hoi
ik ben me eens wat meer met techniek gaan bemoeien
en kwam zo op het onderwerp robots
alleen het punt is hoe?
kan iemand mij uileggen hoe je een simpel robotje kan maken
die bijvoorbeeld kan lopen en met lichtjes erop
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Als je verder (bijna) niks van techniek weet zou ik er nog niet aan beginnen. Ik zou eerst het boek elektroniva echt niet moeilijk deel 1 gelijkstroom of zo lezen. Dan heb je al een aanrdige basis vind ik. Ik ben er net mee klaar
ga eens naar de bibliotheek en leen daar boeken over elektronica.
elektronica echt niet moeilijk zijn wel goede boeken, zijn er 5 volgens mij.
het elektonicaboek zonder titel is ook een erg goede, heb ik zelf veel uit gelezen.
ok thx voor de tips laat dit onderwerp wel ff links liggen
(edit)
onze bibliotheek heeft geen boeken over techniek(alleen boeken met dingentjes met een lampje) wat kan ik dan doen?
kan iemand anders een circuit (maken / zoeken) voor mij(beginner)?
alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door borno op (65%)]
Robbertbd
robotica rules :D
ik weet niet tot hoe ver jouw elektronica kennis rijkt?
als je weet wat een transistor is een weerstanden en dergelijken en je begrijpt schema's, zou je aan de slag kunnen met de schema's op deze site. kijken of je die schakelingen werkend kan krijgen.
zonder verdere kennis is het moeilijk aan een robot beginnen.
zoals tim11 zij zou het boek "elektronica echt niet moeilijk" kopen een verstandige zet zijn, dat zijn verzie 1 2 en 3 in 1 boek. daar word alles uit gelegd van weerstand tot ic.
als je later met robot's aan de gang wil kan ik je aan raden met microcontrollers te gaan werken, maar daarvoor moet je wel enige basis kennis hebben.
voor microcontrollers (ook wel uC genoemd) is een goede starters website. www.picbasic.nl
kan die boeken nog nergens vinden(zal wel aan mij liggen)
weet iemand hoe je een controler kan maken (heb al een joystick en andere schakelaartjes) afstands bestuurbaar gaat niet lukken
Je zou ook een bouwpakketje van Conrad ofzo kunnen kopen. Dat krijg je altijd wel werkend, en je leert er altijd iets van. Daarna probeer je dan een moeilijkere, of je verandert eens wat aan de bestaande robot..
Op 13 maart 2008 18:05:14 schreef tim11:
[...] het boek elektroniva [...]
hele leuke tikvout.....
gaat waarschijnlijk over de elektronica in een lada niva
Ik kan je 1 ding vertellen: der zit verdomd weinig in 
maar zou idd net als wat de rest zegt niet beginnen met een robot, maar gewoon met kitjes en voorbeeld boekjes, dan leer je iig goed solderen (en ja das echt moeilijk, na al die jaren vind ik dat als pro ook nog moeilijk, plakken kan iedereen, solderen is iets anders!!!)
Als je je ECHt wilt vastbijten in theorie zijn er wel meer mogelijkheden, maar het gevaar van theorie en ingewikkelde schakelingen is dat ze soms nogal saai kunnen zijn waardoor je het op een bepaald moment niet meer kunt zien zitten...
veel succes
Op 14 maart 2008 09:23:56 schreef High met Henk:
gaat waarschijnlijk over de elektronica in een lada nivaIk kan je 1 ding vertellen: der zit verdomd weinig in
..en wat er in zit is/gaat kapot.
behalve de achterruit verwarming, krijg je geen koude vingers als je hem aan moet duwen.
[oT], heb je iets van LEGO, FISHER TECHNIEK, MECHANO ?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
het eenvoudigste is die robitics kit van lego kopen.
kant en klare controller, ontwikkelomgeving en alle mechanisch spul om rijdende , kruipende, wandelende dinges te maken. plus een tros sensoren.