Dat ga ik zometeen proberen.
Ik heb eigenlijk niet gekeken of het vrij was 
Ben net even aan het zoeken geweest in de rommelkist en heb daar drie van die grote bruine kristallen gevonden.
6651,5
6675
6100
Is daar nog een frequentie bij, waar ik zeker geen gebruik van moet maken? Het is niet de bedoeling dat ik belangrijke communicatie zit te storen.
Moet toch ook eens zo'n kistje met kristallen zien te vinden en het zendertje aanpassen met een kristalvoetje
o.i.d. Zo is het ook maar behelpen!
---En weer uit de lucht..
---> Beide stations ontvang ik niet, ze verdwijnen in de s9+10 storing. Zowel op mijn EH als langdraadantenne
Rond de 3900 heb ik nergens last van.
-Met wat verzwakking, kan ik op de 6400 twee stations doorelkaar horen, ik weet niet wat er vandaag hier allemaal aan de hand is zeg!
-Nou, ik heb iig begrepen dat ik daar met mijn zendertje vandaag niet doorheen ga geraken! Morgen zal ik dat kristal eens gaan vervangen.
Als voetjes kun je mooi die Molex pinnetjes gebruiken, die ook aan de computervoeding zitten kwam ik net achter. Dan heb ik in het vervolg de mogelijkheid om te wisselen
[Bericht gewijzigd door Vaas op ]
Ik ben ook nog wat aan het spelen geweest met mijn zendertje en antenne:
Mijn probleem was dat ik enkel een kristal had van 6400 en een daarop afgestemde EH-antenne.
Uiteindelijk had ik nog drie van die FT kristallen gevonden, maar het probleem daarvan is, dat die niet
1 op 1 in mijn Corsair werkend te krijgen zijn!
Hij start pas met oscilleren na herhaaldelijk opstarten en geeft dan slechts 1 Watt output ipv 7W.
Ook de freq blijkt toch te ver af te wijken om nog een goede SWR te krijgen. Dus de schakeling aanpassen aan die FT-kristallen zal ook weinig nut hebben.
Dus de zoektocht naar een beetje leuke kristalfrequentie gaat verder...... Radiomarkt in Eksel??? 
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Unid. op 6.400.40kHz staat al geruime tijd een signaaltje
Ook op 3.933.90 kHz een S9 Signaal wel weinig laagfrequent mag veel meer zijn ( draait zeezender tunes Veronica )
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]
@Danny:Het gaat om een groene.Hij had er 2 en een jaartje geleden heeft ie de grijze verkocht en een sk 050 gekocht.Inmiddels de 050 ook verkocht en hij draait nu met een zelfbouwzender.En nu dus de 010 ook te koop.En ikzelf heb/had ook een groene te koop maar daar komt morgen iemand voor kijken.Ik houd dan de grijze om mee te zenden voorlopig want ben ook aan t zelfbouwen.Een aantal fotos daarvan staan op:http://www.mijnalbum.nl/Album=YJEIOGHY
Dat is een dds gestuurde zender met dubbele 807 in de eindtrap.Momenteel 80 watt output bij 700 volt.Tevens een paar fotos van mn prutshok.
de kastelein
Dit bericht is opgesteld volgens de vrije spelling en gramatica
Altyd mooi om bij een ander in de keuken te kijken
Zo'n dds ligt hier ook nog op de plank
Moet hem nog steeds aan de zenderontwerp van trans..ik bedoel extreme plaatsen
Laatste tijd een beetje weinig tijd gehad voor de hobby
Maar dat gaat weer veranderen
D@nny
Als je denkt dat je er bent ben je er geweest...
Als we nou iemand in ons midden hebben die goed een PIC kan progammeren heb ik nog wel een goed idee. Ik zal een poging wagen om het in te tikken. 
Een PIC controlled frequency counter die bij verschillende frequenties een spanning of signaal geeft. Dus bijv. van 0 tot 1700kHz > 1Volt of signaal op pin1, 1700 tot 4000kHz > 2Volt of signaal op pin2... enz...
