Er is wel meer onduidelijk. Het taalgebruik wijst naar België, maar hij heeft het over een Perilex en die gebruiken ze in België niet. Als woonplaats noemt hij Limburg, dat kan zowel in Nederland als België zijn.
En de ene keer zeggen dat het vuur op 3 fasen is aangesloten, en de andere keer dat het 1 fase is maakt het ook niet duidelijker.
De aanname dat de ellende is begonnen met overbelasting roept ook twijfels op. Hoe is dat vastgesteld?
Op woensdag 29 oktober 2025 21:27:23 schreef KlaasZ:
Er is wel meer onduidelijk. Het taalgebruik wijst naar België, maar hij heeft het over een Perilex en die gebruiken ze in België niet. Als woonplaats noemt hij Limburg, dat kan zowel in Nederland als België zijn.
En de ene keer zeggen dat het vuur op 3 fasen is aangesloten, en de andere keer dat het 1 fase is maakt het ook niet duidelijker.
De aanname dat de ellende is begonnen met overbelasting roept ook twijfels op. Hoe is dat vastgesteld?
Bedankt voor je opvolging, ik woon inderdaad in België, vlak aan de grens met Nederland. Ik heb de keuken installatie zelf niet geplaatst, ik stel enkel vast dat er 2x225V toekomt aan het inductievuur.
Mijn doel is nu vooral uitsluiten dat er geen onderliggend elektrisch probleem aanwezig is, ik wil vermijden dat dit opnieuw gebeurd (al dan niet met een nieuw of hersteld vuur).
Overbelasting kan ik inderdaad niet 100% met zekerheid zeggen.
Op woensdag 29 oktober 2025 18:48:56 schreef weardguy:
[...]
Hoe kom je er bij dat de kookplaat op 1 fase draait? In de openingspost staat toch heel duidelijk dat laadpaal en elektrisch vuur als enige verbruikers 3-fase gevoed zijn.Als het technisch kan om het ding in te schakelen terwijl 'ie open ligt zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je de voedingsprint warm maakt met een föhn (let op, niet te dichtbij, maar dit hangt van de föhn af, het retro-exemplaar wat ik heb wordt lang zo heet niet als de hard-blazende exemplaren). Als 'ie dan weer start, zitten er ergens wat rotte elco's of contacten.
Let wel, alleen doen als je er vertrouwen in hebt dat dat goed gaat/kan.
Een aardlek bij kortsluiting herken ik wel: bij stevige kortsluitingen bij zaken die ik echt niet vertrouw gaat in de werkplaats van m'n moeder ook eigenlijk altijd de automaat én de aardlek eruit.
Bedankt voor de tip, maar dit gaat toch iets buiten mijn comfort zone 
De kookplaat heeft er ondertussen een 10-tal jaar opzitten. Ik overweeg een nieuwe aan te schaffen, de elco's zien er visueel nog prima uit, maar dat wilt mogelijk niets zeggen...
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Als een diff van 300mA tript is er echt wel een ernstige Fout, of het moet een aarlekautomaat zijn. Als er achter het kastje een koppeling met kroonstenen van kabel naar snoer, en deze gesmolten zijn kan er daar de oorzaak liggen.
Heb je gecontroleerd of verder alle groepen spanning hebben,en er geen hoofdzekering uit ligt.
Op woensdag 29 oktober 2025 22:04:20 schreef Bornatos:
....ik stel enkel vast dat er 2x225V toekomt aan het inductievuur.
Dan is de vraag: is dat 2 keer dezelfde fase, of zijn het 2 verschillende fasen?
Op woensdag 29 oktober 2025 22:53:10 schreef KlaasZ:
[...]Dan is de vraag: is dat 2 keer dezelfde fase, of zijn het 2 verschillende fasen?
Lijkt erop dat het dus 2 keer dezelfde fase is... Zie foto in bijlage.
Na het verwijderen van de plint van de keukenkast heb ik wat fotos kunnen maken aan de achterzijde van de kast, en op die manier de aansluitingen kunnen terugvinden. Deze is dus zoals Hunebedbouwer reeds aangaf gewoon aangesloten dmv van een lusterklem.
