aard
dus...
hey,
ik heb een driver voor een stappenmotor gekocht. deze driver werkt op 12 tot 32 V (afhankeleijk van de spanning die de motor nodig heeft). maar mijn stappenmotor heeft maar 9V nodig, kan ik dit geowon oplossen met tussen de A+ en B+ kant van de spoel een regulator te zetten?
alvast bedankt.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
je kan natuurlijk ook een weerstand berekenen die je ertussen zet..
ik weet nl niet hoe een spaningsregelaatje reageerd op telkens in en uitschakelen..
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
dexter
It's a good day for science!
Misschien is het handig om eerst te vermelden wat voor driver je gebruikt en wat voor stappenmotor (unipolair / bipolair).
Spanningsregelaar zou ik iig niet doen ivm dissipatie. Choppen is een optie.
aard
dus...
ik gebruik een biploaire stepper driver type MSD-32-2.5 van www.stappenmotor.nl en een stappenmotor met 4 aders (bipolair), van 9 Volt, en de driver heeft een werkspanning tussen de 12 en 30 V
, owjah, wat is choppen precies?
Op 28 april 2007 16:52:41 schreef aard:
ik gebruik een biploaire stepper driver type MSD-32-2.5 van www.stappenmotor.nl en een stappenmotor met 4 aders (bipolair), van 9 Volt, en de driver heeft een werkspanning tussen de 12 en 30 V, owjah, wat is choppen precies?
De spanning is niet zo interessant.
In de beschrijving van die driver staat ook dat hij voor 0.4-2.5 A is. Deze stroom moet je instellen op je driver zodat hij de stroom levert die je motor mag hebben.
Choppen is hetzelfde als PWM en dat doet jouw driver.
Je motor loopt het snelst als je 30V op je driver zet.