Dan is het denk ik mogelijk om een schakelbare lowpass filter te maken ala PA3EKA. Samen met een PLL (ala Freddo) of Peppermint board & Extreme zender is dan een KG zender te bouwen die van 1 tot 30MHz werkt zonder dat je maar nog 1 vinger in de zender hoeft te steken! 
Ik zit ook nog een beetje in de knoop met moduleren. PWM, ouderwets serie of gebrugt...
Als dit mogelijk is dan mogen de SK010's buiten de deur bljven en ga ik a.s.a.p. de hobbykamer inrichten en weer aan de zelfbouw! 
@Rob007,ik begrijp niet goed wat je bedoelt met link neerzetten? Op t am forum staat ie al langer bij "zenderfotos".Heb pas een keer zon album aangemaakt,werkt leuk en simpel.De onderdelen van de 807s kan je terugvinden in het schema van Orion.Voor mijn zender heb ik 3 verschillende schemas samengevoegd.Dds stuurt een ef 183 of 184,daarachter een el 84 volgens frm schema en daarachter de 2x 807 volgens Orion schema.Voeding 350 volt op de osc en 700 op de eindtrap.
@Rob007,ja die link was een foutje.Wel leuk om te zien dat er toch veel mensen naar kijken.Ik zal nog wat meer fotos maken van de zender.Eigenlijk was de eindtrap nog experimenteel en had ik voor nood draadweerstanden gebruikt wat eigenlijk niet moet maarja ik had niet anders.
Maar toen ik de eindtrap voor t eerst teste deed ie t gelijk redelijk goed dus voorlopig laat ik t ff zo.Heb een mod.trafo op de kop getikt,een ouwe uit een vt-kast.Hoop dat dat een beetje wil.En een zekere Hans de S. heeft nog wat ouwe rommel over die hij wil doneren aan deze "poor man".
Hoi Rob,
nou zo droevig is het ook niet gesteld met die draad(gewonden)weerstanden hoor. Ik denk gemiddeld gezien dat er meer plaatsen in een zender/ontvanger zijn waar je 'm wel kan/mag gebruiken dan waar dat niet mag.
Als er geen HF over/op betrokken weerstand staat is er geen enkel probleem. B.v in de voedingleidingen en/of op plaatsen waar de weerstand via een condensator HF ontkoppeld naar aarde e.d. B.v bij schermrooster toevoer of voor 'automatisch' negatief e.d.
@QRP
Fijn dat je er op inhaakt!
Ja inderdaad in de pluslijn kun je de DRW(draadweerstand) wel stoppen.
Ik zou hem dan daarna goed ontkoppelen en zelfs misschien een smoorspoel er bij zetten.
Maar gestel dat ik hem voor R3 of R6 in dit schema zet?
http://members.lycos.nl/radiorob007/images/schema/kg/kgzender.JPG
het lijkt me toch nog niet goed maar gestel op de plaats van R2? (daar zit een smoorspoeltje?)
of gestel op de plaats van R3 of R6 maar dan ook met een smoorspoel???
Gr Rob007.
Ook, hadden we het ook over dat het rustig was op de forums.
We hebben een pl519 achter onze fet zender geknoopt met anode modulatie, 60 watt op de meter. zien als de buis het een beetje uithoud.
[Bericht gewijzigd door Weazel op ]
Op 19 mei 2007 10:46:04 schreef Weazel:
Radio pirana zegt dat je iedergeval altijd 50% van je draag vermogen moet moduleren, ik weet niet in hoeverre dit klopt. dus voor 15 watt draaggolf 7 a 10 watt audio moet het kunnen doen.
