servo elektronica, voor een "moving-videoprojector"

Beste Forummers,

Graag jullie hulp en advies ;)

Ik wil me gaan voorbereiden betreft een (video)"moving-projector",
dat via een DMX278M - Module 8 kanaal Servo-interface aangedreven wordt!
Hier de info: DMX-Servo intervace

Door het gewicht, is er een krachtige aandrijving nodig !
Vooral voor de TILT (op/neer) beweging !

Conrad leverd bijv. de: SERVO-ELEKTRONIK Bestnr.: 234907 - 89 .
Deze levert max 800mA aan de motor !

Zijn er schakelingen in de omloop, die meer kunnen leveren aan de motor ?

De aandrijving voor de TILT zal een wormwiel-overbrenging worden. Dit om de constante last op de motor te verminderen !
(hierbij denkende aan een moving-head constructie !)

De PAN (links/rechts) beweging, zal een riem-overbrenging worden. Die 360 graden zeker moet kunnen maken (mits dat gaat qua bekabeling intern !)

Verder wil ik een shutter-functie via een servo aandrijven, zodat een black-out ook echt een black-out is !
Niet alle video-projectors zijn helemaal gesloten, zodra er een zwarte achtergrond is !

Is er een mogelijkheid, om na de DMX-Servo intervace een MAX-limit te geven ? Zodat de servo niet verder gaat, dan nodig is !

Ik hoop genoeg info te hebben gegeven, om jullie een idee te geven wat ik graag wil bereiken !

Alvast bedankt ;)

Greetz,

Marten

Over die stroom van 800mA: Dit is gewoon een 5V voeding. Waarschijnlijk (ik weet niet hoe zwaar alles wordt) gaat je servo wel meer trekken dan 800mA.

Om dit op te lossen kan je gewoon een 5V voeding nemen die een paar ampère kan leveren.

Dat van de tilt met een wormwieltje is inderdaad slim. Mocht er dan iets fout gaan, dan dendert je videoprojector in ieder geval niet naar voren, maar blijft gewoon stil staan.

[Bericht gewijzigd door muddy op ]

He Muddy,

Hoeveel stroom het gaat vragen, is nog onbekend !
Zover ik begrepen heb, kan ik met die DMX-Servo intervace een exerne voeding geven met eventueel een hogere spanning !
Echter is mijn vraag meer gericht op de electronica gedeelte aan de motor kant ! Aangezien deze de max heeft van 800mA en die wil ik graag indien mogelijk kunnen verhogen !

Greetz,

Marten

Wat ook scheelt, is zorgen dat de videoprojector die tilten moet 'in evenwicht'staat op de tilt-as, heb je maximaal de helfd van het totale gewicht van de projector te tillen. (maar dit wist je vast al).

voor meer vermogen moet je de servo's los gaan voeden, daarmee wil ik zeggen, het signaal en gnd lijnjte doorverbinden naar een extern printje, en daar een losse voedingsspanning aanbieden voor de servo's. Let wel, goed ontkoppelen is noodzakelijk.

maar als ik je nu goed begrijp, wil je de servocontroller die je hebt gekocht aanpassen?
In de datasheet van dit device staat een schemaatje, met een motordriver met 2 externe transistors, maar ik vrees dat simpelweg 'dikkere'torren gebruiken het probleem niet oplost.

http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/M/5/1/6/M51660L.shtml

wel lijkt het me mogelijk, om een H-brug te ontwerpen die je aan dit ic kunt koppelen
misschien kan iemand anders hier meer over zeggen?

gr madthijs

hmm, houd rekening met het volgende:

De lamp heeft een vlamboog, die mag maar onder een bepaald aantal hoeken gebruikt worden.
Best kans dat als je de projector ondersteboven houd dat hij uit gaat.
Zo kun je een Barco bijvoorbeeld maar in een bepaalde setup gebruiken op z'n zijkant, houd je je eigen niet aan de hoek die vooraf bepaald is, dan gaat hij niet aan (zitten een x-tal tilt sensoren in)
De reden hiervoor is dat je vlamboog door de gravitatie anders worden dan in "normaal-bedrijf". De kans dat je lamp, voeding en sturing defect gaan is erg groot.

