Hoi allemaal,

Welke "bits" gebruiken jullie om bevoorbeeld een PCB te frezen ? Eventueel een link naar een ebay-auction of online shop die ze voor een zacht prijsje verkoop, zou welkom zijn ...

Ook "bits" voor 3D sculpturing enzo zoek ik nog ...

groeten,
Kris

drill-bits heeft vaak bits voor je cnc machine en boortjes. Hij heeft er nu niet veel staan, maar misschien in de toekomst weer.
Prijzen zijn zeker niet slecht, en verzending is +/-$17,50 en heb je het binnen een week in huis (was bij mij zo). Alle boortjes en frezen waren nog super scherp en van goede kwaliteit.

Ik heb zelf onderandere deze gekocht en ben er heel blij mee :)

Ik heb al 2 sets gekocht bij drill-bits, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat die niet geschikt zijn voor PCB's te frezen, alleen maar om te boren dacht ik ...

Zijn die niet te dun en broos om te frezen ? ik heb ze al gebruikt om één MM diep in MDF te frezen tegen 1 mm/seconde verplaatsingen. Als ik iets sneller ga, breken ze gewoon af door de zijdelingse druk. Ook als je freest, zie je ze "buigen" door de zijdelingse druk.
(nou ja, heb ik eens voor één keer een spelingsvrije freesmachine, krijg ik afwijkingen door freesjes die buigen)

En PCB materiaal is toch harder om te frezen hé ? Ik vrees maar dat ik na één plaatje geen freesjes meer over hou ...

groeten,
Kris

Gebruik je wel de freesjes en niet de boortjes? Zelf heb ik er namelijk geen last van. Voor het echte freeswerk kan je anders ook kijken naar proxxon carbide freesjes deze zijn zeer sterk speciaal gemaakt voor chrome-cobalt alloy, steel, non-ferrous metals, plastics, milling of pc cards. Ze zijn wel een stuk duurder. Of de proxxon vanadium freesjes voor het wat zachtere materiaal. Hiermee heb ik zelf nog geen pcb gefreesd maar hout en dergelijken gaan hier zeer goed mee.

lol, voor mij is het allemaal vrij nieuw, ik zie zelfs het verschil niet tussen een freesje en een boortje ;-)
Hoe kan ik het verschil zien ?

Heb op Ebay wat gezocht se, en ondertussen geboden op Proxxon freesjes ;-)

groeten,
Kris

Bij Franklin staat het toch enigsinds uitgelegd.

http://www.colinbus.be/Nederlands/Tools_nl.htm

Daar hebben ze het over een drill en een mill, een boor en een frees.
Dan kan je de verschillen zien.

thanks ;-) Deze had ik nog niet gezien.
Alhoewel er tussen sommige bits wel akelig weinig verschil zit, heb ik toch wat aan deze info ...

groeten,
Kris

Ebay link en dan een tophoek van 40 graden nemen. Foto's van het freesresultaat; cnc zone draadje

Gr.

Erik

Erik,

Bedankt, ik heb me meteen zo'n set van 63 euro besteld se.

groeten,
Kris