Hallo iedereen,
Ik zou een éénfasige aansluiting op 230V willen omzetten naar 3x400V. Hiervoor zou ik gebruik willen maken van een frequentieomvormer die 1x230V omzet naar 3x230V. De uitgang van de frequentieomvormer zou ik dan doormiddel van een driefasige transfo omvormen tot 3x400V.
Ik denk dat zo'n opstelling wel zou moeten werken, toch?
Het enige waar ik me vragen bij stelt is de transfo. Op de meeste transfo's zie je steeds 50/60Hz staan. Kan zo'n transfo dan wel werken van 0 tot 200Hz?
Ik heb een driefasige transfo met aan de primaire kant 3x400V en aan de secundaire kant 3x230V. Is deze ook te gebruiken als 3x230V naar 3x400v?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
Quentin
[Bericht gewijzigd door Quent op (12%)]
Klinkt interessant, de eerste vraag die in me opkomt: "waar ga je dit voor gebruiken", slechts uit interesse.
Een 3 fase sinus omvormer die een nette draaistroom levert. Mijn reactie is, zoek een oude afgedankte 3 fase UPS unit uit een datacenter of zo, haal het inverter gedeelte er uit en je bent er, de rest van de spullen wel even netjes afvoeren, denk er om dat je voor sommige componenten geld moet bijbetalen om het kwijt te raken.
hobbyelektro
zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
Op 9 juli 2007 20:25:56 schreef Quent:
Op de meeste transfo's zie je steeds 50/60Hz staan. Kan zo'n transfo dan wel werken van 0 tot 200Hz?Ik heb een driefasige transfo met aan de primaire kant 3x400V en aan de secundaire kant 3x230V. Is deze ook te gebruiken als 3x230V naar 3x400v?
de transo is alleen te gebruiken tussen 50 en 60HZ, eronder word de wisselstroomweerstand te klein, en ga je te veel stroom trekken waardoor de tranfo verbrand, of je omvormer in overstroombeveiliging gaat.
Boven te 60Hz word de wisselstroomweerstand van de trafo te groot, zodat de trafo het vermogen niet meer kan leveren, en houd er rekening mee dat hier freq en vermogen een kwadratische verhoudeng heeft, dus dubbele frequentie= 1/4 vermogen van de transfo.
een driefasige transfo kun je misschien zelf nog in ster/driehoek schakelen, zoniet moet het zeker mogelijk zijn om de 3x230V als primaire te gebruiken.
als je zelf de spoelen gaat schakelen let er goed op of dit ook mogelijk is, dat je de juiste spoelspanningen aanhoud.
groetjes kris
De meeste FO's geven niet bepaald een mooie sinus, miscchien moet je er wel een z.g.n. sinusfilter tussen plakken.
Op 9 juli 2007 20:25:56 schreef Quent:Ik zou een éénfasige aansluiting op 230V willen omzetten naar 3x400V. Hiervoor zou ik gebruik willen maken van een frequentieomvormer die 1x230V omzet naar 3x230V. De uitgang van de frequentieomvormer zou ik dan doormiddel van een driefasige transfo omvormen tot 3x400V.
De vraag is (nogmaals), "waarvoor". Als je een 3-fase motor aan
wilt sluiten, dan is het voldoende om de 3e fase te maken met
een condensator.
Als je een apparaat aan wilt sluiten wat 3 fasen nodig heeft,
dan is dat meestal vanwege het opgenomen vermogen. Dat wordt
*meer*, (niet minder!) als je probeert de benodigde energie
uit 1x230V te trekken.
Ook de soort belasting speelt een grote rol. Daarom, dus, "waarvoor?".
Tenslotte, een transformator gemaakt voor 50 Hz werkt met moeite
op 60 Hz maar zeker niet hoger. Als je dit op 200 Hz wilt laten
draaien heb je een ander type transformator
(met ander blikkenpakket) nodig.
Een transformator uit een UPS is vaak ferroresonant en dat wil
zeggen dat 'ie actief probeert om andere frequenties te blokkeren,
Daar krijg je dus geen 200 Hz doorheen.
Kortom, vertel eens meer wat je van plan bent?
Geert Jan
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Op 9 juli 2007 20:25:56 schreef Quent:
Hallo iedereen,Ik heb een driefasige transfo met aan de primaire kant 3x400V en aan de secundaire kant 3x230V. Is deze ook te gebruiken als 3x230V naar 3x400v?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
Quentin
Dat is inderdaad mogelijk,als je dan maar rekening houdt met de max sec.stroom.Een fo geeft wel nooit een mooie sinus.Voor een motor is dit niet nodig.
Eerst en vooral allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!
