Aan en uit zetten kan je doen door magneten naast de lijnen te plaatsen waardoor je een spuit aan of uit kan zetten.

Je kan zelfs 4 codes met 2 magneten maken om commando's te geven aan de robot. 2 magneten naast het magnetisch veld die je met 2 magneet sensors kan detecteren.

Zeker als het voor een schoolopdracht is zou ik eerst eens zorgen voor iets wat werkt en daarna pas ingewikkelder maken.

Mijn ervaring met docenten van jaren geleden is dat ze meer punten geven voor een oplossing die werkt, simpel is en een motivatie waarom je het ontwerp simpel hebt gehouden, dan dat je een super uitgewerkt idee hebt, en tijd, kennis en budget ;) te kort hebt om het te realiseren.

Vergeet niet dat arbeidsuren ook kostbaar zijn. Een werknemer kost een bedrijf al snel 50 euro per uur. Als jij een draad in de grond legt terwaarde van 50 euro en de opzet tijd is beperkt tot 5 minuten of je bent een uur bezig met opzetten elke keer. Dan is een baken plots veel duurder.

Een gyro met magneten als referentie is een optie. Maar wat als je gyro niet goed werkt en je mist je referentie punt. ? Heb je een prachtige scheve witte lijn op het groene gras.

Andere methode is ultrasoon en gyroscoop samen te gebruiken.
ultrasoon is goedkoper, minder nauwkeurig en makkelijker te gebruiken, maar ik heb mijn twijfels over de reikwijdte! heb nog geen gevonden die tot 120m kunnen

gyroscoop kan tijdens het rijden in rechte lijn de hoek controleren met een nauwk van 0,1° tot volgende positie bepaling

Waardoor je het systeem weer zoveel ingewikkelder maakt.

Even een paar vraagjes.

Is de robot al gebouwd?
Hoe ga je de robot besturen ?
werkt de bediening van de spuit al ?

Het mechanische deel en de interfacing gaat al genoeg moeite kosten is mijn inschatting.

Op een afstand van 120 meter heb je met 0.1graden al een afwijking van iets meer dan 2cm. Dan moeten je bakens al exact op 0.0000000 graden goed uitgericht zijn.
Dit houd dus in dat je lijn in het slechtste geval al meer dan 4cm kan afwijken.
Dan hebben de gyro's ook nog eens temperatuur drift die ook nog eens mee gerekend moet worden.

Ultrasoon afstandsbepaling gaat niet werken op zulke afstanden.

het geheel moet niet gebouwd worden. Het moet volledig uitgewerkt en getekend worden in Solidworks. Ik moet dus alle elementen vinden om alles te schikken en het geheel vorm te geven.

Ik begrijp dat wire guidance de gemakkelijkste manier is, maar ik zie niet in hoe dit te gebruiken rekening houdend dat het toestel niet over natte lijnen mag rijden.

Hoeveel lussen moet ik dan aanleggen?

heb even drie lussen getekend. De reden waarvoor de lussen naast de lijnen liggen, is omdat de verfspuit aan de zijkant zit.
http://www.uploadarchief.net/files/download/lus1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/lus2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/lus3.jpg

lijkt toch ingewikkeld niet?

Op 5 november 2007 23:53:34 schreef Protyn:...het toestel niet over natte lijnen mag rijden...

Bij lus drie rijd ie over natte lijnen, tijdens het trekken van de middencirkel.

Op 5 november 2007 23:53:34 schreef Protyn:
lijkt toch ingewikkeld niet?

Het begint me eerder steeds lastiger worden om dit met lasers, gyros en zo te doen. Ook met die systemen krijg je het probleem dat je over natte lijnen heen zal moeten rijden.

Wat is de droogtijd van de verf die gebruikt wordt ?

Waar komt de restrictie vandaan dat je eerst de lengte en daarna pas de breedte ?

edit:
na een beetje creatief schetsen lijkt het er op dat je met een lus creatief te leggen en keerlusjes maken al een heel end komt. Alleen je middencircel en penalty stippen blijven een probleem omdat je dan altijd over natte verf heen zal moeten.

Even een heel ander grapje wat ik net bedenk?

leg een zigzag patroon onder het veld en rijd daar over heen met je robotje. Achter de robot zit een balk met meerdere spuitbussen en je gebruikt de robot als een soort voetballijnen inktjet printer :+

http://www.hackaday.com/2007/09/07/posterbot-hack-a-roomba-into-poster…

De droogtijd is niet exact geweten omdat die sterk afhankelijk is van de concentratie van de verf (water+verf concentraat) en het weer! Bij droge weersomstandigheden zou het 35-45min moeten drogen. Zo lang moeten we niet wachten, we mogen ervan uitgaan dat we na een 10 tal min over de lijn kunnen rijden zonder teveel sporen te zien. Ik ben eens gaan onderzoeken hoe het nu gebeurd, die mensen rijden gewoon over de natte lijnen, maar de docenten zien daar een probleem in;

verder nog wat nieuwe info: snelheid tijdens het verven beperkt tot 2km/u, bij verplaatsing zonder verven 4km/u

Ik denk dat ik met een laser systeem meer vrijheid heb om een bepaalde route uit te stippelen. Men heeft mij verteld dat het mogelijk is met lasers (maar welke componenten gebruiken?), daarmee dat ik in die richting verder zoek.

dank u voor de hulp

www.kieboom.nl als het perse met lasers moet.
Je hebt overigens knap wat lasers nodig als je al je patronen moet rijden. Hoe je de cirkels nu gaat maken is mij een groote vraag.

met lasers heb ik geen lussen nodig, toch?
De bakens worden net buiten het veld gelegd op gekende positie (zoals cornervlaggen). Hiermee moet het toestel zijn positie kunnen bepalen met triangulatie. Daarnaast moet een navigatie programma, de route uitstippelen die het toestel moet afleggen. Daarbij kan bepaald worden wanneer op het pad, het toestel moet verven en wanneer niet.

zal wel wat rekenwerk met zich meebrengen, maar moet lukken denk ik.