Ja dat klopt. Nog wat anders, 0.3 en 0.6 mm draad diameter lijkt me wel een beetje magertjes. Dat is ongeveer wat wij hier op de buizen mod-trafo's wikkelen. Ik geloof dat ik bij torren/fets toch voor wat dikker draad zou gaan en in elk geval zou proberen de beschikbare wikkelruimte zo goed als vol te krijgen.
dus jij zegt dan ik dan een 1:5 impedantie aan moet houden?
Nee, ik bedoel dat de inductie van de primaire, gemeten met open secundaire wikkeling een zodanige waarde moet hebben dat deze ca 5 maal de getransformeerde impedantie moet zijn.
Stel je zender trekt 1A bij 16 Volt, dan vertegenwoordigd dit een belastingsweerstand voor je modulator van 16 ohm. Je modulator heeft ook een optimale belastingsweerstand nodig waarbij deze maximaal vermogen kan leveren. Stel dit is 4 ohm, dan heb je een impedantieverhouding van 1:4 en dus een wikkelverhouding van 1:2.
Aan de primaire kant ziet de modulator een belasting van 4 ohm. Om nu nog een beetje laag te behouden dient de impedantie van de primaire wikkeling 5*4 is 20 ohm te bedragen. Voor 100 Hz komen we dan uit op 20 / (2*pi*F) = 20 / (2*3.14*100) = ca 32 mH.
Hoe hieruit met 'ijzer'kern een aantal wikkelingen te berekenen weet ik niet precies. Het is ook afhankelijk van het toegepaste kernmateriaal. Maar je kan het natuurlijk prima na meten met een RLC-meter.
is maar een klein rot trafo'tje
Ja, dan zit ie waarschijnlijk snel vol. Nou ja, 0.3-0.6 leek me een beetje dunnetjes.
[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]
Ik kocht vorig jaar een Icom R-70 voor 150 euro zonder FM, maar "nieuw" in de verpakking.
Deze heeft altijd op stock gestaan.
Een week daarvoor was ik met iemand overéén gekomen om een gebruikte R-70 met FM te kopen voor dat bedrag.
Alléén op de dag dat ik hem zou ophalen vertelde de verkoper dat een ander meer had geboden.
Ik dacht dat we wat overéén gekomen waren?
Een dag later belt hij terug de koper had van de koop afgezien, maar toen kon de verkoper van mij ook de *******
krijgen.
Ik uiteindelijk blij met mijn "Nieuwe"r-70.
"Nieuw" omdat ze maar een aantal jaren zijn gemaakt, zo rond 1982.
Ze staan vaker voor deze prijs te koop, redelijk gevoelig , en (heel) oversturings vast, zelfs met een 100 watt zender+ antenne vlak bij de ontvangst antenne.
Dus met wat geduld en geluk is er voor niet al te veel geld best wel wat leuks te kopen.
@de kastelein
Helaas al vanaf vrijdag staat de bovenstaande R-70 op luisteren op de 6310, maar geen Free Radio Holland.
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
E.a.a. hang af o.a. van je freq. als je in de 48mb zit, en je sluit de tuner op de zender aan met coax; ziet de zender ca 50ohm. De instellngen van de sk010 zullen dan niet veel anders zijn. Anders wordt het als je de tumer ook met open lijn aan de zender aansluit. Dan is de lengte ook bepalend voor de instellingen. Maar dan gewoon de zender op 10% zetten en de juiste instellingen zoeken; de sk010 kan daar wel tegen. Misschien kun je de antenne eerst met een dip meter of ontvanger ongeveer goed zetten?
Zelf heb ik geen ervaring met de sk010 en open lijn tussen zender en tuner; maar met met coax er tussen. In het begin draaide ik op de 48mtr met gewoon een draadantenne van 22mtr en aarde. De zender gewon afgeregeld op max. vermogen bij min. stroom en niet naar een swr gekeken, kreeg ook rapporten uit heel europa. Ja de sk zenders passen veel antennes aan.
Afgelopen dinsdagavond op 3941khz tot 22.00h een zender ontvangen signaal S6~7 weinig fading maar in de ruis, echter geen ID gehoort.
