Hallo,

Ik ben bezig met het repareren van een 0-30V regelbare voeding. Het betreft de handykit HPS3025. Het is zon standaard voedingkje die onder meerdere namen verkocht wordt. Je kan hem ook vinden onder de naam PS613.

De 5V en 12V vaste uitgangspanningen werken perfect. De 0-30V regelbare uitgangsspanning geeft echter problemen. Deze is regelbaar tot ongeveer 20 volt, daarna schiet hij opeens door naar 46 volt.

Aangezien ik geen schema's gevonden heb op internet betreft deze voeding, ben ik zelf gaan tekenen.

Powerversterking + trafo etc.
http://allyoucanupload.webshots.com/v/2000818400004947498

De regeling via een dual opamp. (4558)
http://allyoucanupload.webshots.com/v/2002980356863937648

Het relay in schema 1 schakelt bij ongeveer 15V uitgangsspanning. De uitgangspanning van de trafo wordt hierdoor geschakeld tussen 26 of 46V. Via de TIP31C wordt de stroom en spanning geregeld neem ik aan? Hoe verder deze open gaat staan hoegroter de spanning/stroom word?

Wanneer de uitgangsspanning dus hoger dan 20V wordt, wordt er meteen de volle trafospanning (46V) op de uitgang gezet. De regeling werkt dus niet goed.

Aangezien ikzelf nog niet zo heel veel kennis heb van electronica vraag ik hier op wat tips. Persoonlijk denk ik dat de dual amp (4558) kapot is of de TIP31C. Dit omdat deze voor de versterkingen zorgen?

Kun je wat spanningen meten rond de opamp? Liefts bij 10V uit en bij 18V uit.

Ok heb het gemeten, alleen wist ik niet zeker welk potentiaal ik als MIN moest gebruiken. bij de ene sessie heb ik de MIN van het IC gebruikt (V7 - ) en bij de andere sessie de algemene - van de voeding

Sessie 1 bij 8V geen 10 (had verkeerd gelezen)

Opamp1/V7- = 19V
opamp1/voedingsMIN = 7V

Opamp2/V7 - = 31 V
Opamp2/voedingsMIN = 19V

Nu de metingen bij een outputspanning van 18V:

Opamp1/V7- = 19V
opamp1/voedingsMIN = 17V

Opamp2/V7 - = 31 V
Opamp2/voedingsMIN = 30V

Ter verduidelijking: pin 1 van 4558 is output opamp1. pin 7 van 4558 is output opamp2.

Sorry, maar ik snap het niet helemaal.
Opamp1/voedingsmin = 7v (sessie 1 8V) is de uitgang van opamp1 (pen1 tov - vd voeding) ?
Het lijkt erop dt de opamp wel werkt maar dat het regebereik niet klopt.

Pen 4 vd opamp hangt aan r19. Waar hangt r19 aan?

Alvast bedankt voor je hulp!

Hier komt een verduidelijking:

In de 4558 zit 2maal een opamp. De uitgangen van deze opamps zijn pin 1 en pin 7.

Opamp 1 output(pin1) heb ik gemeten t.o.v. de voedingsspanning van de 4558 en ook met de outputs-MIN van de gehele voeding. ( Dit omdat ik niet zeker wist tegenover welke MIN ik het moest meten.

V7 is alleen maar een naam, zo heet een wikkeling van de trafo en deze is 30V. Deze wordt wel gereduceerd naar 22V voor de 4558 IC.

Dus uit mijn vorige post, als er staat: opamp1/v7- , bedoel ik hiermee de uitgansspanning van pin 1(opamp1 van 4558) ten opzichte van de MIN van de 4558 IC.

Staat er opamp1/voedingsMIN , bedoel ik hiermee de uitgang van opamp1 ten opzichte van de output voedingsspanning van de voeding.

Pen 4 van de opamp hangt via R19 aan V7-0. Dit betekend dus dat deze aan de MIN hangt van de V7 wikkeling van de trafo, dit is alleen een naam. Deze is dubbelzijdig gelijkgericht.

Tevens heeft de voeding altijd correct gewerkt. En *opeens* had deze kuren...

-

[Bericht gewijzigd door PS0052 op (100%)]

Snap je het nu? of iemand anders die evt kan helpen?