Robbertbd
robotica rules :D
hallo
ik heb nu twee servo die ik wil gebruiken om mijn robot te laten rijden maar als ik bijde een gelijke puls geen draait de ene iets sneller als de ander.
ik gebruik hele simpele servo's.
ik wilde weten welke betaalbare servo's kan ik het besten kan nemen om mijn robot te laten rijden met gelijke snelheid?
Robbert
Geen enkele zover ik weet, misschien dat hele dure het kunnen maar 2 motoren zullen nooit exact even snel draaien.
ActiveHouse
https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Robbertbd
ik begrijp niet erg veel van stappenmotors en het kost me veel te veel pinnen.
en hoe doen jullie het san als ze verschilende snelheden draaien?
Robbert
de een net een andere puls geven dan de ander ff uitzoeken wanneer ze even sneldraaien en klaar, of de potmeter goed afregelen (is lastig maar ik heb t ook gedaan en gaat prima)
dit is voor je robot neem ik aan? als je anti-muur-aanraak ding heb dan maakt het tog niets uit dat hij niet perfect recht rijd?
Robbertbd
ik heb bijde servo's exact afgesteld op 1500 uS
dat werkt maar ze hebben een verschilende top snalheid.
als de ene motor bij 2000us vole toeren draait en de andere bij 2000us iets sneller laat je toch de ene op 2000us en de andere op bijv. 1995us .
stef
ok
dan laat je de een tog niet op zn top snelheid draaien?? bijv 1,2ms voor de ene en 1,3 voor de ander.
tis zeker neit de makkelijkste manier omdat je het even goed uit moet zoeken maar als t niet anders kan...
edit: tis al gezegd
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Om de motoren echt gelijk te laten draaien heb je een vorm van feedback nodig. Wat je moet doen is de hoeksnelheid van de assen meten en zo de snelheden regelen. Dit kan je doen door een wieltje met sleuven aan de as te hangen en dit wieltje tussen een lichtsluis te zetten.
Robbertbd
dat gaat een beetje ver.
het gaat er om dat als hij van de ene kant van de kamer naar de andere rijd hij niet of nouwelijks een bocht maakt.
Robbert
gewoon 2 puls combinatie's zoeken waarbij ze wle ongeveer even snel rijden...of je moet inderdaad feedback toepassen, of hele dure motortjes kopen... zoek even een passende pulscombinatie, bijv de ene op 1,8 ms en de ander op 1,9 en dan eens kijken wat het doet. en zo verder afstellen, tot je een passende combi heb gevonden.
waarom toch stappenmotortjes op een mobiel device...die dingen vreten stroom!
dat komt, omdat servo's normaliter gebruikt worden om de uitgaande as te positioneren over 180 tot 270 graden.
afhankelijk van de pulsbreede, nam de servo een bepaalde positie aan. wat je nu doet, is een 'blinde'servo gepakt, en je geeft hem een puls boven of onder de 1,5 ms waarna de servo net zoalng blijft draaien tot de potmeter aangeeft dat ie er is. maar, helaas voor de servo, de potmeter zegt dat ie er nog steeds niet is, en dus blijft de servo draaien.
bij wat duurdere servo's is het dan ook nog mogelijk om de snelheid te regelen. maar ik durf dat niet te zeggen over de goedkopere.
Robbertbd