Klonk als een piraat, maar waar vandaan ?
Om 22.00h was de ontvangst gebeurt wegens het inschakelen van 3955khz 
D@nny
Als je denkt dat je er bent ben je er geweest...
Op 31 mei 2007 23:01:41 schreef saturnus:
Al een inverted vee geprobeert? Werkt die ouwe sk een beetje daar? Ik hoorde dat er een muis in woonde bij Quintus!
Whahaha, was echt bizar! Tijdens het demonteren kwamen we wat muizenkeutels tegen. Dus ik zeg er heeft een muis in de SK gewoond. Nadat we de voeding eruit getrokken hadden kwamen we Mickey Mouse tegen... en zo te zien al een tijdje op reis naar de eeuwige jachtvelden... Voordat de SK weer in elkaar ging toch maar even de boel een beetje schoongemaakt.
Ik krijg alleen de SWR een beetje goed op de 78Mb op de longwire. De dipool voor de 48Mb heeft tot op heden mij alleen maar ergenis bezorgd. 
Op 31 mei 2007 19:35:50 schreef jan w:
Afgelopen dinsdagavond op 3941khz tot 22.00h een zender ontvangen signaal S6~7 weinig fading maar in de ruis, echter geen ID gehoort.
Om 22.00h was de ontvangst gebeurt wegens het inschakelen van 3955khz
Dat was (waarschijnlijk) ik op m'n longwire met een watt of 2 met een kleine test...
Waar kom je vandaan Jan?
[Bericht gewijzigd door D@nny op ]
Op 1 juni 2007 12:02:50 schreef qrp_man:
[...]Weet niks van als die SK** toestanden af, maar kan me zo voorstellen dat, zo deze al een symmetrische antenne uitgang hebben, deze niet standaard in staat zullen zijn (extreem) willekeurige antennes aan te passen.
Heb je ook een antenne-tuner gebruikt ?Normaal mag open-lijn toch zeker niet slechter werken dan coax.
Het laatste vond ik ook, alleen was bij mij de veldsterkte
op 76 met coax veel meerm als met open lijn , in mijn ogen veel verlies.
Ik gebruikte een Z match tuner , De Sk010 heeft geen Symmetrische uitgang , eigenlijk is deze zender ontworpen voor langdraad met aarde , echter als je coax aansluit gaat het ook wel goed , volgens de boeken zou de impedantie 60 ohm zijn , ook begon de coax naar de tuner te stralen , dit loste ik op door een extra dikke aardraad van tuner naar aarde te leggen , ongetwijfeld was er ergens een misaanpassing , het enigste wat ik eigenlijk raar vond is dat hij op de HAM set wel redelijk werkte , maar met de SK010 vond ik het tegenvallen.voorals ga ik er nog wel verder mee, maar ik was er even klaar mee 
ORN
Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
Inderdaad werkte hij hier in de 76b prima met tuner en open lijn, wel even met coax naar de tuner. Ik doe het andersom, Met een onbekende antennesysteem neem ik een bekende impedantie. Ik tune de antenne met een tranceiver op de freq. en daarna gooi ik de sk010 er achter.Eerst de zender goed afregelen, en daarna pas spelen met de tuner erbij. De Sk010 past veel aan, daarom is het lastig om beide systemen op elkaar af te regelen; vandaar de tranceiver.
john
@ D@nny
Op 31 mei 2007 19:35:50 schreef jan w:
Om 22.00h was de ontvangst gebeurt wegens het inschakelen van 3955khzDat was (waarschijnlijk) ik op m'n longwire met een watt of 2 met een kleine test... Waar kom je vandaan Jan?
Ik kom uit noord nederland, lokatie plaggenhut 
Nu eindelijk mijn projecten voor verschillende bedrijven zijn afgerond kan ik eindelijk mijn printje afmaken voor een KG zendertje. Het betreft hier een schema met de IRF510. Foto's zal ik zo spoedig mogelijk plaatsen! Nu heb ik alleen nog één klein vraagje aan jullie!