Je moet goed kijken, maar je ziet dat de blauwe/grijze draad van het vuur aangesloten is op de nul draad, de bruin/zwarte draad hangen inderdaad ook samen op 1 fase van de binnenkomende 3 fase draad (die volgens mij 6mm² is, dus van 6 mm² naar 2,5 of 1,5 mm² via een lusterklem. Ik ga er vanuit dat de resterende 2 fase ook gewoon op de lusterklem zitten maar niet aangesloten zijn.
Ik vraag mij af in welke mate dit volgens de regelgeving is, aangezien de vorige eigenaar de keuken + inbouwtoestellen heeft laten plaatsen door een firma. Daarnaast is het ook heel onhandig dat dit punt volledig achter de keukenkast zit weg gewerkt. Ik denk dat ik best met een multitool een stukje achterwand verwijder om zo aan de aansluiting te geraken. Op de foto ziet het er nog allemaal nog vrij intact uit wel...
Dit kan natuurlijk de onbalans verklaren gezien ik er (foutief) vanuit was gegaan dat het vuur netjes verdeeld zat over de 3 fasen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik vraag mij af in welke mate dit volgens de regelgeving is
Kompleet niet ! En de nieuwe plaat zou ik wel over de 3F verdelen.
Ik denk dat ik best met een multitool een stukje achterwand verwijder om zo aan de aansluiting te geraken.
Kon nog wel eens een flink stuk achterwand worden om het wel volgens de regels te doen helaas.
Op donderdag 30 oktober 2025 00:20:47 schreef Roland van Leusden:
[...]Kompleet niet ! En de nieuwe plaat zou ik wel over de 3F verdelen.
[...]
Kon nog wel eens een flink stuk achterwand worden om het wel volgens de regels te doen helaas.
Yes dan is dat maar zo, safety first! Ik lees dat er in België speciale aansluitdozen zijn voor het aansluiten van een fornuis (zie foto). Perilex is ook te koop in België maar minder gangbaar, en ik denk dat de meeste inductieplaten niet met een stekker komen.
Ik ga dus een aansluitdoos voorzien. De meeste inductievuren tot 7500W hebben enkel 1/2 fase aansluiting voorzien. 3 fase modellen lijken mij wat overkill voor ons gebruik (+10000W / 5 pits). Al heb je ook modellen van 7500W die gewoon op 3f kunnen (maar minder gangbaar als ik zo snel even kijk tussen de populaire merken)
die aansluiting mag zo niet zijn.
als je overgangen hebt van vaste naar flexibele draad MOET dit in een doosje zitten. als een firma bovenstaande afleverde zijn ze niet in orde.

of

of

PS: perilex wordt ook gewoon gebruikt in belgie hoor, maar weinig
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
hoofdschakelaar en diff lagen eruit.. klinkt mij niet als overbelasting. als de hoofdschakelaar op zn bels een automaat op de gezegelde doos met de meter is dan kan dat wel. maar de diff die ook eruit gaat lijkt mij iets anders. als je de hoofdautomaat weer inzet en dan schakelt de diff eens uit komt wel eens voor. maar een 300mA diff gaat niet met overbelasten eruit. of er moet een las verbrand zijn door de overbelasting.
nu gaan inductie fornuizen vaak ook stuk bij vollast, ( igbt's in sluiting ) vaak bij de meest gebruikte pit. dat is niet zelden een kortsluiting die de hoofdzekering ook laat trippen. erna gaat het fornuis niet meer aan, ofwel zekering in fornuis eruit of besturing ziet dat er sluiting in de DC van de pitten zit en schakelt niet in. iets wat is geklapt met een flits ( de overslag naar aarde tripte de diff ) en zo de hoofdautomaat en diff meenam lijkt me het meest voor de hand liggende.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De dikte van de voeding 5x6mm² doet vermoeden dat je een 230/130 Volts aansluiting hebt in plaats van een 400/230 Volts installatie.
Op donderdag 30 oktober 2025 09:46:45 schreef Hunebedbouwer:
De dikte van de voeding 5x6mm² doet vermoeden dat je een 230/130 Volts aansluiting hebt in plaats van een 400/230 Volts installatie.
