Hey,

Ik wil een signaal van de pt-100 omvormen naar een signaal tussen 0 en 5 V om zo te gebruiken in een microcontroller.

Ik ben al bezig geweest met het opstellen van een brug van wheatstone met opamps (verschilversterker) maar dit is niet echt een groot success.

Bestaat hier misschien al een kant en klare IC voor? Deze vind ik namelijk niet op het internet.

TNX

Robin

Tuseen welke temperaturen wil je meten?
0 volt komt overeen met x graden (en x1 ohm) -
5 volt komt overeen met y graden (en y1 ohm)

tussen 0 en ongever 150-200°C het is voor in een kookpot te meten.

<skip onzin>
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pt100

dus een AD-converter voor 100 tot 200ohm.
Ik denk dat het t makkelijkst is als je een Uctje meent met een ADC en DAC.

t kan ook wel zonder Uc maar dan kom je wel op meer onderdelen.

alhoewel je natuurlijk een verschilversterker kan maken en die afstellen op deze 2 waarden.

[Bericht gewijzigd door MAH op (75%)]

Post je bevinden en berekeningen eens van de brug en opamps. Misschien heb je een triviaal foutje gemaakt.

Na veel zoekwerk heb ik de schakeling werkend gekregen. Bereik is wel van 0v tot 4.3 V. Maar dit maakt niet al te veel uit denk ik.

TNX

Robin

Ws loopt je opamp vast tegen de voedingsspanning ?

Zonder volledige informatie zul je ook geen antwoorden krijgen ..

hoe heb je het nu opgelost? en vertel natuurlijk ook even waar de fout zat. kunnen anderen ook wat aan hebben natuurlijk.

Aan de uitgang kreeg ik een negatieve spanning tot -3.1V. En deze klapte idd veel te snel dicht.

oplossing negatieve spanning --> 2 uitgangen van brug van wheatstone gaan ieders naar een opamp (schema zal ik ook nog posten maar heb ik momenteel niet digitaal hier). Deze heb ik gewoon omgedraaid. Nu kreeg ik al een spanning tot +4.3 V

oplossing voor dichtklappen. Viel te regelen met 1 weerstand die ik in het schema ook zal aanduiden. Dus zo kon ik regelen dat die waarde van de pt100 met vb 1 V overeen moest komen.

Greetz