Voor de ontvangst op de KG heb ik de beschikking over een Grundig Satellit 3400 & 2400. Nu is mijn vraag of deze apparaten wel geschikt zijn voor ontvangst van mede amateurs, of kan ik beter uitkijken naar iets anders? Alvast bedankt
Op 3 juni 2007 17:09:25 schreef Sulpje:
Voor de ontvangst op de KG heb ik de beschikking over een Grundig Satellit 3400 & 2400. Nu is mijn vraag of deze apparaten wel geschikt zijn voor ontvangst van mede amateurs, of kan ik beter uitkijken naar iets anders? Alvast bedankt
Ken geen van beide apparaten uit eigen ervaring, maar gezien het feit dat je een zender maakt, zal je ook een antenne nodig hebben.
Als je op een van beide ontvangers in staat bent die antenne aan te sluiten, en het geval niet helemaal overstuurd wordt, dan zal je zeker in staat zijn deze of gene 'amateur' te ontvangen.
Op 3 juni 2007 17:09:25 schreef Sulpje:
Nu eindelijk mijn projecten voor verschillende bedrijven zijn afgerond kan ik eindelijk mijn printje afmaken voor een KG zendertje. Het betreft hier een schema met de IRF510. Foto's zal ik zo spoedig mogelijk plaatsen! Nu heb ik alleen nog één klein vraagje aan jullie!Voor de ontvangst op de KG heb ik de beschikking over een Grundig Satellit 3400 & 2400. Nu is mijn vraag of deze apparaten wel geschikt zijn voor ontvangst van mede amateurs, of kan ik beter uitkijken naar iets anders? Alvast bedankt
Beide ontvangers zijn mij wel bekend , persoonlijk was ik van de 2400 nooit zo kapot , de 3400 met telescoop ontvangt heel leuk , alleen ging behoorlijk over zijn nek als je er een externe antenne op aansloot , een aantal windingen om het dikste deel v/d telescoop en daar de externe antenne op aangesloten (telescoopantenne ingeschoven ) ging bij mij vrij redelijk, ik deed er ook een verzwakker tussen.verder leuke ontvanger met als typisch (grundig)minpunt: de schakelaars en de sleepcontacten v/d trommels om de banden te selecteren.
ORN
Dat ben ik wel met je eens Danny; je antenne is het hard v.d. zender, mag best wel goed zijn, en wat litze kost je de kop ook niet. eventueel kun je spanveren aan de bijde einden doen, met stort ben je dan wat flexibeler. Darnaast gaat Toch aan de buitenkant zitten? dus heb je theoretisch met dikker draad meer oppervlak wat straalt?
Bedankt @QRP / @Henry
Ik wil nog eens proberen om een klein KG zendertje te bouwen.
Ongeveer 1Watt en dan voor de lol half mobiel te zenden af en toe.
(@QRP ja ik bedoelde de linker!)
(Ging het schema(plaatje) niet open? Bij mij wel? Probeer het nog eens langer?)
Ik wist niet precies hoeveel Watt ik er over kon laten gaan!
De Grenade kan dus dan nog wel ruim.
Ook met dit zendertje zal ik af en toe half mobiel gaan!
En wat ik hier gemerkt heb dat het ZEEEEEERRRR belangrijk is
welke Ctjes je in het eindfilter zet bij de Grenade
http://members.lycos.nl/radiorob007/images/schema/kg/grenade.JPG
daar moet je dus echt WEL mee opletten!!! (Ctje werd warm/heet)
dus ook bij de Corsair en de Commando!!!
HEEEEJJJ @LED mooi man!
Misschien krijg ik dan rapportjes van je met de nieuwe ontvanger?
En ik weet dat je deze ontvanger ook digitaal afleesbaar kunt maken!
Misschien nu nog wel makelijker door het digitale stukje uit een goedkoop
ontvangertje te halen en er bij op aan te sluiten?
Rob007.