Vermogen machine verschillend, maar stroom en spanning identiek, hoe zit dat?

Een newbie vraag, maar zag laatst de typeplaatjes van twee kolomboren naast elkaar.
het viel me of dat amperage hetzelfde is, en voltage ook. Maar de een is rated als 1,1kW, en de andere 0,8kW.
Is daar een verklaring voor?
ik heb altijd geleerd P=AxV, dus de 1,1kW lijkt me kloppender.

Dank alvast voor de eventuele reacties!

Tussen het vermogen in VA en dat in W zit nog de hoek tussen spanning en stroom. Die kan bij inductieve lasten zoals motoren aanzienlijk zijn.

Het is goed mogelijk dat dit voor beide machines wat anders uitvalt. De Flott die ik ooit repareerde had een tacho geregelde universeelmotor, allicht is de Metabo wat minder luxe.

Verschillende motoren? B.v. de ene een universeelmotor en de andere een inductiemotor.
Of als het allebei inductiemoren zijn, een verschillende condensatorwaarde

Een verschillend rendement kan ook bijdragen.
Het vermogen is immers het asvermogen.

Op donderdag 30 juli 2026 17:43:20 schreef Zonnepaneeltje:
Een verschillend rendement kan ook bijdragen.
Het vermogen is immers het asvermogen.

Hier moet je het anders bekijken er staat duidelijk P1 en/of P2 bij op de type plaatjes, P1 is normaal altijd het elektrisch vermogen en P2 het mechanische of as vermogen.

Hier een voorbeeld:

P1-P2-Explained (1).pdf

Het lijkt me dat de spec's van de motor op de Flott niet kunnen kloppen: V*A = 230*5= 1.15kVA

Dit terwijl op het typeplaatje 'P1=1.1kW' staat. Dit zou betekenen dat deze motor werkt bij een cos(phi) van praktisch 1? Lijkt me erg ongeloofwaardig voor een dergelijke kleine 1-fase motor.

De spec's op de Metabo-boormachine klinken in elk geval geloofwaardiger.

(en da's nog allemaal los van het mechanisch vermogen op de as; P1 vs. P2)

[Edit:

Dan hebben ze u nooit het verschil geleerd tussen reëel en schijnbaar vermogen, en de relatie daartussen, cos(phi). :) De vergelijking die u beschrijft, U*I, is die voor schijnbaar vermogen in VA. Voor het werkelijke vermogen in W of kW dient u te vermenigvuldigen met cos(phi)) ]

@Revado hieronder: ah, da's een 'klein detail' dat niet vermeld werd in de oorspronkelijke post.... :)

De Flott heeft een koolborstelmotor met elektronishe aansturing en een tacho.
Ik heb er een staan in de werkplaats.

Op donderdag 30 juli 2026 17:51:41 schreef nonius:
Dit terwijl op het typeplaatje 'P1=1.1kW' staat. Dit zou betekenen dat deze motor werkt bij een cos(phi) van praktisch 1? Lijkt me erg ongeloofwaardig voor een dergelijke kleine 1-fase motor.

Dat type heeft een ingebouwde frequentieomvormer, en die kan wel met een arbeidsfactor van 1 werken. Die Metabo niet. Kan dus best kloppen.

@Revado: Dus nog anders als in de brochure. Arbeidsfactor van 1 kan dan ook uiteraard.

Wel vreemd. Als ik wat google op het internet zijn die TBE5014 en 13STW identieke machines. Die Metabo heeft dus ook die DC motor met elektronische sturing.

Misschien kan de TS dit een beetje toelichten.

Ik dacht ook altijd dat de Metabo een rebrand van de Flott was. Ze lijken sprekend op elkaar in elk geval. maar p1 en p1 van de beiden vergelijkend is toch een flink verschil

"Dat type heeft een ingebouwde frequentieomvormer, en die kan wel met een arbeidsfactor van 1 werken. Die Metabo niet. Kan dus best kloppen."

Dat de flott dat heeft heb je kunnen verifieren. Maar weet je het ook zeker van de metabo?

Bij 1 fase:
P = U x I x Cos phi x n (rendement).

Op donderdag 30 juli 2026 20:06:30 schreef Gameonedne:
Maar weet je het ook zeker van de metabo?

Volgens dit zit daar wel degelijk een snelheidsregeling in. Het is dus niet zomaar een simpele asynchrone motor aangesloten op het net.

