Ik ben bezig om mijn PC als functiegenerator te gebruiken. Nu sprak ik iemand die vertelde dat vaak tegenwoordig in de ammateur wereld geluidskaarten worden gebruikt om een mooie sinus te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

In het audio-gebied komt er natuurlijk wel een aardige sinus uit. Als je richting 1/2 samplerate gaat kom je steeds meer in de problemen met die sinus natuurlijk.
Overigens besteden de meeste fabrikanten van geluidskaarten etc. niet al teveel aandacht aan het filteren van het uitgangssignaal, en je maakt goed kans dat er supersonische signalen mee naar buiten komen. Dat is natuurlijk geen probleem bij geluid-gebruik, maar kan lastig zijn bij electronica.

Op 23 juni 2003 12:40:13 schreef Benm:
je maakt goed kans dat er supersonische signalen mee naar buiten komen. Dat is natuurlijk geen probleem bij geluid-gebruik, maar kan lastig zijn bij electronica.

Zeker als het meer dan Mach 2 is. (:)) Err, ultrasoon zul je bedoelen maar waarom is dat dan lastig voor de elektronica?

Op 23 juni 2003 13:34:54 schreef Atlantis:
je bedoelen maar waarom is dat dan lastig voor de elektronica?

Als je test-signaal niet goed is, krijg je geen betrouwbare meetresultaten.
(als je denkt dat je met een signaal van 10Khz iets doormeet en er zitten stiekem ook nog harmonischen in, hoe kan je dan weten of vervorming in je schakeling door de schakeling zelf komt, of door het test-signaal?)

Een scoop misschien? Met de eenvoudigste scoop kun je het hele scala van harmonischen bekijken toch? En als je geen scoop hebt: who cares.........

ultrasoon

Heb je dat wel eens.. dat je een woord bedoelt, maar er niet op kan komen? ;)

Neem er in ieder geval geen bagger geluidskaart voor maar een goede van Creative of Turtle-Beach. Echt dure kaarten moet je ook niet nemen, da's zonde van je geld. De bandbreedte en resolutie van je signaal is niet echt groot, hoe duur de kaart ook is. Het is en blijft een audio kaart.

Je kan ook de ingang gebruiken om signalen te meten! Je kunt met bv. Cool-Edit de signalen bekijken. Zo heb ik de afstandsbedieningcodes van mijn VCR ontrafeld! :)

EDIT: Oja, gebruik liever de line-out dan de speaker out. Ik denk dat het eerste signaal wat zuiverder is.

[Bericht gewijzigd door Benadski op ]

Ik zat zo eens op internet te surfen en kwam deze site tegen:

http://www.usb-instruments.com/hardware-DS2200.htm

hier bieden ze een oscilloscoop aan die je op je USB poort kan aansluiten. Super klein en goedkoop.

Ik vroeg me af of er niet een fabrikant is die iets soort gelijks als functiegenerator heeft. Ik denk dan aan een stukje software die je computer een digitaal signaal laat maken en dan een apparaat dat je aansluit op je usb poort die dan het digitale signaal omzet in een analoog signaal en deze verdeeld over 3 uitgangen.

via de software kan je dan van alle 3 de signalen de amplitude en frequentie instellen en zeggen of ze verschoven moeten zijn.

weet iemand of dit bestaat?