tonnie wittenaar
Kijk ook eens op mijn site www.thewillows.nl
Ik wil 3 motoren aansturen met PWM, ompoling is niet nodig. (dus geen H-brug nodig)
Er is altijd maar 1 motor actief.
De motoren trekken bij het aanlopen ongeveer 5 Ampere en bij normaal gebruik ongeveer 1.8 Ampere (stallcurrent (14 Ampere) Spanning is 12 volt DC
Uit de microcontroller heb ik 4 signalen ter beschikking.
Motor 1 - hoog/laag
Motor 2 - hoog/laag
Motor 3 - hoog/laag
PWM - pwm signaal om de snelheid te bepalen.
Zelf zit ik te denken aan 4 mosfets, 1 voor elke voedingslijn van de motoren en 1 in de massalijn van alle 3 motoren.
Deze 1e fet zal dan het PWM signaal voor zijn rekening nemen, de andere 3 schakelen alleen op het juiste moment de juiste motor in. Welke fets zijn het beste te gebruiken? Kan ik deze rechtstreeks aansturen van uit de microcontroller? Of moet ik een of andere Fet driver gebruiken?
Iemand gaf mij het advies een HIP4082 met wat mosfets erachter te nemen, alleen kom ik er nog niet helamaal uit of dit wel gaat werken, heeft iemand ideeen om dit op een simpele manier te doen (kan het simpeler?)
Is het niet handiger er een stel AND's achter te zetten en met 1 FET te volstaan ? Of dit intern in de Uc te regelen.
Ik zou zeggen.. leef je uit op de site van [url=www.irf.com]International Rectifier[/url] en zoek naar logic gate FETS 
tonnie wittenaar
Het zoeken op de IRF site viel niet mee, kom er eigenlijk niets tegen als je zoekt op logic level fets.
Parametrisch zoeken leverde ook niet veel op.
Toen kwam ik een advertentie tegen op Marktplaats waarin BUK556-60 worden aangeboden,
Ik heb nu een AND poort toegevoegd zoals Aart voorstelde om het PWM signaal en de Enable per poort samen te voegen.
Zie bijgaand schema.
E.e.a. werkt naar behoren maar als ik me de scoop meet zie ik behoorlijke spikes (PWM frequentie heb ik bewust laag gehouden i.v.m. "zingen" van de motor. ongeveer 60Hz)
Een aantal vragen komen in mij op:
Is het zinnig om de spikes te onderdrukken door middel van een elko over de motor heen (heb getest met 1000 uf, dan zijn de spikes helemaal weg) een kleine waarde doet eigenlijk niets... Maar ik weet niet of dit de juiste manier is (kan de elco dit wel hebben?)
Is er een vegelijkbare fet met geisoleerde behuizing zodat er geen isolatiesteje gebruikt hoeft te worden?
Schema:
Ik zou gewoon een L298 gebruiken, misschien heeft deze wel een paar extra functionaliteit die jij niet wilt gebruiken.
En gratis te sampelen bij www.st.com 
tonnie wittenaar
Ik snap niet precies wat je met stall current bedoeld, maar is 6 ampere niet genoeg?
Ik weet niet wat voor motoren je gebruikt, maar zou de stroom niet eens willen begrenzen? 
tonnie wittenaar
De motoren zijn verboinden met een compressor, dus als ik te langzaam start dan blijft de motor stilstaan, dan trekt ie 14 ampere, dit is de zogenaamde stall current. Een L298 zal direct overlijden bij deze stomen.
Stroom begrenzen heb ik niets aan dan zou de motor nooit meer opstarten.
Ik moet dus zonder meer als ik de motor op een lage snelhied wil laten draaien even met 100% beginnen en daarna direct naar bijvoorbeeld 50% terug regelen.
En ik heb dus 3 motoren te regelen. Een L298 kan maximaal 2.5 ampere leveren per uitgang, parallel schakelen van uitgangen zou dus betekenen dat ik meerdere L298 moet gebruiken.
Nee, het schema zoals hierboven beschreven staat werkt op zich prima, alleen blijven de 2 vragen nog...
1. Is het zinnig om de spikes te onderdrukken door middel van een elko over de motor heen (heb getest met 1000 uf, dan zijn de spikes helemaal weg) een kleine waarde doet eigenlijk niets... Maar ik weet niet of dit de juiste manier is (kan de elco dit wel hebben?)
2. Is er een vegelijkbare fet met geisoleerde behuizing zodat er geen isolatiesteje gebruikt hoeft te worden?
Dennis Stekelenburg
No pain no gain
Je kunt de spikes onderdrukken met een elco, dit beinvloed echter wel je regelgedrag.
Persoonlijk zou ik de PWM frequentie veel hoger maken (>20 kHz) dan kun je een filter LC toepassen wat de spikes reduceert.
edit: waar meet je die spikes, over de motor, over de FETS?
[Bericht gewijzigd door Dennis Stekelenburg op (13%)]
Spikes tegengaan doe je met een snelle diode over de motor en goede elko over de voeding.
Zingen van de motor kun je ook voorkomen door de PWM frequentie boven de 20kHz te kiezen.
tonnie wittenaar
Ik heb getest met hogere frequenties tot een paar Khz gaat het nog goed, daarboven krijg ik de motor helemaal niet meer door het aanloopmoment heen. Echter geeft die paar Khz een vervelend bijgeluid.
Zie hier een plaatje van de scoop, schaal 20 Volt per divisie
Hieruit blijkt dat de spikes boven de 60 volt uit komen.
Dit is gemeten op de Drain van de Fet, dus aan de minpool van de motor gemeten t.o.v. Ground.
Voedingspanning motor is 12 volt.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Neem een PWM-frequentie van 100Hz ofzo. Dat regelt nog perfect, en het bijgeluid valt dan nogal mee.
GEEN ELCO'S OVER DE MOTOR!!! Dit vinden de FET's verschikkelijk, ze gaan enorme piekstromen leveren...
Je moet snellere (shottkey) diodes gebruiken om de spikes tegen te gaan.