Ik ben voor mijn PWS een robot aan het bouwen die een lijn moet gaan volgen. Ik doe dit zonder programmeren en het moet dus puur electronica zijn.
Ik heb enige kennis van theorie van electronica maar in de praktijk heb ik er zelden tot nooit mee gewerkt! Daarom mis ik dus een stuk kennis en vraag ik om hulp.
Ik heb het volgende systeembord gemaakt:
de 2 lichtweerstanden zitten op de voorkant (L linksvoor R rechtsvoor) en ik ben van plan er nog een ledje tussenin te plaatsen voor gelijkmatige belichting.
Ik heb het idee dat ik wat dingen vergeet, en heb geen idee welke onderdelen, spanningen en andere dingen ik hiervoor nodig heb! Wat voor voedingsspanning, wat voor weerstanden, wat voor motortjes
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?MOT-11
is dit een geschikt motortje? Gezien de vertraging hoef ik zelf niet met tandwieltjes aan de slag, wat ik persoonlijk wel handig vind.
Hartelijk dank!
ElecM
aka m.devriesjr
Denk dat je het beste een PID (of alleen P, I of D of een combinatie hiervan) regelaar kan maken, die de motor aanstuurt.. misschien eerst nog een verschilversterker die kijkt of de motor links of rechts gaat, zoek maar eens op het internet op: verschilversterker, proportional amplifier, integrating en differential amplifier...
Je kan dit doen met OP-Amps...
Hallo bedankt voor de tips!
Zou iemand een lijstje van onderdelen kunnen maken wat ik hiervoor kan gebruiken? Ik word er zelf nauweljiks wijzer van wat ik moet kopen.
Hardstikke bedankt! Gr. Hidde
ElecM
aka m.devriesjr
Nou opamps , een paar weerstanden, ontkoppelcondensatoren, transistoren BD139, 140 (bufferversterker), potmeters om de verschillende versterkingsfactoren in te stellen..
Maar eerlijk gezegd zou ik dit pas kopen als je een schema hebt, dus teken het schema eerst zou ik zeggen.......
hoi,
Ik ben een schema wezen tekenen maar ik ben er haast van overtuigd dat ik een paar fouten heb gemaakt!
De motortjes heb ik trouwens als weerstanden getekend omdat plaaters van motortjes in het programma niet beschikbaar waren. (wiringX)
Is het mogelijk, om (zoals ik getekend heb) een potentiometer te maken voor het besturen van het voltage (dus snelheid) voor de motortjes, of gaat dit fout bij de transistors?
wat voor voedingsspanningen en dergelijke heb ik hiervoor nodig? Hartelijk bedankt!
ElecM
aka m.devriesjr
Als ik het goed begrijp gebruik je 2 motoren.. een voor het linker wiel en 1 voor het rechter wiel??
Waar plaats je in dit schema de motor?
Niet elke op-amp kan aan de ground gehongen worden, de lm324 wel,
Waar zijn de diodes voor?
edit...
Heb over mijn schema nog wat op en aanmerkingen..
Ik zou de weerstanden R5, met potemeter R3 en potemeter R4 met R6 omwisselen, dan kun je daar je versteking mee regelen,
Zou nog een diode antiparalell over de motor plaatsen,
Denk dat de motor zo aan- en uitschakeld en niet regelt in snelheid, dit is wel mogelijk, wat zou je daar voor moeten doen?
De weerstandswaarden moeten nog berekend worden, De voedingspanning is 6Volt lijkt me angezien de motor ook 6V DC vereist..
Misschien dat de LDR's beter een weerstandsdeler kunnen vormen.......
Hoi,
Zou je mij die afbeelding kunnen sturen in volledige grootte, de afbeelding is op deze pagina te klein en de link naar een grotere versie is kapot!
Bedankt voor de moeite in ieder geval, ik zal me even in uw tekening verdiepen!
in deze opstelling wordt er als ik het goed begrijp niet vergeleken tussen de 2 lichtsensors (LDR of lichtweerstand? Wat is van deze 2 uiteindelijk het handigste?)
