Hoi,

voor mijn eindproject van dit jaar, heb ik samen met 2 klasgenoten een lijnvolgende (en radiografisch) bestuurbare robot gemaakt. Dit is mij zo in de smaak gevallen, dat ik nog een robot wil gaan maken, In dit geval een drome (voor de gene wie Red Alert hebben gespeeld kennen hem wel). Een drome heeft 6 poten, die ik dus moet kunnen gaan bewegen, poot 1/3 poot 2/4 en poot 3/5 poot 4/6 poot 5/1 poot 6/2. Als het goed is gaat hij dan rechtdoor.

echter de vraag waar ik naar toe wil werken is, wat is volgens jullie de beste manier om een poot op te tillen.

A) ik zat zelf te denken (mits ik de robot klein genoeg houdt, aan een relais, die ik compleet openmaak, en dan vervolgens aan het schakel contact een pootje maak.

b) door middel van een servo motor, een kruk as achtig systeem.

c) die laat ik aan jullie over, ben benieuwd of men goeie ideeën heeft, ik zou het wel op prijs stellen iig.

overige ideeen wat leuk zijn om in een robot te bouwen hoor ik natuurlijk ook graag (oja, misschien belangrijk om te vermelden, voedings printen en dat soort dingen zijn al klaar, en ik werk met micro controllers)

MVG

pinky-t

Een hexapod heet zoiets. Google maar eens op inverse kinematics. Zeer interessant, ben er zelf namelijk ook mee bezig, geheel loop al, maar het natuurlijk laten lopen kost zeer veel tijd en is een hoop rekenwerk.

Wordt gestuurd dmv servo's.

Het is niet simpel, dus bedenk eerst of je genoeg tijd heb om het geheel te maken.

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op (22%)]

ah, interesant inderdaad, zou je misschien een foto of een kunnen sturen van het geen waar jij nu mee bezig bent, kan ik inspiratie op doen.

ik heb net mijn archief met elekturen open getrokken, en daar staat ook het 1 en ander in over robots met 6 poten. onder andere het idee met het solderen aan een relais contact. Wat ik me net ook nog bedacht, is om het 1 en ander aan te trekken met een spoel. alleen het nadeel daar aan is, dat ik mijn voedings printen weer aan moet passen met een "blusdiode?"

http://co.watweetik.nl/hexapod1.jpg

Of met spoelen gaat lukken weet ik niet, als je de electronica op de robot zet, dan moet hij toch best wat gewicht trekken.

Zitten 20 servo's in, met 12 zou het ook al moeten lukken.

nice

Doe ook eens wat inspiratie op als ge zoekt op "show your robot"

ziet er fraai uit, helaas ben ik niet zon materiaal werker, echter wel een elektro man. ik vrees dat ik het toch echt met spoelen ga proberen. dat lijkt te moeten kunnen, aangezien ik vorig jaar op school een MAGLEV trein heb gebouwd (magnetic levitation train). ik kon toen een baksteen op de trein leggen, en hij bleef nog zweven.

de kracht die ik dus nodig heb om de poten te bewegen is er wel, echter, het gewicht van de spoel moet dus zo laag mogelijk zijn.

ik zie bij jou orignele kabels en connectoren lopen, (of heb je ze zelf gemaakt), wat voor een initligent ic of... wat is jou robots ineligentie?

Een maglev werk dan toch even een stukje anders dan zoiets.

De electronica zit hier op de foto nog niet in, wordt draadloos verzonden naar de robot en daarna verwerkt door de microcontrollers.

De computer is het eigenlijke brein gezien hij veel moet berekenen en dit niet in de controller past. Komt een camera op voor object herkenning(camera kan ook bewegen).

Verder heeft hij nog geen intelligentie of wat jij bedoelt. Het is al een enorme uitdaging om dit beestje te laten lopen, is aardig complex.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (41%)]

ja daar was ik op google ook al achter, dat het complex was om het ding te laten lopen, echter heb ik veel ervaring met spoelen, en weet wel wat er mogelijk is, ik heb ook al een flipperkast gemaakt, (waar ook veel spoelen in zitten). en ik denk dat het ook met spoelen wel mogelijk is, alleen dan moet je het op een hele andere manier gaan toepassen.

ik moet zeggen, het draadloos verzenden, en een camera erop gaan me iets te ver, denk ook neit dat ik ik dat kan met mijn kennis, ik twijfel nu erg tussen servo's of tussen spoelen.

ik denk dat ik morgen maar voor mezelf is een klein demotje maak, om te kijken wat makkelijk is.

Volgens mij heet zo'n ding een DRONE en geen DROME

oke, na lange tijden van stilte rond dit topic, wil ik toch graag de munt weer opgooien.

Op school programmeren wij in 1 of ander vaag programma, wat ze realizer gold edition noemen. Dat is een soort multisim achtig programma, opzich fijn, alleen het nadeel is dat je er maar moeizaam servo's mee aanslingerd.

Ik heb nu dus, proton gedownload, en ben ook meerdere malen opzoek geweest naar een degelijk programma, waar ik mezelf dus de programmeer taal mee kan aanleren. Ik begrijp de meeste commando's wel, want ik kan pascal, en C programmeren( niet geweldig, maar lusje ed gaat allemaal prima).

Om dit lange verhaal kort samen te vatten, ik ben dus op zoek naar een duidelijk programma in proton, waarbij servo's aanworden gestuurd, het liefst met een kleine ;opmerking erachter, zodat ik weet wat waarvoor is.

ik hoop op wat reactie's.. gelieve mocht er gemailt worden, even bespreken hier, dan geef ik even het goede adres..

groet

pinkstar