hallo daar,
ik studeer dit jaar af in de richting elektronica en ik maak als GIP een boe-bot.
Maar ik zit met een probleem ik gebruik een ping ultrasonic range finder om de objecten te scannen die er zich in de buurt bevinden vervolgens rijd de robot naar het object toe en dan heb ik ook nog een grijp module en grijpt de boe - bot het object vast.
dit werkt allemaal maar ik heb geen idee hoe ik een soort controlesysteem kan bouwe om te robot altijd naar een bepaald punt te laten rijden ( als het obect gegrepen is kan de ultrasone detector niets waarnemen).
ik had gedacht om dit op te lossen met infraroodsensoren, maar is dit mogelijk en hoeveel sensoren moet ik gebruiken en hoe werkt dit dan?

dank bij voorbaat

Wat je zou kunnen doen, is de route onthouden welke je gereden hebt (door encoders op de wielen), en deze 'terug te spoelen' dus in principe, dezelfde weg terug rijden

je kunt ook een 'baken' maken, een infrarood apparaatje wat IR pulsen uitzend, en een IR ontvanger(fotodiode of fototransistor) wat de het baken detecteerd (richting waar het signaal het sterkst is, daarheen rijden)

Op 27 januari 2008 23:03:53 schreef madthijs:
Wat je zou kunnen doen, is de route onthouden welke je gereden hebt (door encoders op de wielen), en deze 'terug te spoelen' dus in principe, dezelfde weg terug rijden

je kunt ook een 'baken' maken, een infrarood apparaatje wat IR pulsen uitzend, en een IR ontvanger(fotodiode of fototransistor) wat de het baken detecteerd (richting waar het signaal het sterkst is, daarheen rijden)

ja maar is zo ene baken systeem moeilijk te programmere en kost dat veel ?

Er rolt hier een stofzuiger robot in huis, type roomba van irobot. Dit is een stofzuiger die helemaal alleen zijn werk doet (= een werk instrument, geen gadget)
Deze robot gaat terug naar zijn hok wanneer zijn batterij bijna leeg is, om terug te kunnen opladen. Dit gebeurt via een ir (denk ik) waarbij 2 sensoren beide de ir bron moeten zien om zo de robot naar zijn hok te sturen.
jan
ps meer info www.irobot.com