op school hebben we een opdracht gekregen om een robot te maken uit recuperatiemateriaal die als hij tegen iets botst een andere richting aanneemt; wij hebben besloten om de motor uit een oud autootje te nemen en eventueel ook (als ik het zo mag noemen) de servo ervan; deze servo bestaat uit 2 veren en een motor die links of rechts kan draaien.

Ik zou dit als volgt doen:
- er een spanning van 9.6V over zetten maar eventueel vertragen met potentiometer als hij te snel rijdt (wat waarschijnlijk het geval zal zijn)

- de motor ompolen en de servo kort bekrachtigen als het autootje tegen een muur botst door middel van een (zelfgemaakte) schakelaar (tenzij iemand een beter idee heeft wat altijd zeer welkom is)
hiervoor zou ik een contactor nodig hebben die op 9V werkt en die 2 normaal open en normaal gesloten heeft (zodanig dat de motor is omgepoold en niet kortgesloten) en liefst ook een timertje of iets dat de schakeling vertraagd

heeft iemand hier ideeën over of tips

h brug zal je moeten gebruiken voor je moter aansturing.

Speur de robotica sectie maar eens af.
Daar staan handige tips bij waar je een ruwe opzet mee kunt maken.

ik doe ongeveer iets als de h brug:
de 2 normaal gesloten contacten zijn voor de ene richting
de 2 normaal open contacten zijn voor de andere richting; zo kan je hem mooi ompolen

Bestaat er een goedkope timer om de functie van een schakelaar te vertragen want deze zou erg handig zijn

en als laatste vraag:
is het moeilijk om een IR-sensor of een ultrasone sensor als vervanging voor de schakelaar te installeren en zou je hiermee de afstand kunnen regelen en wat zou de kostprijs hiervoor zijn

of bestaat er iets waar je 2 timers of zo na elkaar kunt laten doen terwijl je er maar 1 moet kopen
deze timers zouden maar een interval tussen 0.5 en 3 seconden moeten hebben (3 seconden maximum maar denk zelf dat dit te veel zou zijn)

kijk eens of je 2 relais kan vinden.. als je daarmee de motors ompoolt, kun je met een condensator over de spoel een vertraging maken

kijk eens naar deze robot:
Zelfgebouwde robot: D.A.R

mooiste zouden 2 dubbele relais zijn, maar als je maar 2 enkele relais kunt vinden, doe dan het volgende:

maak een symmetrische voeding (bvb 2x een 9 volt blokje) met de middenaftakking aan de ene kant van de motor, en de +9 volt of -9 volt via een relais naar de andere pool

als ik dit zou doen met een condensator
hoelang zou dan deze vertraging zijn en hoe groot zou deze condensator moeten zijn

betert kijk je in het schakelingen archief naar de ne555 timer, deze is vrij exact en goed in te stellen doormiddel van een potmeter kosten 2 - 4 euro.

Met de condensator en weerstand moet je gewoon even testen op je breadboard. Dan kom je er snel genoeg achter wat voor jou de perfecte combi is.

bedankt voor de posts
morgen zal ik kijken om de schakeling online te zetten
bij de NE555 timer schakeling; welke condensator moet ik drastisch verkleinen of verwijderen om vb. lange tijd lamp 1 te laten branden en een hele korte tijd lamp 2 of zijn deze altijd constant

Kijk eens bij downloads --> schema spul en dan 555 designer. Dat is een programma waarbij je precies de dutycycle en de cyclus die je wilt kunt instellen. Dan krijg je de waardes van de condensatoren/weerstanden.