeft.
Verder wel een interessante discussie of een fabrikant zomaar het een en ander mag resetten als de auto voor een ongerelateerd probleem binnenkomt. Er zit een raakvlak met het right to repair.
Hoeben
Golden Member
Het gaat in de toekomst nog gekker worden. De hardware moet allemaal foutvrij zijn, maar de software mag bugs bevatten. Je gaat ook bij auto's de software moeten updaten. Waarschijnlijk doet de garage dat voor je, maar toch. Wat het voor die update dan wel goed? Toch een wat vreemd gevoel.
Ik geloof in free energie, maar je moet zoveel moeite doen om het te winnen. Dan ben ik goedkoper uit bij mijn energieboer.
Toch zijn het leuke filmpjes.Ik vraag me dan altijd af waar de verborgen draadjes en batterijtjes zitten.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (30%)]
Op 1 augustus 2022 11:42:33 schreef Sine:
Bram, je leeft toch niet in de illusie dat dat iets nieuws is?'vroeger' (in de tijden dat van de full height 5 1/4 HDD's) was er bij een drive fabrikant (voor een niet gering aantal guldens) een tape te koop met een stukje software die van een betreffende 10MB drive opeens een 20MB drive maakte.
Het zelfde met een aantal bekende scope boeren, een bandbreedte upgrade is een licentie, de hardware is identiek.
Volgens mij zit het in dit geval iets anders. Ik had destijds ook een HD van 20MB en daar zat een sticker op met foute sectoren, dus netto was het nog wat minder. Ik denk dat de fabrikanten 20MB schijven maakten met een tolerantie op de fouten.
Ongetwijfeld vielen bij de produktie grote aantallen schijven buiten de tolerantie, maar nog wel bruikbaar. Dat werden dan 10MB schijven. De limiet werd bepaald door software. Slimmeriken hackten de software en de schijf gaf mooi 20MB aan. Kan best wezen, maar dan werk je in dat geval ook met de sectoren die afgekeurd zijn, maar mogelijk wel werken. Of je dat wil is de vraag,
Op 2 september 2022 17:35:51 schreef buzzy:
[...]Volgens mij zit het in dit geval iets anders. Ik had destijds ook een HD van 20MB en daar zat een sticker op met foute sectoren, dus netto was het nog wat minder. Ik denk dat de fabrikanten 20MB schijven maakten met een tolerantie op de fouten.
Ongetwijfeld vielen bij de produktie grote aantallen schijven buiten de tolerantie, maar nog wel bruikbaar. Dat werden dan 10MB schijven. De limiet werd bepaald door software. Slimmeriken hackten de software en de schijf gaf mooi 20MB aan. Kan best wezen, maar dan werk je in dat geval ook met de sectoren die afgekeurd zijn, maar mogelijk wel werken. Of je dat wil is de vraag,
In dit geval kocht je de schijf als 10MB met een optie hem later (tegen meerprijs) te upgraden naar 20MB
Dus dat is echt wat anders, de schijf had gewoon een bruikbare 20MB
Ik heb destijds (zo rond 1989-1990) een soortgelijke truc kunnen uithalen. Uit de failliete boedel van een bedrijf een IBM AT 5270 voor een (voor die tijd) schappelijk bedrag gekocht. Die bleek als Novell Netware server te hebben gewerkt. 8Mhz 286, max. 512Kb op mainboard, 2Mb ext geheugen op full length insteekkaart, Maxtor XT-1140 harddisk. Harddisk gebouwd als een tank, 5,25" fullheight, ST506, gewicht zo'n 3kg. De drive gegevens (cylinders/heads/sectors) moest je via een SETUP prg'tje kiezen en in het CMOS geheugen opslaan. Volgens de fabrikant had de drive 918 cylinders, 15 heads en 17 sectoren per track (geformatteerde opslagcapaciteit 120Mb), maar ik kwam er later achter dat Maxtor deze drive ook leverde als versie met 1024 en 1224 cylinders. De laatste echter alleen in de SCSI uitvoering, niet met ST506 (MFM) interface.
Een keer de stoute schoenen aangetrokken (wilde de drive uiteraard niet de vernieling in helpen) en hem als type met 1024 cylinders in de CMOS gezet en geformatteerd. Ging helemaal perfect. Vervolgens evt. bad sectors met Norton Calibrate (prg. van de Norton Utilities) opgespoord en als defect laten markeren. Maxtor had dan wel een sticker met bad sectors op het deksel geplakt, maar die ging uiteraard maar tot 918 cylinders. Het duurde wel enige tijd voordat Calibrate met die scan klaar was, maar better safe than sorry. Je kon op die manier ook evt. andere twijfelachtige sectoren die niet op de sticker waren vermeld, uit voorzorg als bad markeren. De hele 140Mb opslagcapaciteit was daarna volledig en probleemloos beschikbaar.
Een jaartje later heb ik een Western Digital RLL controller (WD1007 staat me bij) geinstalleerd en hetzelfde trucje uitgehaald. Ging alweer zonder enig probleem. De beschikbare opslagcapaciteit was nu maar liefst 212Mb geworden. De drive was absoluut betrouwbaar, nooit een extra bad sector of schrijf/leesfouten meegemaakt, terwijl toch regelmatig horrorverhalen rondgingen over het gebruik van een MFM drive op een RLL controller. Ik heb de harddisk en controller een jaar of 4 later verkocht, ben toen overgeschakeld op een 660Mb Maxtor ESDI harddisk. Die was al net zo betrouwbaar.
Ik heb destijds helaas niet meer geprobeerd de XT-1140 als type met 1224 cylinders te formatteren, maar heb er vertrouwen dat dat ook gelukt zou zijn.
De goede oude tijd...
multinationals en regeringen spelen dat spel samen, het zijn beide onderdelen van dezelfde kliek, WEF illuminatie, bank illuminatie en industrieel militair complex, allemaal onderdelen van de NWO met Bilt Back Better.
Dat zijn de knights en tempeliers, de knechten van de tempel op de tempelberg waar de annunaki goden zouden terugkeren.
Allemaal terug te vinden in de hiërogliefen en de kleitabletten, uit de tijd van de farao's die hier kwamen goudzoeken en nu nog steeds ons bestelen van alle grondstoffen die hier uit de mijnen komen.
Genoeg aanwijzingen in alle tegenstrijdigheden die dagelijks gebeuren en in allerlei geschriften, daar hoef je geen samenzweringshoning voor in je thee te doen.