een kennis van mij heeft de marantz SR 810 receiver staan.
1 kanaal doet het niet.
beginnen bij de eindtorren?
zijn alle audiofielen op vakantie? of geef ik te weinig info(zal dat wel zijn)
als dat zo is, ik weet niet wat ik er meer over moet zeggen, ik ga hem morge hierheen halen, en dan ff de camera eroverheen
Als 1 kanaal het niet meer doet kan dit vele oorzaken hebben. Meestal de eindtrap.
Maar ik vind het zeer jammer dat je de weinige (tot geen) response tot hinderlijk beschouwd!
EERST zelf meten en kijken voordat je deze uiting geeft!
als je er dan nog niet uit komt kom je met gerichte vragen, niet met iets als "het ding doet het niet"
mijn exuses, ik bedoel het niet boos of dergelijke, maar ik ben gewend van CO dat er binnen 1 dag reactie is.
maargoed, ik heb de versterker hierheen gehaald. er zit 1 eindtrap ic in.
foto's:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_4174.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_4172.jpg
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
9 Van de 10 keren is het eindtrap IC kapot. Zie ik daar nu links op de foto een afgebroken condensator, of hoort dat zo?
IC is nog wel te krijgen, Eijlander, AST Electronica, Nedis en Wideg hebben hem.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (26%)]
die condensator hoort zo denk ik, hij zit vastgelijmd, en er zit isolatie om de pootjes, hier en daar ligt er nog een om.
ik ga even zoeken voor die IC,
is het nog de moeite waard om hem te maken? want het is geen echte marantz zoals ze altijd waren. heel veel plastic en hout
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Of het de moeite is, is aan de eigenaar.
Een nieuwe stk plak kost ongv 26 euro, daarbij komen ook nog verzendkosten..
Misschien moet je iets specefieker zijn, en vertellen wat er precies 'defect' is.
Hoor je bijvoorbeeld een brom/ruis/piep, of staat er gelijkspanning op je speaker uitgang?
Trek je automatisch ook meteen een hoop meer reacties van de audiofielen 
heb hem aangesloten op 2 testspeakers. wat volgens de eigenaar zo was: 1 kanaal deed niets. nu kraakt het kanaal, je kunt niet ontdekken wat ze zeggen op de radio. als je het volume hoger zet gaat het kraken ook harder, maar word dan langzaam minder. als je dan het volume weer laag zet, hoor je enkele seconden niets, en dan komt uit de verte dat gekraak weer. het is het rechterkanaal.
ik denk niet dat het het IC is, want dan zou hij toch niet meer doen? misschien een kapotte elco...
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
gradtje
Ja... en toen ?
Slechte solderingen kan heel goed, ook kunnen de solderingen IN de stk los zitten, soldeer alle pinnetjes eens goed door en probeer het dan nog eens.
heb weer wat ondekt: ik dacht, laat ik mijn minidisc eens aansluiten:
hoor op volume 10 in de verte wat muziek, als een koptelefoon, en af en toe een tik of plop erdoor, als een elpee. als ik ook 1 kanaal uit me minidisc haal, dus dat de amp bijvoorbeeld alleen geluid krijgt in het rechterkanaal, hoor ik hetzelfde, over 2 speakers. bij de radio die erin zit is het linkerkanaal goed, en de aux ingang is helemaal dood
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 7 september 2007 12:15:20 schreef maus0611:
maargoed, ik heb de versterker hierheen gehaald. er zit 1 eindtrap ic in.
foto's:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_4174.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_4172.jpg
[offtopic]
Sorry, maar als ik deze foto's zie heeft dit 'Marantz' toestel volgens mij niet eens het recht om de merknaam Marantz te dragen... ('t is dan ook geen Marantz, maar een Philipsontwerp, en op het merkplaatje na is er dus niets 'Marantz' aan).
Moet je de binnenzijde van een echte 70'er jaren Marantz eens zien. 
[ontopic]
CD 
zoiets heb ik ook al gehoord ja:P
maargoed.....voorlopig doet onze philips met verkeerd logo het niet.