Deze opstelling is nodig voor het aansturen van een hoog frequente 3fasige freesspindel. Het aansturen dmv condensatoren is niet echt een oplossing door het grote verlies aan vermogen. Wat betreft het vermogen dat wordt getrokken, het klopt dat er meer wordt getrokken. Hiermee heb ik rekening gehouden bij de keuze van de motor.
De reden waarom ik deze motor gebruik en geen andere is omdat ik deze tweedehands heb kunnen vinden en deze nieuw veel te duur zijn. Op ebay vind je erg veel FO voor lage prijzen dus dat is geen probleem, toch bedankt voor de tips.
De reden waarom ik 3x400V en geen 3x230V nodig heb, is omdat de motor enkel deze aansluiting beschikbaar heeft en intern kan er dus niet geschakeld worden tussen ster of driehoek.
Ok dus duidelijk kan ik geen "gewone" transfo schakelen na de FO. Wat kan ik dan wel doen? Bestaan er FO's waarbij we 1x400V aan ge ingang plaatsen en 3x400V aan de uitgang krijgen? Zodat ik dan enkel de ingang van 230V naar 400V hoef te transformeren. Hebben jullie nog andere ideëen?
Groetjes,
Quentin
Hoeveel kw is die freesmotor ? Als het een kleine is bv 0,75 kw is er een andere methode. Werkt niet bij alle regelaars. Hier voor nodig een 230/400 V trafo. DE trafo aansluiten op het net, de 400 V aansluiten op de frequentie regelaar. Bij bv Control techniques CDII regelaars werkt dit. Vooral als je een grotere regelaar hebt dan de motor. De DCbrug heeft dan genoeg capaciteit om 3 fase 400 V uit te sturen. Er zijn wel meer merken regelaars welke geen fase bewaking op de ingang hebben, meestal wel een DCbrug spannings bewaking.
Ik heb dit zelf eens toegepast met een 0,75 kw motor op een 4 Kw regelaar.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
De motor heeft een vermogen van 1kW bij 200Hz tot 1,4kW bij 400Hz.
Als men eerst 1x230V naar 1x400V omzet dmv een trasnformator, kan men dan dit gewoon aansluiten op een FO die normaal gemaakt is voor 1x230V -> 3x230V? Of is hiervoor een speciale nodig?
Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp!
Groetjes,
Quenti
Op 11 juli 2007 21:26:27 schreef Quent:
Als men eerst 1x230V naar 1x400V omzet dmv een trasnformator, kan men dan dit gewoon aansluiten op een FO die normaal gemaakt is voor 1x230V -> 3x230V? Of is hiervoor een speciale nodig?
Als de FO naast 230 VAC ook met een spannigen van 400 VAC overweg kan, de piekspanning is dan geen 325 volt maar 565 volt dus de condensatoren en transistoren moeten een rating hebben van 600 Volt, waarschijnlijk is dat niet het geval en zul je binnen de eerte minuut alle componenten opblazen.
Omdat je best ver buiten de oorspronkelijke specificaties werkt krijg je waarschijnlijk ook problemen met isolatie en overslagspanning. Dus even omhoogtransformeren lijkt me geen goed idee.
Op 11 juli 2007 21:26:27 schreef Quent:
De motor heeft een vermogen van 1kW bij 200Hz tot 1,4kW bij 400Hz.Als men eerst 1x230V naar 1x400V omzet dmv een trasnformator, kan men dan dit gewoon aansluiten op een FO die normaal gemaakt is voor 1x230V -> 3x230V? Of is hiervoor een speciale nodig?
Heel erg bedankt allemaal voor jullie hulp!
Groetjes,
Quenti
Eerst 230 naar 400 volt is een prima idee , maar je zult dan ook een FO van 400 volt moeten gebruiken enook even controleren of de FO wel tot 400 Hz gaat, anders kom je er nog niet.
Op 12 juli 2007 17:23:41 schreef pamwikkeling:
eventueel de motor herwikkelen op 3 x 220 Volt ?
Zie jij omzet ??? mag hoor!!! 
Elektriesjeng
Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Een trafo van 1,4 kw is ook niet zo goedkoop en je zult iets hoger met je vermogen moeten gaan,omdat je anders direkt op de grens zit.Bovendien wordt dit geheel een beetje omvangrijk.
Op 13 juli 2007 12:28:39 schreef pamwikkeling:
als we er beide beter van worden, waarom niet ...
Tuurlijk , dat is de enige gezonde manier van zaken doen. Bij een zakelijke transactie moet het zo zijn dat allebei de partners er beter van worden, is het eenzijdig dan is het roofbouw en op termijn gedoemd tot ondergang.