lasergun

Ik zou graag een laserspel maken om in mijn jeugdbeweging te spelen. Hiervan staat heel veel informatie op het internet en ook op dit forum, maar dit is allemaal veel te complex.
Ik zou het graag simpelhouden.
Iedere speler krijgt een laserpen en het is gewoon de bedoeling met deze pen de sensor van de andere te raken. Indien je geraakt ben gaat er een sensor continue werken en ben je dood, heel simpel.
Nu is de vraag, waar vind ik het schema om een sensor voor deze laserstraal te detecteren.

pax

Golden Member

Hoi Azerco,

kijk op eens bij het Schakelingen gedeelte op CO, staan wel een aantal schakelingen, die bijvoorbeeld een goede start zouden kunnen zijn: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/50

Dit zou je nog uitkunnen breiden met een Flipflop die het signaal vasthoudt nadat het gedetecteerd is.

Suc6
Cor

Anoniem

Op 30 september 2007 14:36:00 schreef azerco:
Ik zou graag een laserspel maken om in mijn jeugdbeweging te spelen. Hiervan staat heel veel informatie op het internet en ook op dit forum, maar dit is allemaal veel te complex.
Ik zou het graag simpelhouden.
Iedere speler krijgt een laserpen en het is gewoon de bedoeling met deze pen de sensor van de andere te raken. Indien je geraakt ben gaat er een sensor continue werken en ben je dood, heel simpel.
Nu is de vraag, waar vind ik het schema om een sensor voor deze laserstraal te detecteren.

Een jeugbeweging waarbij je elkaar leert doodschieten?
Noemt die soms Hitlerjuegend?:-)

Grapje, wij speelden vroeger ook cowboy en indiaantje.

Ik vind spelletjes met laserpointers waarbij je op elkaar mikt niet zo veilig voor de ogen. Zeker als je zelf wat in elkaar knoeit zonder kennis van zaken moet je met lasers heel erg oppassen.

Bij een gewone laserpointer is het licht veel te veel gebundeld, dus om een target te raken zou je ontzettend precies moeten kunnen schieten. Als je het licht ontbundelt met een lens, dan is een 1 mW pointer niet meer krachtig genoeg. Daarom gebruikt men IR lasers voor dit doel. Die lichtstraal kun je niet zien. Zelfbouw met krachtige IR lasers
is niet voor beginnende zelfbouwers en fabrikanten die zoiets maken moeten aan heel wat veiligheidscriteria voldoen, iets waar jij de middelen bijlange na niet voor hebt.

Verzin maar iets anders.

GJ_

Moderator

Dat is niet zo heel simpel. Er is een groep bezig met de ontwikkeling van een kompleet systeem, ik zal even zoeken.

--edit--
da's één:
http://openlaserfrag.org/
nou hun IRC channel nog

--edit2--
irc://irc.tweakers.net/openlaserfrag

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 30 september 2007 15:11:12 (12%)

Een zak tuinaarde opescheuren
GJ_

Moderator

Nee, het is IRC://
Dan opent ie gelijk in chatzilla of wat je dan ook gebruikt.
Dat is ook de correcte link.

Ik meende dat dat doodgebloed was...
iedereen die zijn eigen idee daarop los liet.
De meest fantastische plannen die weer niet realiseerbaar waren.
En als ik ze dan een aankomend probleem voorleg, om te zien hoe hun daarmee om gaan, schuiven ze dat maar weer vooruit.

Maar voor een simpele oplossing zou ik een PIC programmeren waarbij hij RC5 zou moeten herkennen.
Hang een paar TSOP IR detectoren aan je kleren en mik met AFstandsbedieningen op elkaar.
Bij Lasergame wordt er overigens geen hit gedetecteerd doordat je geraakt wordt met een Laserpuntje.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Met laser wordt het idd wat lastiger... maar met normale IR leds zoals je die in afstandsbedieningen vind en dito sensors is het wel prima te doen. Redelijke bundeling kun je krijgen door een lang dun pijpje achter de IR led te gebruiken. Je wilt echter ook dat er een iets divergerende bundel uitkomt, anders wordt mikken idd wel heel moeilijk.

De laser gebruik je dan alleen nog om te mikken. In een eerste opzetje kun je met een 555je iets van 38khz opwekken aan de zendende kant. Aan de ontvangende kant gebruik je dan een standaard TSOP IR ontvanger (dit is dan meteen ongevoelig voor daglicht) met een flipflopje erachter.

