Hallo,
Ik ben sinds kort geinteresserd geraakt in electronica, met name in Robotica. Nu heb ik gehoord van de Braitenberg Vehicle en leek me dit een leuk projectje om mee te beginnen. Dit is dus een robot die met lichtgevoelige weerstanden kruislings gekoppeld aan de wielen licht zoekt (ik vond tot mijn verbazing het woord Braitenberg nergens op dit forum). Nu heb ik de electronica al, maar mijn LDR's geven bij daglicht 1,5K weerstand. Dit is blijkbaar te veel voor mijn motortjes want er komt geen beweging in. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Cyroq
Direct met een LDR zal dat ook niet lukken, je zult er een transistor trapje achter moeten bakken om het signaal van de LDR te versterken.
Hoe maak ik zo'n trapje precies dan? Ik kan me er wel iets bij voorstellen maar zelf lukt het me nog niet denk ik 
In de meest basic vorm ziet dat er zo uit ...
o---------o-----------------o---------
| |
| |
| .-.
| ( M )
.-. '-'
--> | | |
--> | | |
'-' |
| |
| ___ |/
'----|___|------|
|>
|
|
|
o-------------------------o----------
waarbij je waarschijnlijk nog een weerstandje van de ldr naar massa nodig hebt.
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Op 13 oktober 2007 17:34:33 schreef Sine:
waarbij je waarschijnlijk nog een weerstandje van de ldr naar massa nodig hebt.
Ja best, ik kreeg al ff de kriebels toen ik het schema zag (zonder jouw bijgaande tekst). Als je het zo doet gaat die knalhard sattureren
Zo wordt de motor alleen aan en uit geschakeld bij een bepaalde hoeveelheid licht toch? Het idee van de Vehicle is dat meer licht een snellere beweging van het wiel geeft. Zo zou het voertuig zichzelf naar de lichtbron begeven.
Ik had hier ook aan gedacht maar hierbij draait de motor dus altijd even hard.
Hoe wordt het trouwens gedaan bij lichtzoekende robots? Hangt daar een programma'tje aan?
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Ik zou het niet weten, ik weet niet precies wat een PWM is
Ik ben nog niet zo lang bezig he, daarom dat ik met iets simpels begin (dacht ik).
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
PWM is Pulse Widt Modulation (voor een goede uitleg: wikipedia)
Met PWM ga je de effectieve spanning die je over de motor zet regelen. Daardoor ga je de motor in snelheid kunnen regelen. Wat je nodig hebt is dus een PWM generator die de duty cycle varieert als er een weerstand varieert. Die variabele weerstand kan dan je LDR zijn.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Misschien is dit bruikbaar:
Met de potmeter (instelpotje) stel je de gevoeligheid in. Meer moet dat niet zijn...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
klinkt als de "lopende microbug" van velleman. schema staat gewoon in de bouwbeschrijving. (en laat die bouwbeschrijving nou gewoon op hun site staan...)
je kan ook gelijk het kitje kopen, al mis je dan wel wat lol van het zelf ontwerpen. (maar je weet wel zeker dat het werkt)
http://www.velleman.be/downloads/0/manual_mk127.pdf < lopende microbug
http://www.velleman.be/downloads/0/manual_mk129.pdf < lijkt er op, zoekt ook licht op maar gedraagd zich anders.