Hallo,

Ik heb vandaag de schakeling voor een l298 gebouwd inclusief blus diodes. Nu had ik 1 diode per ongeluk verkeerd om gezet en werd het IC/koeling enorm warm. Is het mogelijk dat dit alleen komt doordat ik die diode verkeerd om heb geplaatst? Of is het aannemelijker dat er nog een oorzaak is?

De l298 lijkt nu kapot te zijn, het vreemde is dat ik nu afhankelijk van PWM duty 0 tot 0.20 V blijf zien op me multimeter, als ik meet op de outputs. Dus hij doet nog wel iets maar niet meer het bereik tussen 0 en 12 V zoals het eerst was, tot ik ook met een motor ging testen.

Ik neem aan dat ik er van uit kan gaan dat die kapot is, of niet?
En zou het kunnen dat nog meer componenten hier iets van gemerkt hebben, ondanks dat alles verder nog lijkt te werken?

Op 22 januari 2008 17:17:21 schreef nielsvr:

Ik heb vandaag de schakeling voor een l298 gebouwd inclusief blus diodes. Nu had ik 1 diode per ongeluk verkeerd om gezet en werd het IC/koeling enorm warm. Is het mogelijk dat dit alleen komt doordat ik die diode verkeerd om heb geplaatst? Of is het aannemelijker dat er nog een oorzaak is?

De omgekeerde diode is waarschijnlijk de enige oorzaak. Of je hebt nog meer fout gedaan bij het opbouwen.

Op 22 januari 2008 17:17:21 schreef nielsvr:

Ik neem aan dat ik er van uit kan gaan dat die kapot is, of niet?
En zou het kunnen dat nog meer componenten hier iets van gemerkt hebben, ondanks dat alles verder nog lijkt te werken?

Als de diode stuk is, heb je een kans dat de L298 nog heel is. Als de diode heel is, is de L298 naar de knoppen.

Voor de rest van de vragen is alleen wat te zeggen als je een schema post.

Om een of andere reden werkt die plotseling weer, begrijp er niets van...

Bij de eerste test vanmiddag schoot die na een paar seconde uit, misschien de beveiliging tegen over temperatuur??

Nadat ik de diode verwisselt en omgekeerd had, heb ik hem weer getest en deed die het nog niet. Kan het zijn dat die nog steeds in ze beveiliging stond(was half uur later)?

Afankelijk van pwm duty die ik gaf ging die wel op een waarde tussen 0 en 0.20 V, dus aansturing zat nog goed..

Een ander vreemd iets is dat ik niet kan voorstellen dat me aanstuur PIC toen ENABLE van L298 op 1 had staan, omdat er een bugje in de code zat.

Maar goed hij doet het nu prima, alleen is het vervelend om niet te weten waarom die het de hele tijd niet heeft gedaan, hopelijk komt het probleem niet terug.