Waar is de terugkoppeling via de R3 en R4 goed voor? is dit dan voor het vergelijksignaal (instelbare waarde die ik dan moet instellen afhankelijk van het eiken van de LDR of lichtweerstand te testen met lichtomstandigheden?)
Ik heb nu even geen tijd meer maar ik kom later op dez emidag met nog een paar vragen!
ElecM
aka m.devriesjr
doe terugkoppeling is om je schakeling af te stellen, wanneer hij moet schakelen,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Operationele_versterker
Hier wordt inderdaad niet gebruik gemaakt van het vergelijken van je signaal, dit kan wel met een verschilversterker,
http://nl.wikibooks.org/wiki/Elektronica/Opamps/Lineaire_Schakelingen/…
Dan zul je een negatieve voeding nodig hebben, want dan zal hij bij links (afhankelijk van hoe je het aansluit) een negatieve uitgansvoeding geven... Dan zul je schema zo ook niet werken met de transistors, maar dan sul je een push pull versterker moeten gebruiken, maar dan zal de motor voor en achteruit gaan,
Ik zou zeggen pak een breadboard en probeer wat
Hoi,
Ik heb wat onderdelen samengevoegd die me bruikbaar leken, soms in (grote) overmaat maar die kan ik dan in toekomstige projecten vast wel gebruiken (electronica is nieuw voor me maar ik vind het nu al geweldig en ik denk dat ik er zeker mee doorga!)
http://www.2shared.com/file/2719448/8ca49d66/bestelling_voti.html
Sorry dat het even wachten is, maar hier is mijn bestellijst te vinden. Heb je misschien op of aanmerkingen? overbodige dingen? teveel dingen? of mis ik nog iets?
Enorm bedankt!
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 13 januari 2008 19:11:09 schreef m.devriesjr:
Even SNEL getekend
Zet nogt wat weerstandjes in de basisleiding van de torren!
ElecM
aka m.devriesjr
Ik zie dat je SMD diodes hebt, dit zal moeilijk zijn solderen, en zal niet in je breadboard passen..
Ik zou er nog een -9 en 9 Volt spanningsstabilisator bestellen,
Hoi, ik ben wat wezen experimenteren (waarvan ik erg genoten heb trouwens!)
Voor het robotje wil ik van mijn op-amps (lm380n-8) een schmit trigger maken, een stabiele comporator met ingebouwd geheugen (vertraging die zorgt dat er geen oscilatie uitkomt als de referentiespanning rond de drempelwaarde schommelt)
Nou heb ik wat ge-experimenteerd maar ik krijg het niet voor elkaar, kan het komen door problemen met voeding? Ik heb het met 3v (2x1.5v) en een 9volt blok geprobeerd. Volgens de datasheet werkt het pas vanaf 10v maar ik dacht dat comporators als dit niet persee een voeding nodig hadden en de voeding alleen nodig is als het signaal versterkt moet worden.
Kan iemand me hiermee helpen? Hier is de datasheet
http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM380.pdf
ik heb de 8-pinnige versie, kan iemand mij ook uitleggen waar pin 1 en 8 voor zijn, en waarom er 2x ground is?
Ik zal waarschijnelijk niet alles behandelen maar hier toch mijn antwoord:
als ik de prentjes hier zie dan zie ik geen positieve terugkoppeling dus een schmidt trigger hiermee maken lijkt mij moeilijk.
Let er ook op dat de meeste versterkerschakelingen er van uitgaan dat je +V en -V beschikbaar hebt.
Sommige pinnen hebben geen betekenins of worden enkel door de fabrikant gebruikt. Deze worden dan soms voor emc redenen kortgesloten met de ground. Normaal is dat niet het geval bij een versterker maar je hebt een audioversterker gekozen dus daar let men meer op emc.