Ik heb wel degelijk 400/230 Volt want ik meet tussen de fase telkens 400V. Zodra ik aan het contact kan ga ik de staat van de kabel eens bekijken.
Ondertussen de achterwand open gemaakt (zie afbeeling bijlage). Zoals verwacht dus een lusterklem waarop de 3 fase 6mm² draad binnenkomt, het inductievuur is dus op 1 fase aangesloten.
Ik ga dan best voor de aansluitdoos met de losse Wago klemmen gaan, dat gaat beter werken in de beperkte ruimte/stugge 6mm² draad.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op donderdag 30 oktober 2025 10:37:53 schreef Bornatos:
Ondertussen de achterwand open gemaakt (zie afbeeling bijlage). Zoals verwacht dus een lusterklem waarop de 3 fase 6mm² draad binnenkomt, het inductievuur is dus op 1 fase aangesloten.
Ik ga dan best voor de aansluitdoos met de losse Wago klemmen gaan, dat gaat beter werken in de beperkte ruimte/stugge 6mm² draad.
Ik zou dat meteen op 3 fase aansluiten de volgende keer, tenzij bijvoorbeeld het laden van de auto ook op 1 fase gebeurt. Dan wel zorgen dat je zeker weet dat ze niet op dezelfde fase zijn aangesloten.
Op donderdag 30 oktober 2025 11:16:16 schreef revado:
Dan wel de 221-612 nemen, daar past 6mm2 in.
Thanks! Ga ik doen
Ondertussen ook verder gegaan met het bekijken van de print, na volledige demontage zie ik aan de onderkant van de print (zie foto), dat het goed fout gegaan is. Lijkt op een stevige kortsluiting waar het dunne stukje van één van de banen volledig is weg gebrand. Ik ben er niet mee bekend, wat opzoekwerk gedaan en blijkbaar is dit een zogenaamde 'PCB fuse trace', welke dus fungeert als zekering (lastig/onmogelijk te vervangen lijkt me dan?)
Verder zie ik nergens zichtbare schade aan de IGBT's, IC's en Elco's, maar zoals iemand eerder al aangaf zou een defecte IGBT of IC dergelijke stroompiek kunnen veroorzaken?
Is het in theorie dan ook mogelijk dat een overbelasting op deze fase de zekering heeft doen doorbranden? Ik ben er ondertussen achter dat de inductie kookplaat volledig op L1 staat, daarnaast zitten de stopcontacten van de keuken ook op L1, dus die soepkoker van 1 KW zat mee op de lijn, samen met dan de elektrische wagen die dan wel verdeeld zat over de 3 fasen.
[Bericht gewijzigd door Bornatos op (15%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Kijk dat is duidelijk, en ja, dat kan zeker door een defecte IGBT, diode of chip komen. De vlamboog heeft ook even de aarde aangetikt denk ik en dan gaat de ALS dus ook mee uit. Klopt dus allemaal wat er gebeurt is.
Een overbelasting die dit veroorzaakt is zeer onwaarschijnlijk. Het probleem is duidelijk in het "vuur" begonnen.
Op donderdag 30 oktober 2025 14:27:53 schreef Benadski:
Kijk dat is duidelijk, en ja, dat kan zeker door een defecte IGBT, diode of chip komen. De vlamboog heeft ook even de aarde aangetikt denk ik en dan gaat de ALS dus ook mee uit. Klopt dus allemaal wat er gebeurt is.Een overbelasting die dit veroorzaakt is zeer onwaarschijnlijk. Het probleem is duidelijk in het "vuur" begonnen.
Bedankt voor de snelle feedback. Lijkt me eerlijk gezegd onmogelijk om een dergelijke PCB zekering veilig te herstellen?
Er is zeker meer kapot.
Als je de meet en soldeer apparatuur en de skills hebt kan je het mogelijk zelf herstellen, anders is het lastig denk ik.
Je zou ook een van de "witgoed" mensen hier kunnen vragen of ze er wat in zien.
Maar met 10 jaar gebruik is het ook de vraag of dat lonend is.
