Eerst en vooral even voorstellen 
Mijn naam is Peter Tuerlinckx. Ik ben afgestudeerd in bouw en heb dus absoluut geen benul van wat hier allemaal gezegd wordt 
Daarom kom ik maar met een vraag aangezien de search me niet veel zinnigs (lees verstaanbaar voor mij
) heeft opgeleverd.
Ik ben een tuner en zou graag een paar dingen met motortjes inwerken in mijn project. Nu is het probeel dat ik absoluut niets ken van hoe dit allemaal werkt.
1ste probleem is als volgt:
Ik zou graag iets automatisch uit mijn dashbord laten komen. Dit iets is eigenlijk een schermpje dat vastgezet wordt in rails en dat langs boven uit mijn dash komt aanzetten. MAar nu weet ik absolutt niet wat dit zou moeten aandrijven?
Dus daarmee ook mijn vraag:
Hoe schakel ik dus 1 van deze motoren zo dat ik met 1 druk op een knop dat scherm uit men dashbord laat komen. Welke stopt op bijvoorbeeld een totale verplaatsing van 15cm. En daarna als ik op dezelfde knop druk moet die uitzichzelf terug naar beneden gaan en verdwijnen in het dash.
Dat dit te maken is daar ben ik zeker van
alleen? Hoe maak je zoiets in hemelsnaam 
Vriendelijke groeten,
Totale beginner
LTE-M/NB-IoT/WiFi/BLE/GNSS - https://www.quickspot.io
Hier staat tot in detail beschreven hoe je dat kan doen. Hoop dat je er iets mee bent.
http://www.carputerforum.nl/carpc/showthread.php?t=1873
[Bericht gewijzigd door Totale beginner op (24%)]
Bedankt daar heb ik al een zeer goed idee opgedaan.
MAar nu hoe regelt deze persoon dan eigenlijk het aantal graden dat het motortje moet draaien totdat het uit zichzelf moet stoppen?
En dan ook de omgekeerde versie hoe maakt ie dat met dezelfde knop het schermpje ook weer terug draait 
In ieder geval veel dank bij de link
daar vind ik wel een hoop zeer goede info voor verdere inbouwmogelijkheden 
Totale beginner
Dat is zeer simpel te doen met twee verbreek knopjes. Een langs boven voraan in de ruimte en een langs achter onderaan in de ruimte.
Als je het schermpje dan inklapt drukt die op de knop: zie hieronder
Ok dus met dit verbreekcontact lukt het me dus om de stroom te stoppen.
Volgende stap:
wanneer ik terug op de zelfde knop druk zou het schermpje terug in het dash moeten verdwijnen.
Dus moet ik op 1 of andere manier het signaal andersom door de motor sturen???
Twee richtingen op kun je met een H-brug doen. Kijk hier
H-brug Even goed doorlezen, zie je verschillende valkuilen.
Door een signaal op A te zetten komt het scherm te voorschijn. Met een signaal op B verdwijnt het weer.
In de verbindingen naar A en B de verbreek kontakten opnemen.
Ok allemaal hartelijk bedankt 
MAar nu een zeer dom vraagje om zeker te zijn 
Het idee is als volgt. Het schermpje met console komt recht uit mijn dashbord naar boven toe. Dus ik druk op de knop en die hbrug geeft commando aan het schakel schema zodat mijn console naar boven glijd. Zodra ie boven is raakt ie een breekcontact waardoor de motor stopt met draaien. (Blijft die motor dat ding nu tegenhouden? of zakt da geleidelijk terug naar beneden? )
Als ik weer op de knop druk zou ie pas mogen kunnen zakken.
Dus eigenlijk de vraag is. Blijft dat spullement recht staan of kan je dat met je hand terug naar beneden duwen (wat niet zou mogen)
pompopom
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
Zoals ik het begrijp ga je ook een omzetting naar een lineaire beweging moeten maken. Zelf zou ik voor dit project een stappenmotor gebruiken.
je telt dan de stapjes die je de motor moet laat maken voor volledig uit te schuiven. Wanneer hij genoeg stapjes heeft gezet laat je hem stoppen (je hebt dan geen verbreekcontact meer nodig)
De houdstroom door een stappenmotor is meteen voldoende om je scherm in positie te houden.
Ja inderdaad, zoiets is eigenlijk exact wat ik zou willen 
Mijn enige probleem is dat ik zo weinig mogelijk tralala wil gebruiken omdat ik bijna geen plaats heb op de plaats waar ik het wil inbouwen.
Dit is het ruwe ontwerp ongeveer 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Voor een stappenmotor heb je (1) een besturing nodig wat lastig is gezien de ervaring van TS en (2) heb je nog steeds iets van een positieopnemer nodig. Immers, de motor kan door de jaren heen best een keer een paar stappen missen. Dan ga je geleidelijk een foute positie aannemen in je besturing (dus hij denkt dat ie in stand x staat, maar eigenlijk staat ie in stand x+25).
Bij het gebruik van een gewoon motortje heb je maar twee wisselschakelaars nodig en een paar diodes. Vergeet de overbrenging niet anders gaat het veel te hard.
Totale beginner
Misschien, ik weet niet of het moment groot genoeg is maar denk het wel, kan je zo'n lego motortje gebruiken, Daarbij is al een kleine bestuiring in opgenomen met twee knopjes die de motor van richting doet veranderen, ook kan je heel gemakkelijk een tandwiel op de as steken, de motors zijn traagdraaiend.
