AEG koelkast doet vreemd

Hi, ik heb een koelkast van AEG, zie
http://www.aeg.nl/node331.asp?prodNo=923415350&elc=00&prodDa...pe=*88840*

Hij is nu zo'n 6 jaar oud en heeft het altijd prima gedaan. Een tijdje geleden begon de binnenverlichting regelmatig te knipperen. Daarbij was te horen dat de compressor aan- en uitschakelde. Elke knop die ingedrukt wordt (+/-/coolmaatic/frostmatic) zorgt ervoor dat het display en de compressor even uitvalt. Uitzetten van de koelkast gaat zelfs niet meer omdat daarvoor de toets 3 seconden ingedrukt moet houden. Erg vreemd allemaal.

Wat nog vreemder is dat wanneer ik het lampje eruit haal, dan kan ik weer gewoon de temperatuur instellen en cool- en frostmatic gebruiken. Toch blijft de compressor te vaak aan- en uitschakelen. Ook is soms een diepe brom te horen. Misschien de compressor die moeite heeft in te schakelen?

Zit te denken om het startrelais (103n0021) te vervangen hoewel die er nog goed uitziet. De grote condensator lijkt me niet iets dat stuk gaat. De compressor kan natuurlijk stuk zijn, maar dat vind ik wel snel na 6 jaar en zeker voor een AEG. Kan het andere elektronika zijn? Ben niet zo thuis in de koelkasten helaas...

Alvast bedankt voor tips en suggesties.

Groeten,
Jan

Rot contact op je besturingsprint?

Verder zou het kunnen dat die besturing no-budget moest. Spanning met een C uit het net halen en met een zener begrenzen. Dat is vaak wat krap berekend en wat onderbemeten, dus daar zou ook nog wat ellende in kunnen zitten.

Ik zou beginnen met de besturings PCB eruit trekken en eens kijken hoe de voeding in elkaar zit en of je plugkanker kunt ontdekken.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Die print heb ik al nagekeken. Geen gebroken solderingen of andere aangetaste verbindingen. Elco's zien er goed uit. Enige is dat er een relais op zit wat nogal vonkt tijdens het in- en uitschakelen van de compressor, maar dat kan ook normaal zijn. Hij is niet zwartgeblakerd of zo. Kan de hele PCB vervangen, maar daar willen ze 150 eurootjes voor hebben...

DE OLDE

Overleden

Laats bij een Electrolux koeler geweest , was de print ook kapot een gewone thermostaat ingezet werkt weer prima, voor weinig centen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Gebroken solderingen hoef je niet zomaar te zien. Onder spanning (alleen de PCB, niet jij :) ) eens wat trekken en duwen aan die PCB en kijken of er response komt. Vervolgens ook maar eens wat meten.

Je zegt dat de elco's er goed uit zien. Bedoel je dan op een C / ESR meter? Of vind je ze optisch wel mooi? Dat laatse vind ik absoluut niet relevant...

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Via zoeken op PCB nummer dit tegengekomen:

Hallo,

hatte ebenfalls einen AEG Santo mit ebendiesem Problem.

Symptom:

-LED Frontpanel blinkt rhythmisch im Intervall von ca. 1 s,
-Innenraumlicht blinkt synchron dazu
-Schaltrelais klickt ebenfalls im selben Takt

Abhilfe:
- Austauschen des 1 µF 275 V AC Kondensators durch einen
MKP 1 µF 400 V Metall-Papier-Kondensator von www.reichelt.de
(Kostenpunkt: ca. 3 Euro, Alternative von AEG: ca. 110 Euro für
die gesamte Regelelektronik)

Vielen Dank für den Hinweis
Thomas

P.S.: Das Typenschild der Regelelektronik, die mir AEG für 110 Euro
verkaufen wollte:

Type: FLEC1BIS/SWT11D6 Data 23/03/2002
Type P.F. Procond 452701950
Type Electrolux S.L. 2262257-33
Type Electrolus P.F. 2262267-47
SW 11 EP D6 OP 60062 CB SN 4

Dat ga ik dus maar doen!!!

