Beste allemaal,
Ik ben bezig met het bouwen van een aansturing voor een stappenmotor uit een floppydisk. Deze is bipolair. Ik meet een weerstand van 16ohm over de spoelen.
Ik gebruik de l297 en l298n voor de besturing.
Mijn vraag is eigenlijk alleen hoeveel ampere ik door zo'n kleine stepper van een floppydisk kan jagen, zodat ik kan bepalen wat mijn Vref voor de L297 moet zijn.
Hopelijk kan iemand mij helpen,
Gr. Milux
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Ligt aan de spanning he. Floppy's werken op 5V, dus er zal iets van 4V overheen staan. Dan kom je op 250mA uit. Iets in die orde van grootte.
joopv
Golden Member
Bij zowel 5,25" als 3,5" floppy drives werken de steppers op 12V.
Alleen bepaalde (de meeste?) laptop floppy drives kunnen eventueel op 5V werken.
Als ik achterop een TEAC 5'25" drive kijk zie ik 12V@1A en 5V@1A staan.
[Bericht gewijzigd door joopv op (20%)]
Ok bedankt,
Ik heb de aansturing (met de l297 en l298n) nu wel voor elkaar alleen hij doet er ongeveer 40 stappen over 360 graden. Ik heb hem dan al op half step staan. Bij fullstep doet hij er 20 stappen over.
Dat lijkt mij nog niet helemaal goed. Als ik onderstaande link bekijk zie ik dat het 200 stappen is voor 260 graden. Ik heb al geprobeerd de spoelen anders aan te sluiten, maar merk geen verschil
, dat vind ik eigenlijk al raar.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Waar komen die pulsjes vandaan? Toch niet uit een drukknopje of zo he? Want elke keer dat je dan drukt krijg je tig pulsjes vanwege het denderen.
Op 29 maart 2008 19:12:25 schreef SparkyGSX:
Waar komen die pulsjes vandaan? Toch niet uit een drukknopje of zo he? Want elke keer dat je dan drukt krijg je tig pulsjes vanwege het denderen.
Dat weet ik, de pulsjes komen uit een uC. Het is ook heel constant 40.
Wellicht heeft deze stepper gewoon 40 stappen voor 360 graden?
joopv
Golden Member
Dat kun je uitrekenen.
Bijvoorbeeld: Een 3,5" drive heeft 80 tracks op ca 15mm, dus 0,2mm/stap. Als het een bandstepper is, is dat ook de afgelegde afstand op het wieltje wat de kop aandrijft.
40 stappen zou een omtrek betekenen van 8mm, oftwel een diameter van 8/pi = 2,55 mm.
Als het een wormstepper is moet je met de spoed van de worm gaan rekenen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zou zo'n stappenmotor niet een hogere resolutie hebben dan de afstand tussen 2 tracks, om de kop "middel" op een track te kunnen zetten? Als je erop vertrouwd dat je op goed geluk netjes op de track terecht komt, wordt het een beetje onbetrouwbaar, lijkt me. Kleine variaties tussen drives en floppy's zouden dan al snel problemen kunnen geven.
Je kunt de resolutie van een stappenmotor ongeveer voelen daar met de hand de as te verdraaien. De meeste 3,5" drives hebben kleine stappenmotors, met erg weinig stappen, en een spindel, terwijl ik eigenlijk alleen maar 5,25" drives heb gezien met vrij forse motoren en een dun staalbandje als overbrenging. Deze laatste hebben meestal 200 stappen of zo.
joopv
Golden Member
Zou zo'n stappenmotor niet een hogere resolutie hebben dan de afstand tussen 2 tracks, om de kop "middel" op een track te kunnen zetten?
Nee, de positie van de tracks op een floppy is gestandaardiseerd. De drive zet de kop op de juiste plek neer en dat is het dan.
Track density is vastgelegd op 135 tracks per inch voor 3,5" drives, 96tpi voor 80 tracks 5,25" 1,2M/720k drives en 48tpi voor 40 tracks 5,25" 360k drives.
[Bericht gewijzigd door joopv op (22%)]