Je moet enkel nog een twee verbreek contacten toevoegen en de kous is af denk ik.

De ervaring van de topicstarter kan je gelijk zetten aan 0 dus
.
@Totale beginner:
JE moet rekening houden dat als dat motorke ingebouwd is. Ik daar langs geen kanten meer aankan om dat knopke te verzetten van draairichting. Alsook het feit dat ik alles met 1 knopje wil besturen. Aangezien als alles in men auto wordt gestopt ik al een 10 tal knoppen heb staan voor al de rest 
@flipflop:
Hoe kan ik die 2 wisselschakelaars aansturen met 1 schakelaartje/knopje?
pompopom
Dit is het ruwe ontwerp ongeveer
Je hebt eraan gedacht dat je achter je dashboard een staaf moet kunnen op en neer laten bewegen van minstens 2x de schermhoogte?
Ik kan me niet meteen een voertuig inbeelden die deze ruimte voorhanden heeft.
Totale beginner
De controller van die motor hangt er los van dus dat zal geen probleem vormen. En voor de knoppen, daar kan je gemakkelijk een soort omhoog, omlaag knop van maken.
het enige nadeel is dat je de knop ingedrukt moet houden, tenzij je hem door een andere vervangt natuurlijk.
Op 3 januari 2008 11:53:13 schreef PEtroshky:
Hoe kan ik die 2 wisselschakelaars aansturen met 1 schakelaartje/knopje?
Je kunt een relais nemen met 2 wisselcontacten. Dat stuur je aan met een flipflop-schakeling. Hier een paar voorbeelden:
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page9.htm
Op 3 januari 2008 12:00:41 schreef pompopom:
[...]Je hebt eraan gedacht dat je achter je dashboard een staaf moet kunnen op en neer laten bewegen van minstens 2x de schermhoogte?
Ik kan me niet meteen een voertuig inbeelden die deze ruimte voorhanden heeft.
Hehe Wel om eerlijk te zijn. Die plaats die ga ik maken
dat scherm is ook geen plaats voor maar daarom ga ik dan ook mijn 2 middelste aanblazers verwijderen. om plaats te maken.
@ Totale beginner:
Alhoewel dit wel al een goede oplossing is wil ik mijn vinger niet op die knop houden totdat dat schermpje boven is zie je. Reden hiervoor is dat ik geen geduld heb
dus instappen-wegwezen-uitstappen en ondertussen regel ik alles wel
dus liefst 1 druk op de knop.
@ Zonnepaneeltje:
Een ingenieur bij mij op het werk kwam ook met zo een flipflop spul af. Maar hij zette dat bijna direct op de motor? Ik ga eens proberen om een duidelijk schema te maken van de schakeling zodat ik van daaruit mss meer overzicht krijg.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
ik weet hiet helemaat wat je doel is met het scchermpje dat uit je dashbord komt schuiven maar er zijn volgensmij ook autoradio's die dit kunnen.
zoiets bijvoorbeeld
Dat is dus het probleem 
Mijn radio zit op een locatie waar ik die met uitklapbare schermen niet kan gebruiken. Tevens is daar absoluut geen plaats om iets aan te passen wat je wel kan doen ter hoogte van de ventilatie.
Verder is het een touchscreen scherm dat aangesloten dient te worden op een carpc. Wat mij dus een mobiel mediastation oplevert om u tegen te zeggen 
Nu zou je kunnen zeggen dat ik ook plaats genoeg kan maken voor die autoradio maar aangezien ik in een leuke buurt te regio antwerpen woon ga ik niet zo zot zijn om een radio of scherm zo duidelijk in het zicht te zetten, daarom moet ie dus "verborgen" kunnen worden.
En als laatste punt. Is het ook nog eens het doel dat ik met men club naar tuningshows wil gaan dus moet ik zien dat hij ook wel show waardig wordt 
Dat zijn een beetje de beweeg redenen en waarvoor het scherm gebruikt wordt en waarom ik die radio niet kan steken 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 3 januari 2008 13:07:11 schreef PEtroshky:
zoiets dus ongeveer neem ik aan?
Yep. Die wisselschakelaar kan dus een relais zijn als je een simpel drukknopje wilt hebben. Maar de wisselcontacten kan natuurlijk ook gelijk de schakelaar zelf zijn. 2x wissel, zie de shops.
Bedankt allemaal!
Nu moet ik enkel nog de waardes gaan bepalen en ik kan beginnen met bouwen!
Nog echter een laatste vraagje. Ik zie dat normale motorkes dus een roterende aandrijving hebben. Zijn er ook motoren die een lineaire aandrijving hebben?
Vriendelijke groeten,
pompopom
Zijn er ook motoren die een lineaire aandrijving hebben?
ja
[edit]
zoiets:
http://www.firgelliauto.co.uk/default.php?cPath=74
of da goeie zijn weet ik niet, maar dan weet ge toch al op wat ge moet zoeken.
[Bericht gewijzigd door pompopom op (21%)]
Op 3 januari 2008 13:07:11 schreef PEtroshky:
zoiets dus ongeveer neem ik aan?
[afbeelding]
Het getekende schema is geen flip-flop, even voor de duidelijkheid.

Nope dat id de algemene aansturing met wat al nodig is de stippellijn zou een relais of dubbele schakel of flipflop??? kunnen zijn? Anders snapik niet goed wat een flipflop is 
tx trouwens;)