En dan een ander ding:

hoe doe je het met scherpte-diepte? je focus is op 2 meter anders dan op 3 meter.
Hoe doe je het met keystone correctie (als het al op je projector zit?) die moet allemaal softwarematig berekend worden.

Daarom zijn DL1'en (van high-end) ook zo duur, je moet een goede computer hebben (in high-end geval een dikke catalyst).

Ik zeg niet dat het onmogelijk is wat je doen wilt, maar houd rekening met erg veel werk en veel uitdagingen :)

Hoi Allemaal,

Erg bedankt voor de suggesties en tips ;)
Hiermee zal ik zeker zoveel mogelijk rekening houden.

Betreft de tilt-functie, dat zal zeker niet meer worden dan 30 graden !
Vandaar ook mijn vraag of het mogelijk is, om een limit te maken tussen de DMX-servo intervace en de servo ! Door bijv. potmeters te gebuiken (in combi met de potmeter van de servo !), zodat het eerder zijn punt berijkt !
Kan me nog herinneren dat ik in een RC-zender, een schakelaar plaatste met daarbij potmeters om het punt te bepalen !

Ik heb dat idd gezien, het systeem van High-End...
En dit is zeker geen klein servertje in combi met een aantal DL1.
Het is voor mij nog een vraag, welk software en of hardware ik ga gebruiken als aansturing.
Mochten er goede ideeen zijn, dan sta ik daar graag voor open !

Greetz,

Marten

als je een h-brug bouwd, zou ik zelf de potmeter lekker in z'n waarde laten, en dmv eindschakelaars bepaalde stroomkringen verbreken. (of is dit een erg lelijke oplossing?)
dus, in serie met een van de 2 transistors of fets een NC schakelaar plaatsen, die verboken word op een bepaald eindpunt, zo kan de boel alleen de andere kant op draaien.
dit in beide mogelijke stroomkringen.

gr madthijs

He Madthijs,

Het is idd wel veiliger, om het met eindschakelaars te doen !
Mocht er onverhoopt een storring ontstaan, dat het niet door zijn max gaat !
(mits het een wormwiel-overbrenging wordt !)

Helaas ben ik niet thuis betreft de electronica :(

Is er ergens meer info te vinden, qua werking van een H-brug ? Het liefst in het Nederlands ;)
(Die voor deze servo-schakeling functioneerd!)

Greetz,

Marten

Voor de tilt beweging is het ook mogelijk, om gebruik te maken van een spiegel met servo-aandrijving !
Dit heeft het voordeel, dat het makkelijker word qua bouw en de beamer blijft horizontaal !!!
(Is dat probleem ook gelijk opgelost !)
Enige nadeel die ik me kan bedenken, is meer kans op wazigheid !
Maar wellicht valt dat ook wel mee en blijft het binnen zijn beperken !

Het word nog een leuk project... ;)

PS)... Ik heb overigens nog niks aangeschaft qua hardware en ben daar nog vrij in om te kiezen !

Greetz,

Marten

Beamer zou ik no-way gaan kantelen. Is zwaar, er moeten ook nog (stugge en breek gevoelige) kabels naartoe en is ook alles behalve goed voor de beamer.

Spiegel is een veel betere optie. Beamers kan je via setup menu het beeld laten spiegelen zodat het correct geprojecteerd wordt.

Volgens mij worden voor die spiegelbesturingen veelal stappenmotoren toegepast, al kan het waarschijnlijk ook wel met servo's. Beetje stevige servo's moeten zo'n spiegel makkelijk kunnen kantelen.

Limiet schakelaars kan, maar je kunt ook zelf die DMX-naar-servo interface klussen. DMX is een simpel protocol. Dan kun je het softwarematig beperken. Wel zo netjes...

He Dexter,

Thanx voor je commentaar ;)

Het 1e wat je zegt, is ook idd de reden dat ik aan een spiegel-systeem dacht !
Plus het voordeel is ook, dat het voor meerdere beamers geschikt zal zijn !
De spiegelkop zal een constructie worden, die te verplaatsen is van links naar rechts !
(dit i.v.m. de positie van de lens !)

