Een Robot het verschil leren tussen een tafel en een afloop.

Robot, het verschil leren tussen een tafel en een afloop. Een robot die autonomous op een tafel ronddraait bezit logisch stuk intelligente electronica die voorkomt dat de robot van de tafel valt. Dat kunnen we allemaal zien op de eerste fig.Hierbij is de proximity sensor gebruikt. Doordat de robot geen terugkaatsende signaal meer krijgt van de sensor weet hij dat hij moet stoppen, want hij naderd een afloop. Maar wat nu, als de robot een afloop moet gaan die niet stijl afloop. Zie fig2 wat gebruikt je dan. Door de zelfde sensor te gebruiken zal de robot stoppen doordat hij geen signaal(terugkaatsing) meer krijgt. En dat wil ik niet. Willen jullie samen met mij denken hoe je dit oplost.
http://www.uploadarchief.net/files/download/mobile%20robot.jpg

De sensor niet schuin maar recht onder robot plaatsen.

Op 18 september 2007 17:08:19 schreef WilToyo:
De sensor niet schuin maar recht onder robot plaatsen.

Dit is de oplossing niet want wanneer de robot hard rijdt zal hij eerder vallen voordat de sensor kan reageren.
Bij de eerste opstelling weet de robot 0,5m eerder (hangt af van de afstelling)dat er een afloop is. Door de sensor direct eronder te zetten is dit benadeligt door maar enkele centimeters.

[Bericht gewijzigd door uZion op (26%)]

Zomaar een hersenspinsel: langzaam gaan als de sensor geen tafel ziet, nog een sensor erbij (ultrasoon bijv) die de afstand meet tot de helling, afstand te groot dan stop.

Edit: kan zelfs met 1 sensor als je maar afstand meet en niet aanwezigheid van een ondergrond.

[Bericht gewijzigd door morc op (22%)]

Dan plaats de sensor verder naar voren. Op deze manier ga je maar een klein beetje reflectie krijgen, en zal de kans op storing van buitenaf ((zon)licht) redelijk groot zijn.

misschien kan je iets aanvangen met een ultrasoon sensor?
Deze geeft signaal af wanneer er reflectie is, wel, als er een afloop is denk ik dat er best een merkbaar deel van de ultrasoon gereflecteerd wordt.
Het is bij deze sensor wel zaak dat je deze echt ver naar voren plaatst, want anders is er kans dat hij de rand van de tafel ook als afloop meet.

Wat ik trouwens zou doen: in plaats van 1 sensor aan de voorkant van de robot, 2 sensors:
1 links voor en 1 rechts voor, zodat, als de robot schuin op de rand afrijdt, dat hij dan nog steeds de rand ziet, en dat niet meteen het wiel van de tafel af glijdt...

Succes.

Op 18 september 2007 17:18:42 schreef morc:
Zomaar een hersenspinsel: langzaam gaan als de sensor geen tafel ziet, nog een sensor erbij (ultrasoon bijv) die de afstand meet tot de helling, afstand te groot dan stop.

Many thanks voor al de reactie tot nu toe!!
Ik denk dat dit idee wel iets is. Dus langzamer rijden als hij geen terugkaatsing ziet en dan een andere sensor op een andere hoek laten meten. Dus eigenlijk heb je twee signalen met de fase verschoven,klinkt goed!!! Dit had ik ook ergens in mijn achterhoofd zitten, maar het langzaam rijden dacht ik niet aan. Thanks!!

@muddy
Ik denk niet dat de US dit kan oplossen doordat de spreiding te breed is kan ik grote problemen krijgen bij een afloop. Of moet ik een koker in de US plaatsen zodat hij meer gericht ziet.

Op 18 september 2007 17:19:12 schreef muddy:

Wat ik trouwens zou doen: in plaats van 1 sensor aan de voorkant van de robot, 2 sensors:
1 links voor en 1 rechts voor, zodat, als de robot schuin op de rand afrijdt, dat hij dan nog steeds de rand ziet, en dat niet meteen het wiel van de tafel af glijdt...

Succes.

Dit is namelijk ook mooi wat jij voorstelt!!

mvgr uzion

[Bericht gewijzigd door uZion op (20%)]

Je kan de sensor ook beweegbaar maken. Bewegen met een servo is misschien wat overkill, maar 2 standen (trekmagneet oid.) moet te doen zijn: eentje die schuin vooruit kijkt en eentje die vertikaal omlaag kijkt.

Bewegen met de sensor kan ook. Bij de rand stop die robot toch.

[Bericht gewijzigd door uZion op (83%)]