It's a good day for science!

Op 30 september 2007 14:43:10 schreef pax:
Hoi Azerco,

kijk op eens bij het Schakelingen gedeelte op CO, staan wel een aantal schakelingen, die bijvoorbeeld een goede start zouden kunnen zijn: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/50

Dit zou je nog uitkunnen breiden met een Flipflop die het signaal vasthoudt nadat het gedetecteerd is.

Suc6
Cor

erm, geen flipflop, maar een memorycel.

als je dan dat ding 2 keer snel achter elkaar raakt, dan issie weer uit ;).

Take a parachute, and jump!

Ach... Die kinderschoentjes... ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik vraag me ook af hoeveel punten er nog gegeven zullen worden als je ene zijn oog raakt...
Want die kans is reëel, meestal in een wat verdonkerde ruimte met een nevelkanon, verwijdde pupillen en dan heb je zoiets voor...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 30 september 2007 16:57:11 schreef GJ_:
Nee, het is IRC://
Dan opent ie gelijk in chatzilla of wat je dan ook gebruikt.
Dat is ook de correcte link.

ok ik gebruik dat niet en krijg de melding:
De pagina kan niet worden weergegeven.
en met http doet ie et wel.

Een zak tuinaarde opescheuren
GJ_

Moderator

Op 30 september 2007 21:41:19 schreef Kevinoud:
ok ik gebruik dat niet en krijg de melding:
De pagina kan niet worden weergegeven.
en met http doet ie et wel.

Ik zie nu dat je met http de webversie krijgt. Ook prima.

Op 30 september 2007 17:51:20 schreef Fantomaz:
Ik meende dat dat doodgebloed was...

De vakantie heeft e.e.a. gedurende wel heel lange tijd stilgelegd meen ik. Als het goed is gaan ze toch weer verder.

Ik ben wel benieuwd hoe het gaat aflopen.

Doe die url dan nog eens?

Ik ben al een stuk verder dan hen in ieder geval >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

en als ik het nu eens met deze lichtsluit van velleman zou maken.
http://www.velleman.be/ot/nl/product/view/?id=342937
Ipv continue lichtstraal, kan je pulsen uitzenden, en als je 1 keer geraakt ben, ben je dood.
Is dit geen goeie oplossing of zie ik iets over het hoofd.

Je bijt je nog steeds teveel vast op het schieten met een laser.
Stel dat je met een laser op die lichtsluis schiet, moet je wel verdomd goed mikken, wil je precies raak mikken.

Zo heb ik het ook gedaan. En om dezelfde reden ben ik daar weer vanaf gestapt.
Het werkt pas wanneer je je pak helemaal behangt met sensoren.
Doe het met een laser om te "mikken" en voor het zichtbare spelelement en een Infrarood"zender" om data te versturen.
Indien data gedetecteerd, dit aangeven door iets in of uit te schakelen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

ik zou ook een tsop nemen en met een pic moet het wel lukken,
kijk eens op www.picbasic.nl en dan bij "10 uitgangen (of meer) draadloos bedienen met de TV afstandsbediening"

Ooit wordt Shet Electronics de toekomst...

ik ga toch het ontwerp van pax van de lichtsluis is uitproberen. Is met ir ipv een laser. Tot hoeveer zouden de golven gaan van diode 1?
En als ik da sterkte van de diode 1 wil versterken, moet ik dan een paar diodes in parallell aan diode 1 zetten?

hoi,
ik ben ook bezig met een lasergame.
het pak heb ik al helemaal geprogrammeerd en moet ik nog controleren op fouten. daarna ga ik da score-aflezer (ook met IR) programmeren.

Ik hang tsop's aan de schouders, buik, rug en misschien nog het hoofd (op een petje ofzo). En met wat lenzen voor het IR lampje bundel ik de straal zodat hij aardig ver gaat en ook redelijk breed is zodat je wat makkelijker raak schiet

t'Is best lastig maar wel leuk, tot nu toe gaat het aardig goed. Maar ik kan nog niet zo goed programmeren dus alles is heel uitgebreid -> 19 pagina's al!