De tip van de duitser blijkt een zeer goede tip ..
Het geflikker van van mijn lampje in mijn AEG Santo koelkast was reeds enkele jaren zo .. tot op gisteren de compressor ook niet meer aansloeg .

Had ik toevallig zo een condensator liggen .. effe vervangen en jawel .. koelkast doet het weer super !! .

Ik had prijs gevraagd bij hersteldienst ..125 euri voor pcb + plaatsing en installatie kost ...

Eigenlijk schandalig ..voor een koelkast van 6 jaar , als je dan vaststelt dat een simpele C van 2-3 euri vervangen alles oplost ..

In 't algemeen kan ik zeggen voor koelkasten met elektronische besturingen: meestal wordt de voedingsspanning voor de elektronica uit het net gehaald via een condensatortje, diode, en dan elco om af te vlakken. (Meestal staat er op die printen maar 1 elco). Daar meet je even of je een stabiele "normale" spanning hebt (bvb 5V, 12V of iets dergelijks, alleszins niet: 3,2V of dat soort rariteiten). Meestal is het dus die condensator die in serie staat met heel het spul.

Wat die kostprijs van die onderdelen betreft: tja, ze steken tegenwoordig graag een elektronique in die toestellen, dan kunnen ze erg duur hun wisselstukken verkopen. Maar als je een beetje een goeie elektricien bij de hand hebt, herstelt die die printplaatjes wel. Zo kan je bij de kleine vakman héél veel centjes besparen.

Inderdaad das waar .. maar tegenwoordig koopt met alles bij die grote megawinkels .. ala mediamarkt en toestanden .. ( m.a.w waar het goedkoopst is ) .
En dan moet je ook dure herstelkosten er bij nemen als er iets aan is ..

Ben trouwens bijna zeker dat ze die printjes meepakken en in hun ateljee gewoon herstellen .. en bij de volgende reparatie gebruiken ..

Ben zelf ook een beetje electronica hobbyist ..dus dergelijke zaken herstellen is geen probleem . zeker als je al weet op voorhand ( door forums ) wat te vervangen en beetje handig bent met de soldeerbout :)

En inderdaad you tip is inderdaad waar ... maar ik denk op de capaciteit die ik nu vervangen heb daar wel 230 volt op zit ..die zit op de primaire , gezien het een 275 volt exemplaartje was .
Heb die trouwens vervangen door een MKT exemplaar ipv MKP .. zal wel zo geen verschil uitmaken denk ik.
In de audiowereld is het belangrijker dacht ik .

Maar goed hopelijk gaat m'n koelkast nu nog lang mee :)

Op mijn werk hadden ze ook een AEG Santo die steeds maar door koelde. Aan de voorzijde met een knipperend
ledje( 1 Hz). monteur bij geweest , bleek temp voeler te zijn!
Uitgewisseld en probleem verholpen.

direct duidelijk eenvoudig

Hallo,
ZEER GOEDE TIP
Juist het zelfde geflikker in onze koelkast als bij de duitser; AEG Santo K91000i.

Ik heb ook de C van 1uF 275Vac vervangen door: WIMA 1uF 400V
pas:27,5 mm

Bij ons was het de tweede keer dat de PCB stuk ging.
1ste maal 250 Euro en inleveren van de oude pcb.
(toestel 2,5j.oud)
Nu zouden we 193 Euro moeten gaan neertellen zonder plaatsing

Het is wel een ander type als bij de duitser.

TYPE PCB:
Flec 1BIC/SW109D8 Data 14/04/2003
Alimentazione 220-240V/50Hz
Type P.F. Procond 452705970
Type Elektrolux S.L. 2262257-39
Type Elektrolux P.F. 2262267-53
SW:9 EP:D8 OP4605 C A SN348

Bedankt,vriendelijke groeten,
Alain.