mijn vraag:
hoe kan ik een stappen motor van een oude printer aansluiten als een gewone motor zonder de besturing van de printer te gebruiken. (voor modelbouw)
het motortje heeft 4 aansluitingen.

Als je die unipolaire stappenmotor enkel als "gewone" motor wil inzetten, kan je dat plan best laten varen.

Wil je hem echter gebruiken om iets precies te positioneren, kijk dan eerst even op deze Wiki-pagina. Daarnaast levert Googelen op "stepper-motor unipolair" meer hits op dan je vandaag nog gelezen krijgt... :-)

alleen voor een slagboom zou je er iets aan hebben. En de stappenmotoren in printers zijn bijna altijd unipolair=moeilijk aan te sturen

Een motor met 4 aansluitingen kan nooit unipolair zijn!

Je hebt gelijk, floppy. Het is "bipolair" dat ik bedoelde.

Je moet hiervoor al een aparte besturing bouwen die elke spoel van de motor in de juiste volgorde bekrachtigt.

'k zou die ook niet gebruiken als aandrijfmotor, eerder om ites te positioneren: cnc-zelfbouwmachine, ...

Je hebt een dubbele H-brug nodig.
Met een PIC 16F690 kun je die aansturen. De PWM module heeft daarvoor een speciale mode.

stappenmotor heeft een laag koppel, maar vaak een behoorlijk toerental. Ik vrees enkel dat je er geen drijfwerk gaat aan kunnen hangen

Eh ?

Vreemd, bij mijn steppers is dat precies andersom ;)

idd, excuseer.

de doorsnee stappenmotor kan een last tegenhouden en levert dus koppel.

Ik verwarde het zaakje met servo's waarbij je de weerstanden en eindeloop verwijderde

Op 21 april 2008 22:22:24 schreef Bart Hiddink:
Je hebt een dubbele H-brug nodig.
Met een PIC 16F690 kun je die aansturen. De PWM module heeft daarvoor een speciale mode.

heb je misschien een schema om een PWM module te maken?
waarin die PIC 16f690 in verwerkt is?