i.p.v. lager verhitten kan je ook de rotor een nachtje in de vriezer leggen.
Enne volgende dag wel even opletten met de voorbereidingen van de warme maaltijd........

een klap met de hamer (via een pijpje dat steunt op de BINNENring!) is afdoende.

Met een binnen ring van 17mm is dat wel iets meer dan 1 klap en beter wat minder hard tikken en met wat beleid mag ook. Maar met een lklap of 10 moet het er wel opzitten.

en om zulke kleine lagertjes te installeren is het volstrekt ook niet nodig om ze eerst te verhitten

HEeft denk niet alleen met de maar van het lager te maken maar ook met hoed de as gemaakt is.
In standaard motoren zitten standaard assen met standaard maten bedoel ik.
Op die standaard maten passen standaard lager.

Maar er zijn ook assen die met een draaibank op maat worden gemaakt en dan maken ze de as soms expres net even iets te dik.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (47%)]

Correct Benleentje, beter een paar lichtere tikjes dan één megaklap. Want in dat geval kan het lager alsnog beschadigen (door de traagheid van de buitenring en kogeltjes kunnen er beschadigingen aan het 'race' (hoe heet dat in ut Hollans? loopvlak?) ontstaan.

Zelf gebruik ik ook vaak de bankschroef als geïmproviseerd lagerpersje.

Maar met de hamer gaat ook prima, mits gebruikt met gevoel en gezond verstand.

Maar er zijn ook assen die met een draaibank op maat worden gemaakt en dan maken ze de as soms expres net even iets te dik.

Passingsmaten met negatieve speling, bedoel je? Want zo hoort het eigenlijk inderdaad.

Overigens, bij mijn weten horen lagerpassingen eigenlijk geslepen te worden. Maar bij gebrek aan een rondslijpbank draai ik ze zelf noodgedwongen op de draaibank. En ik denk velen met mij.

of china made motoren, die hanteren vaak net iets afwijkende asmaten waardoor een merk lager te los zit en dus niet lagert, of op de as in de lager lagert. dan kom je weer op china spul uit of oude lager reinigen/ nieuw vet erin, als dat nog kan.

Ik heb van de buurman een poelietrekker in bruikleen gekregen. Ik ga die morgen uitproberen. Als het niet lukt zijn er nog altijd andere opties.

Het oude lager is schoon en draait weer vrij soepel (niet ingevet). Er zit wel redelijk wat speling op waardoor ik toch voor vervanging ga. Hier in de buurt zit een winkel met auto-onderdelen en die hebben ook allerlei lagers goedkoop op voorraad.

Op het oude lager stond "China", dat is misschien een minder goed teken en misschien dat een merklager dan minder goed gaat passen.

Ik hou jullie verder op de hoogte van mijn vorderingen.

As ff meten. Huis ff meten. En als je mazzel hebt, dan kun je op 1 van de ringen een nummer ontcijferen.

Evt. ook ff bij lagerkoning kijken.

Op het oude lager stond "China", dat is misschien een minder goed teken en misschien dat een merklager dan minder goed gaat passen.

Als er een type nummer op dat lager staat en het is ook een 6203 staat is elk lager met dit type nummer exact dezelfde maat.

En zo een motor heet een standaard maat as en 40mm is ook geen probleem.

Passingsmaten met negatieve speling, bedoel je? Want zo hoort het eigenlijk inderdaad.

Niet zo negatief doen. O-)
Ik bedoel dat soms letterlijk de as net iets te dik houden, hoeveel in /1000ste of /100ste weet ik niet. Maar die jongen die weten dan wel wat ze doen.

Op het oude lager staat CHINA NH (of HN) 6208Z denk ik, het kan ook 62082 zijn met een rare "2" dan. Die Z of 2 staat juist waar het afdekplaatje fel gedeukt was.

Ik vermoed dat het 6208-Z wil zeggen.

lagerboer.nl heeft old stock lagers van goede merken en is niet de duurste.

Ja, het zal 6208-Z zijn. Soms is het -ZZ of -2Z om aan te geven dat het metalen plaatje aan beide kanten zit. Kennelijk kan je ook "met aan 1 kant een plaatje" kopen (maar ik heb het nog nooit in levende lijve gezien). Misschien was jou lager ook wel zo als er -Z op staat.

Met de juiste spullen is het lager er zo af te trekken en op te persen. Ik doe het al jaren. Helaas woon je niet in de buurt anders had ik je hulp aangeboden. En de lagers zijn gewoon al een eeuw gestandaliseerd en zo verkrijgbaar.

Op maandag 3 november 2025 21:05:24 schreef McAwesome:
Op het oude lager staat CHINA NH (of HN) 6208Z denk ik, het kan ook 62082 zijn met een rare "2" dan. Die Z of 2 staat juist waar het afdekplaatje fel gedeukt was.

Ik vermoed dat het 6208-Z wil zeggen.