DJohnny
Op 13 september 2007 16:40:51 schreef maus0611:
heb weer wat ondekt: ik dacht, laat ik mijn minidisc eens aansluiten:hoor op volume 10 in de verte wat muziek, als een koptelefoon, en af en toe een tik of plop erdoor, als een elpee. als ik ook 1 kanaal uit me minidisc haal, dus dat de amp bijvoorbeeld alleen geluid krijgt in het rechterkanaal, hoor ik hetzelfde, over 2 speakers. bij de radio die erin zit is het linkerkanaal goed, en de aux ingang is helemaal dood
Zijn je bronkeuze schakelaars en/of andere schakelaars (volume, bass, treble etc. etc.) niet verrot? (of los in de print) Uitgangsrelais zal ik maar niet naar vragen... 
de bronkeuzeschakelaar zit via een remkabel systeem op de grote print. die heb ik nu doorgesoldeerd, en probeer zo even met contactspay te werken en dan ook de andere knoppen doorsolderen.
de kraak blijft, kan het een kapotte elco zijn? omdat als je het volume zacht draait het geluid nog even uit blijft en dan weer komt...
DJohnny
Voedingselco's? Probeer eens vast te stellen of het defect echt in de eindtrap of in de voortrap zit? (Losmaken van elkaar en afzonderlijk testen).
ik denk niet dat het het achterwerk is, omdat de radio het wel doet op 1 kanaal, en de aux ingang niet
hoe test ik dit?
ook de tape ingang werkt niet meer.
me buurman zegt dat misschien de potmeter stuk is, maar dan moet het toch anders klinken dan alleen maar kraak?
EDIT:
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_%20003.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_%20004.jpg
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (19%)]
editten en gelijk ff omhoog schoppen...
ik kan denk ik de situatie vergelijken:
cd, tape, microfoon enzovoorts...
allemaal naar een mengpaneel.
van daar uit naar de versterker.
1 kanaal werkt goed, op de cd speler.
bij de tape en microfoon werken beide kanalen niet
dan kan het niet aan de versterker liggen, want dan zou bij alle ingangen 1 kanaal uitliggen.
dit even wat ik zat te dromen...
hoe kan ik testen waar het aan ligt?
kan toch niet zomaar wat snoertjes losmaken en aansluiten op een mp3 ofzo?
Via via kwam ik in het bezit van deze versterker.
Een van de kanalen viel na enkele minuten weg terwijl de boel flink warm werd. Dat kanaal had ongeveer 500 mV DC-offset, niet goed dus.
De STK-459 heb ik vervangen door een STK-465, die 2 x 30 watt aankan en verder pincompatibel is.
Maar: DC offset is nu 250 mV i.p.v. 500, dus dat is wel beter, maar nog niet goed.
Misschien was de oude chip toch wel goed, maar okee, hij is verwisseld.
Hij loopt alleen niet meer thermisch weg, en ik hoor iets crossover vervorming.
Ik vermoed dat één van de elco's teveel weerstand heeft en de eindtrap uit zijn instellingen wegtrekt.
Dus heb ik vandaag alle elco's van de eindversterker vervangen.
Nu is het goed: links 10 mV en recht 20 mV. Netjes lijkt me.
Verder heb ik alle soldeerverbindingen van de eindversterker goed doorgesoldeerd, omdat er wat grijze brokkelige lassen in zaten.
Het resultaat is een goedwerkende receiver, maar met zijn 2 x 15 a 20 watt geen hoogvlieger.
Dit zit er trouwens in de STK459:
Een soort dikke film op de koelplaat, waarop als met een printje de naakte transistorelementen op gesoldeerd zijn, evenals twee condensatortjes.
Dit is dus een 2 x 15 watt versterkereindtrap.
De nieuwe STK-465 kan meer vermogen leveren maar dan zal ik de te kleine trafo ook eens moeten vervangen.
Op 1 mei 2009 21:49:58 schreef sterremuur:
De nieuwe STK-465 kan meer vermogen leveren maar dan zal ik de te kleine trafo ook eens moeten vervangen.
Dat hoeft niet, de voedings spanning bepaalt uiteindelijk het uitgangs vermogen. Het IC is dus wat robuuster dan de oude, zo moet je het zien.