En inderdaad voor een "ollander" klinkt inductievuur heel grappig 
Op donderdag 30 oktober 2025 00:49:12 schreef Bornatos:
Ik lees dat er in België speciale aansluitdozen zijn voor het aansluiten van een fornuis (zie foto). Perilex is ook te koop in België maar minder gangbaar, en ik denk dat de meeste inductieplaten niet met een stekker komen.
Plaats daar een Vynckier stopcontact in opbouw en zet een stekker aan die kookplaat. Die heb je 5 polig 16 en 32A
Die “neus” is een verschrikkelijk ding. Telkens onder in die kast zitten frunniken in een onmogelijke positie.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Het mag niets meer kosten. Zie je dat andere dunne spoortje op de PCB? Dat werkt inderdaad als fuse, zekering. Helaas hebben ze er geen waarde bijgezet. Het handigst overbrug je dit met een glaszekering van bijvoorbeeld 10A, maximaal 16A.
Bij bliksemslag hebben de VDR (die ronde blauwe dingen) gewoon hun werk gedaan, zijn gaan geleiden en daarmee ging dat spoortje kapot. Ook bij kortsluiting ergens kan dat spoortje kapot gaan. Ik zou zeggen, eerst die zekering eroverheen en even testen. Je merkt al snel of hij het dan weer doet.
Als er nog steeds kortsluiting zit gaat die zekering er natuurlijk weer uit, maar dat is ook de bedoeling. NIET een draad eroverheen solderen!
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op donderdag 30 oktober 2025 17:15:49 schreef New Beetle:
[...]Plaats daar een Vynckier stopcontact in opbouw en zet een stekker aan die kookplaat. Die heb je 5 polig 16 en 32A
Die “neus” is een verschrikkelijk ding. Telkens onder in die kast zitten frunniken in een onmogelijke positie.
Ieder zijn mening daarover maar een Perilex komt er hier niet in. Al >40 jaar is het elektriche'vuur' hier 3f+N aangesloten in die vaste aansluiting. In plaats van 3 overgangen, schroef->stopcontact->schroef is er nog alleen een deftige schroefverbinding. Op die 40 jaar is het vuur 1 keer vernieuwd. Zo erg is het aansluiten ook niet. Iets wat niet verplaatst wordt en geleverd wordt zonder stekker, wordt vast aangesloten.
Op donderdag 30 oktober 2025 18:25:24 schreef buckfast_beekeeper: Ieder zijn mening daarover maar een Perilex komt er hier niet in.
Geloof me, als je 100 keer onder zo’n keukenaanrecht hebt gezeten om zo’n ding aan te sluiten denk je daar helemaal anders over.
Dat is ook geen Perilex maar een Vynckier.
Ben ook veel meer verkoolde vaste aansluitingen tegengekomen dan Vynckier stopcontacten hoor, vooral dan lusterklemmen. Ook logisch, probeer zo’n ding maar eens behoorlijk aan te sluiten als je onder in die kast ligt.
Het waarom van die “neus” lijkt mij eerder de kostprijs te zijn, ongeveer de helft van een stekker/stopcontact paartje.
[Bericht gewijzigd door New Beetle op (10%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 30 oktober 2025 18:25:24 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Ieder zijn mening daarover maar een Perilex komt er hier niet in. Al >40 jaar is het elektriche'vuur' hier 3f+N aangesloten in die vaste aansluiting. In plaats van 3 overgangen, schroef->stopcontact->schroef is er nog alleen een deftige schroefverbinding. Op die 40 jaar is het vuur 1 keer vernieuwd. Zo erg is het aansluiten ook niet. Iets wat niet verplaatst wordt en geleverd wordt zonder stekker, wordt vast aangesloten.
als je het fornuis kapot hebt, vertrekt menig fornuis monteur weer als het fornuis vast is aangesloten. is ook tevens een werkschakelaar om veilig te werken natuurlijk.
heb ook weleens een uitgefikte perilex gehad omdat men de stekker er half in had zitten. leuk een perilex wcd vervangen onder de plint 60cm dieper wat ook nog in een gewone inbouwdoos bleek te zitten.
kom perilex tegen die ouder als 50 jaar zijn en nog niks mis mee. nog een keramisch binnenwerk. wel met 400V 3F erop natuurlijk.