Ook als je die TBE5014 googelt zie je duidelijk de regelklop op de foto’s

Dat kan jij toch makkelijk zien. Niet?

nou, er zit zeker een knop op die de snelheid regelt. Ik weet niet of dat ook iets zegt over dat ie dus een ingebouwde frequentieomvormer heeft ...

Is daar een verklaring voor?

P = U X I te doen geeft het vermogen in VA
P = U x I = 230V x 5A = 1150VA

De 5A is belangrijk dat verteld je welke stroom er door de kabel lopen en welke kabelverliezen je kan verwachten maar het zegt niets over hoe zwaar de zekering moet zijn, dat word bepaalt door de piekstroom

Echter het vermogen in watts word opgeven door hoeveel nuttige vermogen de machine in werkelijkheid heeft.

Als het enkel een verwarmings element is dan is de VA en W gelijk dus hier 1150W aan verwarming.

Voor motoren werkt het anders daar word het nuttig vermogen bepaald door de cos phi van de motor. Hoe beter de motor hoe beter de cos phi in zekere zin dan want het is wel wat complexer dan dat.

Dus als de ene machine dan 1,1kW is en de andere 800W dan zou je kunnen zeggen die van 1,1kW heeft een betere en een motor met een beter rendement want je hod meer nuttig vermogen over.

Maar met de kanttekening dat die 1,1kW wel erg hoog is en 800W uit een 1150VA is al heel erg goed. Maar op type plaatjes staan helaas wel vaker fouten dus hecht er ook niet al teveel waarde aan.

dank voor weer een duidelijk uitleg.
ik probeer idd te verzinnen of de flott een upgrade zou zijn tov de metabo ..
ze staan bekend als indentieke machines, maar dan zag ik dit verschil in type plaatje, en begon me dus af te vragen of er toch meer verschil zou zijn ...

Het kan natuurlijk dat de Metabo een goedkopere custom-variant is.

Als je hier op de plaatjes kijkt, blijkt de Flott gewoon 0,5kW te leveren https://www.machineseeker.nl/flott-tb+13+st+w+electronic/i-22310782

Maar die is wel uit een andere periode. En ziet er ook echt anders uit aan de voorzijde ...
Weet niet of het uitmaakt, maar dat verschil moet mss wel in acht worden genomen. Zie foto's

Ik heb die oudere van de foto, daar zit een ( denk inderdaad FO) in met ene regellus, als je hem belast regelt hij het toerental bij.
Een perfecte machine, ook bij laag toerental zeer stabiel in kracht.
Ik kan het kapje er eens af halen en een foto maken van de regeling als dat interessant is.
Ding heeft een brand meegemaakt en overleefd op een berg roetschade na.
Na compleet goed schoonmaken staat ie al zeker 25 jaar in mijn werkplaats.
Het enige wat ik een keer moet aanpakken is de gasveer die er in zit om de machine omhoog te doen, dat moet nu met flinke hulp.
De nieuwere zijn deels van plastic, deze helemaal van staal.

Een FO zou mij verbazen in deze toepassing en werd dus niet toegepast in de machine die ik repareerde. Maar het is natuurlijk niet uit te sluiten.

Verder geheel eens met benleentje; Ik zou niet te veel waarde hechten aan de niet zuiver technische overwegingen achter specificaties en typeplaatjes. Als het maximale as vermogen relevant is, is het vermoedelijk kosten effectiever om een zwaardere machine te kiezen.

[ottopic]
Ik vond de Flott een mooie en stevige machine.
Met Metabo geen ervaring, maar dat is ook geen "merk" waar ik bij dit soort gereedschap aan zou denken.
Ook als ze op dezelfde leest geschoeid zijn is dat geen garantie dat ze dezelfde kwaliteit van afwerking, lagers etc. hebben.

Op donderdag 30 juli 2026 23:46:59 schreef Gameonedne:
dank voor weer een duidelijk uitleg.
ik probeer idd te verzinnen of de flott een upgrade zou zijn tov de metabo ..
ze staan bekend als indentieke machines, maar dan zag ik dit verschil in type plaatje, en begon me dus af te vragen of er toch meer verschil zou zijn ...

Dat soort spul is waarschijnlijk ook semi-stukwerk en mogelijk zijn daar intern verschillende versies van hetzelfde typenummer.

Maak daar maar gewoon een ander typenummer van als ik het zo zie. De kans op custom spec lijkt me inderdaad groot.