big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Om met de deur in huis te vallen, wat is de kwaliteit van kunststofmoeren op leischroeven voor positionering?
Met kwaliteit bedoel ik wrijvingscoëfficient, nauwkeurigheid, slijtage, speling?
Een naam van materiaal die ik regelmatig zie en hoor is DELRIN, en geleverd, uitgevonden of gepattenteerd door Dupont of zoiets. Naar verluidt een zeer goed materiaal.
Nu heb ik ergens gelezen dat Delrin gewoon hetzelfde is als POM (poly oxy methylene), ik veronderstel de POM die we ook kennen van glijbussen e.d.
Klopt dit?
Iemand ervaringen met andere kunststoffen die zeer behoorlijk presteren?
Nog iets, om er ACME schroefdraad in te snijden, bestaan daar ACME tappen voor of moet dat zonder meer op een draaibank erin gestoken worden?
- - big bang - -
Delrin en POM zijn inderdaad het zelfde. Er zijn er nog een paar maar delrin is het meest verkrijgbare volgens mij.
Wrijvingscoëfficient is zeer laag, van slijtage heb je haast geen last.
Speling. Zoals in een volgmoer. Er zit wel wat speling op (meer dan die kogel dingen hoe ze maar heten) maar daarom zitten ze meestal met zijn tweeen met een veer ertussen. Dan is de speling bijna 0. Dit haalt ook gelijk speling door slijtage eruit
Tappen in delrin is moeilijk. heb het zelf geprobeert met trapezium draad maar dat was geen succes. Doordat je er bijna niet doorheen komt. Het kan dus bijna alleen maar in een draaibank. Of er ACME tappen zijn. Dat zal best, maar zulke tappen die je maar een paar keer gebruikt kan je het beter zelf maken. ala zoiets. Maar mij ervaringen zijn slecht met het met de hand tappen van delrin.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
OK. En dat tappen was moeilijk? Wat moet ik me bij dat materiaal voorstellen? Is dat hard? Of een beetje veerkrachtig en taai? Moeilijk te verspanen?
Draadsnijden dus het beste door machineren.
Op 27 maart 2007 23:57:26 schreef xantus:
Speling. Zoals in een volgmoer. Er zit wel wat speling op (meer dan die kogel dingen hoe ze maar heten) ...
Kogelomloopspindels. Pure kwaliteit maar met een prijskaartje. Dan heb je ook nog precieze ACME met bronzen of metalen moeren. Zit de kunststofmoer op een leischroef kwalitatief niet tussen deze in, of heb ik het mis?
- - big bang - -
Het is hard. Maar makkelijk te verspanen. Het is een beetje moeilijk te omschrijven. Je kan het goet boren, frezen draaien, etc. Je krijgt een mooi oppervlakte. Maar doordat het zo hard is kom je er bijna niet met de hand doorheen. Het is het beste te vergelijken met staal, maar dan is het zelf smerend en zeer kras bestendig.
Kogelomloopspindels. Pure kwaliteit maar met een prijskaartje. Dan heb je ook nog precieze ACME met bronzen of metalen moeren. Zit de kunststofmoer op een leischroef kwalitatief niet tussen deze in, of heb ik het mis?
Idd die bedoelde ik. ze zitten er inderdaad tussen in. Maar er zit natuurlijk verschil tussen.
Je hebt:
-Kogelomloopspindels
Duur maar goed
-Verstelbare delrin volgmoer
Goed bijna vergelijkbaar met kogelomloopspindels, doordat ze verstelbaar zijn kan je de speling er (bijna) helemaal uit halen.
-Delrin volgmoer
Goed maar omdat ze niet verstelbaar zijn zit er meer speling op
-Metalen volgmoer
Veel speling.
Je delrin zal natuurlijk wel slijten. Afhankelijk van de ruwheid van je as gaan ze (dacht ik ergens gelezen te hebben) 2 tot 3 jaar mee. De verstelbare natuurlijk langer omdat je deze dan alleen bijsteld.
big bang
Zo'n systeem met 2 moeren en een veer ertussen, hoe wordt dat dan precies aan een te bewegen slede gekoppeld? Want die 2 moeren moeten toch nog onafhankelijk van elkaar geduwd worden door die veer om de speling weg te nemen?
Of 1 moer vast aan de slede, en de andere verschuifbaar in de slede, die dan met de veer juist wordt gedrukt?
Badankt voor de reakties tot dusver.
- - big bang - -
Het werkt ongeveer zo
Groen zijn de volgmoeren. Daartussen zit een veer met een soort behuizing er omheen. De rechter moer zit dan vast dan de behuizing en de linker kan er vrij in bewegen en wordt dus strak afgezet tegen de as door de veer. In het echt zit de linker natuurlijk niet aan het einde omdat het dan geen zin zou hebben.
Ik ben ze een tijd geleden tegen gekomen. Veel vaker zie je de gene die je met en boutje of met de hand in kan stellen.
[Bericht gewijzigd door xantus op ]
big bang
Aha. Ik snap het principe wel maar zit nog met een bedenking. De rechtermoer zit vast in de behuizing, die neemt de slede dus direct mee, maar die linkermoer kan verschuiven t.o.v. de slede, en neemt de slede dus niet direct mee want ze zijn niet vast gekoppeld?
Wat zie ik verkeerd?
Het andere principe door instelling met schoefjes heb ik al wel eens gezien denk ik.
- - big bang - -