Beste allemaal,
Ik zoek een zender + ontvanger. De zender zend een signaal uit (Hoeft geen digitaal signaal te zijn) en de ontvanger ontvangt het en zet een relais om. Weet iemand iets?
Bedankt,
Tristan
Je kunt een draadloze deurbel gebruiken. Die kosten iets van 20 euro bij een bouwmarkt en dan heb je ook nog een mooie behuizing. Daar kun je eigenlijk niet tegen op met zelfbouw...
Maar je kunt natuurlijk ook zelf iets gaan bouwen met ir of zo...
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op ma 25-03-2002 18:32:53 schreef Tristan:
Beste allemaal,Ik zoek een zender + ontvanger. De zender zend een signaal uit (Hoeft geen digitaal signaal te zijn) en de ontvanger ontvangt het en zet een relais om. Weet iemand iets?
Tristan
Die deurbel is idd een goed idee van Alex.
Alleen je moet iets meer info geven.
Over welke afstand heb je het?
En wat zijn de opstakels die je op de route tegenkomt?
Open lucht, muur?
Het is voor een modelbouw raket, dus het is open lucht. Maar de afstand is, denk ik, iets te groot voor een draadloze deurbel, daar komt nog bij dat de deurbel waarschijnlijk iets zwaarder is dan zelfbouw. Ik wil er bovendien een thuisbouw project van maken, ik doe het namelijk voor m'n plezier!
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Dan kun je denk ik het beste met een infrarood overdracht werken. Dat is het goedkoopste. Want anders moet je kant en klare fm of am modules aanschaffen en die kosten wel wat meer.
Alleen de te overbruggen afstand is dan niet zo groot.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op ma 25-03-2002 19:42:48 schreef Bastiaan:
Dan kun je denk ik het beste met een infrarood overdracht werken. Dat is het goedkoopste. Want anders moet je kant en klare fm of am modules aanschaffen en die kosten wel wat meer.
Alleen de te overbruggen afstand is dan niet zo groot.
als je speciale high efficiency ir leds koopt kan je best een heel eind overbruggen horo! en als je er meerdere aantoevoegt kan je een HEEl eind overbruggen okaj het zal nooit meer worden dan een paar meters maar toch genoeg voor zulke projecten
Op ma 25-03-2002 21:42:27 schreef Tristan:
Ok, nu dus het schema, iemand?
Ik heb vorig jaar iets geboud voor korte afstanden, maar beetje afstellen doet wonderen voor grotere afstanden.
Je kan natuurlijk ook ff iets met een op-ampje doen.
Dat is beter af te stellen
Als je nix ken vinden mail je mar. ik teken wel ff iets voor je, want erg moeilijk is je probleem niet.
Groetjes
Sven
Heeft iemand anders een schema? Want ik kan Henk niet bereiken...
[Bericht gewijzigd door Tristan op ]
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op di 26-03-2002 18:24:23 schreef Tristan:
Heeft iemand anders een schema? Want ik kan Henk niet bereiken...
ik vraag hem wel even als ik hem zie
Op di 26-03-2002 18:54:30 schreef Erik:
[...]
ik vraag hem wel even als ik hem zie
Ben al getipt, maar ook druk aan verhuizen dus werk alleen in avond uurtjes. Gaat zow ff wat tekenen
Groetjes
Sven
Tristan,
Als het goed is heb je wat van mij gehad.
Die ultrasoon die ik nog in de boeken heb hoor ik ineens heel veel vraag naar. is erg basic en niet gemoduleerd. maare zal hem ook ff naar de site posten als ik hem do heb ingescand. moet iemand anders er ff een schema van maken, want ik zeg het al zit midden in een verhuizing. maar jouw mail ik hem ook door
Groetjes
Sven
Ik mis iets bij het schema, er zit geen lijst met componenten bij! En ook het zender schema zit er niet bij...
Ik weet niet of je lange afstanden wilt, maar ik gebruik voor een ander iets een leuke gemoduleerde IR detector (wel TTL signaal) de IS471F van Sharp. Ik schat dat hij iets van 50 cm. haalt. Kijk maar eens op Conrad.nl bij ontvager IC's en dan Infrarood.... je vind hem zo.... misschien heb je er wat aan.
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
Op wo 27-03-2002 20:40:25 schreef Thomas:
Moet je echt een afstandsbediening hebben? Voor 3 tot 4 meter moet een kabeltje toch ook werken.
Nou, eigenlijk wel, want ik wil het gebruiken voor een modelbouw raket, dus eigenlijk is 3 tot 4 meter niet eens genoeg, moet iets meer zijn, 5 tot 6 meter.
Thomas
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
infrarood zal dan wel wat moeilijk worden denk ik,misschien beter met radiogolven dan kan je ook verder gaan dan 5 of 6 meter. Speel op veilig,er kan soms heel veel kracht op die modelbouwraketjes zitten.En als je motor beschadigd is kan hij met nogal een vuurballetje ontploffen.
Erik
Op wo 27-03-2002 20:58:58 schreef Thomas:
infrarood zal dan wel wat moeilijk worden denk ik,misschien beter met radiogolven dan kan je ook verder gaan dan 5 of 6 meter. Speel op veilig,er kan soms heel veel kracht op die modelbouwraketjes zitten.En als je motor beschadigd is kan hij met nogal een vuurballetje ontploffen.
en heb jij dan een schema voor radiogolf zendertje + ontvanger?????
Hmm IR ken ik dus zelf ook bedenken en is met een op-ampje zoals ik ook aan tristan heb gesturud goed op te lossen. Ik heb echter in een oud boek nog een schema liggen voor ultrasoon voor alarmen. allen zendere en ontvanger
ken je natuurlijk ook voor modelbouw gebruiken
ultrasoon is makkelijker te boosten natuurlijk.
Dus als ik dat nu morgen ff scan en iemand er ff een schemaatje van ken maken. ken hij ook meteen op de site.
Scan het morgen wel ff dan is het morgen avond gescand bij tristan en ook bij Bassie/Hugo/Jeroen (al naar gelang bij wie het terecht komt als ik het instuur
) maar dat moet werken.
Groetjes
Sven
Da's mooi, hartelijk bedankt! Maar ultrasoon, krijg je daar geen koppijn van als je hem te lang aan houdt? Hmm, ook een leuk idee, een ultrasoon geweer...
Thomas
ultrasoon heb je helemaal geen last van,je hoort het niet eens.Anders zou je ook koppijn krijgen als je een hondenfluitje gebruikt of als er een vleermuis in de buurt is.