Hallo,

Ik doe een project over een nc gestuurde boormachine en ben bezig met de stappenmoter.
Omdat wij een naukeurigere plaatzuiverheid willen halen weet ik dat je een microdriver kan toevoegen die 200 stappen van een stappenmoter nog is 20 keer verkleind waardoor je 4000 stappen per omwenteling krijgt.

Maar de grote vraag, hoe werk nu precies zo'n microdriver hoe worden die stappen nu verkleind???

Groeten Willem
===============

Simpel gezegt:
1 stap is een overgang van spoel A naar spoel B.
In microdrive of wave drive.
Ga je Spoel A 100% bekrachtigen en spoel B 0%
de volgende stap is dan Spoel A 99% bekrachtigen en spoel B 1% net zolang totdat Spoel B 100% is en spoel A 0%.
Zo krijg je dus een langzame overgang van spoel A naar spoel B.in 100 stappen.

En dat procentueel bekrachtigen van die spoelen wordt in de praktijk vertaalt door een stroomsturing, die softwarematig in te stellen is.

Die stroomsturing gaat ervoor zorgen dat de gewenste stroom door de spoel (bvb A:30% en B: 70%) bereikt wordt en gehandhaafd wordt, meestal door te chopperen.
Door die stromen in kleine stapjes te regelen wordt het koppel dat elke spoel levert ook geregeld. Deze koppels worden tegen elkaar uitgespeeld en bepalen samen de asstand

- - big bang - -

misschien is het een mogelijkheid om een tantwielbakje ervoor te zetten?

met microstepping weer ik wel dat je een dubbele resolutie kan halen maar 20x? Houd je dan nog wel kracht over?

Op dat tandwielbakje mag dan wel niet te veel speling zitten, door het 'meppend' karakter van een stepper, en ook de overshoot die bij een stap geproduceerd wordt, gaat dat ding daar op den duur onder lijden.

Microstepping heeft niet alleen het voordeel fijn te kunnen positioneren, maar resonantieverschijnselen e.d. komen beter onder controle, het geeft een rustigere loop.

- - big bang - -

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nu een goed en praktisch beeld over hoe een microdrive in zijn werk gaat.
Ik ga de stappenmoter direct op een kogelomloopspil zetten om zo veel mogelijk speling ter verkomen.

Nog meer informatie is altijd welkom over de microdriver.

Gr Willem
===========