Als basis gebruik ik 2 dingen van picbasic.

links:
www.picbasic.nl/rc5_ontvanger_nl.htm
www.picbasic.nl/rc5_remote_nl.htm
www.circuitsonline.net/forum/view/49672

veel succes!

Op 6 oktober 2007 15:57:59 schreef TonGelderblom:
hoi,
ik ben ook bezig met een lasergame.

Ik heb het idee dat je je plannen beter op de rails hebt dan Azero, Ton! ;-)
Waarom delen jullie je ideeen niet?
Jullie willen het allebei gebruiken voor eigen fun en niet commercieel toch?
Dus zullen jullie elkaar niet in het vaarwater zitten, lijkt me.

Grappig dat je daar mee bezig bent.
Nog leuker vond ik het te lezen in dat andere topic (dat ik totáál heb gemist) dat Wouter van Ooijen daar ook plannen mee had.
Ik ben er nu ook ca 8 jaren mee bezig en de laatste tijd gaat alles erg voorspoedig.

Ik kan je vertellen dat als je een wat degelijk systeem wilt bouwen, (wat mijn Commerciele intenties zijn) je nog veel problemen zult tegenkomen!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ok, ik zal binnenkort (overmorgen vakantie!!!) wat meer posten -> schema's etc.
Misschien ook de programmeerteksten???

Ik gebruik de pic 16f630, nadeel is dat je er geen geluid mee kunt maken. Dat ga ik denk oplossen door een poort aan zo'n speelgoed-pistooltje-met-geluid te knopen.

De "aflezer" krijgt ook een Tsop waarmee hij de data (hoeveel keer neergeschoten etc.) ontvangt.
Daarna stuurt ie dat weer door naar de computer via de paralelle poort. In Qbasic (heb ik meer ervaring mee; = oud, makkelijk en werkt goed) verwerk ik de data dan in een score-lijst.

Fantomaz:
al 8 jaar!? -> nog steeds met de eerste versie?
ik heb inderdaad geen commerciele doeleinden, maar ik ben wel van plan de lasergame een beetje terug te verdienen door aan iedereen een kleine bijdrage te vragen die de lasergame wil spelen.

Ik heb eerst vanalles geprobeerd met vanalles dat in de richting kwam.
Ik heb een C-Control van Conrad gekocht en kwam daar ook hopeloos mee vast te zitten.

De afgelopen 3 jaren ben ik me wat meer vast gaan bijten in de PICs. Dat had ik al eerder gedaan maar ik snapte geen kloot van Assembler.
Toen ik hier geattendeerd werd op PICbasic, ben ik dat gaan proberen.
Inmiddels ben ik bijna klaar.
Nog een paar hiaten...

Ik wil het wel commercieel aanpakken.
Daarom laat ik me ook niet uit over de dingen die mijn concept mooier maken dan wat er nu reeds op de markt is.

En wat mijn "zoveelste" versie betreft...
Ik had mijn zinnen op een opzetje gezet.
Daar heb ik een PIC bij gezocht.
Ik had het begin en eind al klaar en verzon er steeds meer opties en funkties bij.
Alle essentiele zaken werden dan op de lange baan geschoven en zo nu en dan opgepakt.
Inmiddels heb ik ook de essentiele zaken bijna klaar.
Op -zoals gezegd- nog een 2tal belangrijke zaken na...

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op vrijdag 19 oktober 2007 00:17:14 (26%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Hallo weer,
Ik ben nu op school bezig met een robotje, dus de lasergame
(die al niet zo vlot ging) gaat nog een standje lager.
't is maar dat jullie het weten.
de site van het robotje is hier: http://fll.mbrouns.eu/

Met de lasergame ben ik nog niet klaar met programmeren, maar het einde komt in zicht. Dan nog fouten eruithalen
-> ook lastig.

Omdat het programmeren nogal vastliep heb ik nu wat anders verzonnen.

Ik heb nu 2 defecte pico flyers (zijn mini helicpoters) uit elkaar gehaald. Die wereken op IR. Dan vervang ik het motortje voor een lampje, een zoemer en een teller. De afstandbediening sluit ik aan op een speelgoedpistooltje.

Als je dan schiet wordt er een IR-signaal verzonden naar de "helicopter". Dan gaat de zoemer, het lampje gaat aan en er wordt een punt bij geteld.

Natuurlijk heb je dan wel een nogal simpel ding, maar lijkt me toch wel leuk.