Met een standaard servo, kun je makkelijk een spiegel mee aandrijven.

Een stappenmotor is idd ook een optie om te gebruiken...
Echter ben ik nog geen DMX-gestuurde intervace tegen gekomen, die meer dan 1 motor kan besturen !
Enige optie is om een oude scan te slopen en daarvan de intervace te gebruiken.

Die DMX-naar-servo intervace is een kant en klaar produkt.
Hier zal ik weinig omkijken naar hebben !
Qua programeren maak ik gebruik van een Jands Event24 console.
Jands-Event24
Hier zal elke scene in geprogrameerd worden, zo ook de posities van de beamer !

Die limiet schakelaars zullen meer functioneren als mechanische eind(nood)stoppen !
Als er bijv. een storring is, dan hebben alle DMX kanalen hun eigen leven !!!
Al weet ik niet zeker als je het softwarematig limiet, ofdat de aandrijving die limiet-punten zal overschrijden ! ofdat

Greetz,

Marten

Zo ben zelf even wezen experimenteren ;)

Ik had nog een RC-motorregelaar liggen en die aangesloten op de servo-test module...
Deze regelaar beschikt over 2 pots... 1 voor de max snelheid en 1 om het nulpunt in te stellen !

Op de regelaar heb ik een oude servo aangesloten, die omgebouwd is tot een lier...
Doormiddel van een schroevendraaier hierop te monteren, die vervolgen de nulpunt-pot aandrijfd...
Functioneerd het weer als een volledige servo !
Het volgt precies de uitslag van de servo-test pot.

Nu enkelt nog zien, hoe precies dit zal gaan werken !

Dit wil ik gaan uitvoeren voor de PAN beweging, voor de TILT gaat mijn voorkeur naar een spiegelkop !

Aangezien mijn motorregelaar niet meer echt te vertrouwen is, ben ik nu opzoek naar een andere...
Uiteraard eentje met een nulpunt-pot !!!
Een max snelheid-pot is een optie, maar niet noodzakelijk.

Mochten jullie weten, welke regelaars hieraan voldoen en van goede qualiteit zijn...
Dan hoor ik graag jullie voorstellen.

Greetz,

Marten

Is het mogelijk om deze motorregelaar ( schema ) te upgraden, om meer Ampere te leveren ?

Het schema is van de regelaar, die c..... levert !

Ik ben benieuwd,

Greetz,

Marten

[Bericht gewijzigd door marten77 op ]

He mensen,

Ik heb een schema gevonden...
Het basis is precies hetzelfde, enkelt idd met een brugschakeling erbij !

Allemaal erg bedankt voor de suggesties en commentaar ;)

wow jij!! gebruikt!! overbodig!! veel!! uitroeptekens !!! :+

@Marten,

Als je iets toe te voegen hebt voor er andere reacties staan geen nieuw bericht maken maar de editknop http://www.circuitsonline.net/images/f_edit.gif gebruiken. Dan blijft het overzichtelijk.

Waarom ga je niet voor een pan/tilt spiegel? dan hoef je de hele beamer niet te verplaatsen... en kan je zelfs met normale modelbouw-servo's af.
gr madthijs

@ Madthijs,

De reden waarom ik niet voor een PAN-spiegel kies, heeft te maken met de maximale hoek die hiermee haalbaar is.
Dit zal een max wezen van 180 a 200gr.

Met die andere aandrijving, kan dit tot 360gr. (of iets meer) doorlopen.
Denk hierbij een normale movinghead.
Mits dit geen problemen oplevert voor de bekabeling.

@ GL_,

Ik zal hier in het vervolg rekening mee houden.

@ Kevinoud,

Speciaal voor jouw, zonder uitroeptekens :o

Greetz,

Marten

Ok! das duidelijk.
voor die bekabeling gewoon zorgen dat je een lekkere lel overhebt. en tevens dat die vrij kan bewegen zonder obstakels enzo...