Volgens de maten die je eerder opgaf was het een 6203, de 6208 is veel groter, zie ook pdf'je in 1 van mijn eerdere posts.

bij gereedschap heb ik vaker t anker stuk, ook bij de BLDC machines. daar moeten ook lagers opgezet worden en een tandwiel, soms een magneetje overzetten voor toerenregeling. dat was altijd een gedoe want dat lukt niet met mn ene poulie trekker, vrij klein spul. lagers ed er nieuw bijbestellen ging al iets makkelijker, erop tikken gaat makkelijker als eraf halen. echter toen de inkoop van onderdelen elders naartoe ging en ik bestelde een anker, dan kwam die compleet binnen met lagers ed er al op. die optie vond ik niet bij de onderdeel tekeningen maar het kan dus wel. dat scheelt wel iets. een anker bij sommige machines vervangen is zo 10min werk. bij BLDC motoren is het anker een vaste magneet maar gaat weleens los op de as zitten en slijt dan af in de veldwikkeling.

Op maandag 3 november 2025 21:51:50 schreef rew:
Ja, het zal 6208-Z zijn. Soms is het -ZZ of -2Z om aan te geven dat het metalen plaatje aan beide kanten zit. Kennelijk kan je ook "met aan 1 kant een plaatje" kopen (maar ik heb het nog nooit in levende lijve gezien). Misschien was jou lager ook wel zo als er -Z op staat.

In mijn draaibankmotor zitten die. En een van de lagers van m'n "oude" (uit 1985 dacht ik) Hitachi boormachine.
Maar met regelmaat kom ik ook lagers tegen met "Z" en toch beide kanten een metalen schildje.

Precies. Eigenlijk is "aan beide kanten hetzelfde" de normale situatie. Dus dan is Z als toevoeging voor "metalen plaatjes" en RS voor "rubber seal" voldoende. Ik zou er niet te veel acht op slaan. Hooguit dubbelchecken of er niet toch 1 kant kaal is als je een -Z bestelt. Maar dan zou je de hint krijgen dat diezelfde leverancier ook -ZZ heeft.

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Op maandag 3 november 2025 21:51:50 schreef rew:

Toch zie die enkel juist veel in motoren.
Aan 1 kant is het lager open en daar zit dan de metalen ring en aan de andere kant zit het lager tegen de behuizingen en daar is afdichting dus niet nodig.

Soms zie er ook nog wel eens ergens een vetnippel en dan zit de de nippel aan de open kant van het lager.

Hallo zusammen,

ich teste gerade den aktiven Summer TMB12A03 (Durchmesser 12 mm, THT-Bauform) in meinem Projekt. Ich habe einige technische Daten und Preisangaben gefunden – hier das, was ich bisher gesammelt habe:

Bisherige Details:

* Nennspannung: 3 V DC
* Betriebsspannungsbereich: 1,5 V bis 4 V DC
* Schalldruckpegel (SPL): ≥ 85 dB bei 10 cm Abstand, typisch bei 3 V
* Resonanz-/Oszillationsfrequenz: ca. 2.300 ± 300 Hz
* Abmessungen: Höhe ca. 9,5 mm; Durchmesser 12 mm
* Preis: ca. 0,09–0,19 USD pro Stück bei Großabnahme (5–5000+ Stück, je nach Distributor)

Meine Fragen:
Ich plane, den Summer mit 3,3 V von meiner Steuerplatine zu betreiben. Wird der Schalldruckpegel bei dieser Spannung noch zuverlässig etwa 85 dB erreichen, oder sollte ich – wenn möglich – lieber mit 4 V** arbeiten?

Da es sich um einen aktiven Summer mit integriertem Treiber handelt, muss ich kein Rechtecksignal mit der Resonanzfrequenz erzeugen. Wenn ich eine konstante Gleichspannung (3 V) anlege, sollte er selbstständig piepen.

Beeinflusst die Montage in einem Gehäuse den Schalldruckpegel deutlich? Ich plane eine Panel-Montage und würde gern wissen, ob Gehäusegröße oder Belüftung die Leistung spürbar verändern.

Danke!

Ik ben er in geslaagd het lager te verwijderen met een poelietrekker die ik van de buurman heb geleend. Het is vrij makkelijk gegaan.

Het zal wel een 6203 zijn, het is moeilijk te lezen en een 3 lijkt wat op een 8. Ondanks dat het een -Z is zitten er aan beide zijden metalen plaatjes.

Nu even een vervanging zoeken bij lagerboer.nl

Dit is geen -ZZ of -Z. Dit is een "zonder bescherming" lager. (Niet geschikt voor in een maaimachine is dan mijn bescheiden mening).

Het was er eentje met bescherming, maar ik had het plaatje (dat gedeukt was) eraf genomen om binnenin te kunnen kijken. Ik heb het er achteraf niet meer opnieuw opgezet.

[McAwesome]Het is vrij makkelijk gegaan.

