hoi mensen

ik heb een telequipment d1016 gekregen van roelke hier in het forum

kan iemand me uitleggen hoe je de z as precies moet gebruiken

en heeft er mischien nog iemand een user manual voor me ?

X = tijd
Y = voltage
Z = intensiteit

Wat je ermee kan tja van alles, zie het vaak voorbij komen in grappige schakelingen waarbij je bv een computer of tv beeld op een scoop kan toveren.

Maar naast de grappige toepassingen wordt het nogwel eens gebruikt om daar een marker signaal mee te procuderen op je scoop, die dus op bepaalde tijd intervallen een heldere marker laat zien wat weer handig is als je bv signalen op bepaalde tijden wilt kunnen vergelijken etc

Op 14 juni 2007 20:24:44 schreef Pulsar FM:
Y = voltage

spanning:D:D

IS het een 3D scope?! Vet. Sinds wanneer duiden ze intensiteit aan met de Z?:p

Altijd zo geweest,

Meestal is het een 1V signaal waarbij 1V een volledig onderdukte straal is.

Op 15 juni 2007 12:09:04 schreef muddy:
[...]
spanning:D:D

IS het een 3D scope?! Vet. Sinds wanneer duiden ze intensiteit aan met de Z?:p

Nou dat was vroeger redelijk gebruikelijk bij de grote bakbeest scoops, tegenwoordig kom je het bijna nooit meer tegen en bij digitale is het zowiezo al een zeldzaamheid tenzij je flinke $$$ neertelt.

typisch schoolvoorbeeld van Z modulatie toepassing: frekwentiemeting door het aantal keer dat de spot onderdrukt wordt te tellen bij het weergeven van een cirkel of een ellips. Om die cirkel of ellips op je scherm te krijgen moest je eerst een fazeverschuivend netwerk bouwen en daar dan mee de Y as aansturen. Dit netwerk werd op zijn beurt gevoed door een sinusgenerator die ook rechtstreeks naar de X ingang ging. Dan is een digitale teller toch iets sneller.