Dat is wat ik ook verwachtte, vandaar m'n verbazing dat u aanvankelijk niet doorging met de reparatie. Goed om te lezen dat het allemaal goed gelukt is. Lagers vervangen is normaliter een simpel klusje.

Overigens, het verschil tussen een 6203 en een 6208 lager is wel héél duidelijk zichtbaar: het laatste getal (3 of 8), vermenigvuldigd met 5, geeft de binnendiameter weer. En 15mm (of 17mm) vs. 40mm scheelt nogal wat....

Ik verwacht dat met 10 euro aan SKF-lagers (of NKS, of FAG, of ....) de maaier het weer goed doet. Online bestellen kan, maar zelf haal ik ze altijd gewoon bij lokale industriële onderdelenleveranciers (Van der Peijl techniek bijv., of Eriks (laatste levert niet aan particulieren)).

Misschien mosterd na de maaltijd, maar zet wel altijd een veiligheidsbril op bij het werken met een poelietrekker. Soms moet er heel veel kracht mee gezet worden en dan kan er wel eens iets losschieten....

Op dinsdag 4 november 2025 20:46:50 schreef nonius:
[...]
Dat is wat ik ook verwachtte, vandaar m'n verbazing dat u aanvankelijk niet doorging met de reparatie. Goed om te lezen dat het allemaal goed gelukt is. Lagers vervangen is normaliter een simpel klusje.

Als het voor mezelf was, dan zou ik niet elke euro omdraaien, maar de buurvrouw heeft het niet te breed. Ik heb niet het juiste gereedschap voor dit soort klussen maar ik kan wel een en ander regelen via verschillende personen, maar ik wil dat ook niet voor niks gaan vragen.

De machine heeft ooit 99 euro gekost en dan kan je moeilijk 50 euro voor een herstelling gaan vragen, want dan koopt de buurvrouw liever een nieuwe. Economisch gezien is de huidige machine total loss en geen enkele dealer gaat die willen herstellen want de herstelling kost makkelijk meer dan een nieuwe machine.

Het andere lager ga ik maar laten zitten, dat ziet er nog goed uit en met deze poelietrekker gaat dat niet lukken om het eraf te krijgen.

Ook erg bedankt voor de tip om een veiligheidsbril op te zetten, ik had hier niet bij stilgestaan.

Ondertussen draait de grasmachine weer, heel erg bedankt voor alle tips die ik hier van jullie heb gekregen.

Ik heb de rotor een nachtje in de diepvries gelegd en het nieuwe lager (van lagerboer.nl) in een plastic zakje in heet water van zo'n 80°C. Dan heb ik de rotor met de as op een blok hout gezet en met een dop uit een doppendoos en een hamer het nieuwe lager op zijn plaats getikt, wat vrij makkelijk ging.

Nog wat foto's:

En een filmpje: https://drive.google.com/file/d/14nqEoR15hS6JurWRgyrQNFWsinnu8V_9/view…

Mooi dat het weer werkt. En zoals je ziet stelt het allemaal niet zo heel veel voor; mechanisch gezien het equivalent van een paar elco's vervangen, of een RIFA rookbom....

Maar dit seizoen zal er niet veel meer gemaaid hoeven te worden, als ik tenminste hier naar mijn gras kijk :) . Machine in goed invetten en in in het tuinhuisje zetten tot in het voorjaar.

Wat waren uiteindelijk de kosten voor de lagers? Hoe dan ook, denk niet dat de buurvrouw zich *daar* een buil over kan vallen. En in dit soort gevallen stel ik meestal als wederdienst voor: een lekkere zelfgebakken appeltaart of cake :9

Het stelde inderdaad niet zo heel veel voor maar als je dat nog nooit gedaan hebt is het toch wel even een uitdaging :)

Ik heb vroeger op school een hele berg theorie gehad over lagers en alle soorten die er bestaan maar ik heb die dingen (op een kogellager na) nooit in het wild gezien laat staan dat ik zou weten hoe je ze monteert en vervangt...

Ja er hoeft niet echt meer gemaaid te worden, daarmee dat dit klusje ook niet dringend was.

De nieuwe bedrijfscondensator heeft 3,52 euro gekost, daar zijn geen verzendkosten bij omdat ik nog andere spulletjes van TME nodig had.
Het lager kostte 3,50 euro bij lagerboer.nl maar wel 9,95 euro verzendkosten erbij. De totale kosten zijn dus 16,97 euro.

Het onderste lager was nog redelijk goed en heb ik niet vervangen. Daarvoor zou ik die lagertrekkerset van HBM nodig hebben. De prijs gaat nog wel, maar dan ligt het hier achteraf maar te liggen. Gezien de verzendkosten bij lagerboer.nl heb ik wel twee stuks besteld, dan heb ik eentje reserve.

Ik denk dat ik de buurvrouw gewoon twintig euro ga vragen. Dat lijkt mij geen probleem te zijn.