hoe kun je met een tor wel afdichtingsproblemen krijgen, en met een buis niet, terwijl een buis vacuum staat en ook nog veel opwarmt en afkoelt?

mischien omdat het langzamer afkoelt? of is dat onzin, want als het lanzamer afkoelt, lijkt het me beter voor het materieaal

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (41%)]

dat glas van die transistoren was niet dichtgesmolten maar gelijmd !!! je kan ene transistor niet verhitten tot die temperaturen. silicium smelt alvorens je glas smelt ....

en plastic behuizingen zijn altijd hygroscopisch...

Misschien een beetje een topic kaap, maar wat het afdichten van torren betreft, ik kwam laatst een schema tegen van een netsynchrone pulsgenerator waar je een BC107 voor moet onthoofden.
Het licht van een led moet dan de basis van de tor bereiken wat dan als een soort van opto-coupler moet werken.
Kan dit echt????

Op 10 mei 2008 00:40:44 schreef chuckie:
Misschien een beetje een topic kaap, maar wat het afdichten van torren betreft, ik kwam laatst een schema tegen van een netsynchrone pulsgenerator waar je een BC107 voor moet onthoofden.
Het licht van een led moet dan de basis van de tor bereiken wat dan als een soort van opto-coupler moet werken.
Kan dit echt????

Iedere transistor/diode is min of meer licht-gevoelig.
In vroegere behuizingen (glas met een laklaagje) waren ze wat simpeler te gebruiken als foto-diode/transistor dan degene in metalen behuizing zoals we ze nu kennen.

een to3 behuizing en een vijl werkt goed hoor.

deze tor vind ik erg mooi:
http://semiconductormuseum.com/PhotoGallery/PhotoGallery_Prototype_DiffusedBase_files/image002.gif
iedere buizen gek zegt dat buizen de looks hebben en torren niet, vanaf nu niet meer haha.
http://semiconductormuseum.com/PhotoGallery/PhotoGallery_Prototype_Dif…

[Bericht gewijzigd door Riktw op (14%)]

bc107 is zeeeer lichtgevoelig.

alle bipolaire transistoren trouwens. de basis/emitter overgang ligt bloot

ELKE halfgeleiderdiode is lichtgevoelig. vandaar dat , als je de b-e junctie belicht te transistor in geleiding schiet.

zo spren we trouwens problemen op in chips. : kapsel eraf , onder de microscoop en via een laser kunnen we heel precies ( op mijn probestation kan ik een spot maken van 100 nanometer op 100 nanometer ) diodes opensturen.

als je ergens een lek probleem hebt : met de laser spelen. je merkt heel snel waar het probleem zit

Hmmm...dan ga ik daar eens mee spelen.
Heb hier nog een aantal van die metalen hoedjes liggen.
Ben ook benieuwd of het omgevingslicht hier veel inloed op heeft.
Of dat ze echt direct aangestraald moeten worden.

Nu draait de hr.Sparks zich om in zijn graf vrees ik, het openzagen van zijn vinding.

ach ik heb ook al menig 2n3055 opengemaakt en als lichtsensor gebruikt.
je kunt een tor ook gebruiken als led heb ik ergens gezien.
ik zal ff zoeken.
[edit]
hebbes:
http://www.autarchex.com/projects/transistor_led
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Riktw op (23%)]

Hee...dat is leuk, ga ik ook even mee aan de gang.
Zo krijg je nog een leuk motiefje.
Misschien iets in combinatie met een nixieklok... ;)

wel koelen he!
je jaagt ff 8 watt door een torretje heen zonder koeling.

Hallo,

Ik zou uitkijken met het openmaken van powertorren.
Sommige zijn gevuld met een berilium massa.
Dit is een zeer giftig stofje, een paar microgram kan al een lelijke ziekte opleveren, meer zelfs de dood.

Groeten,
Bertus

Berylliumoxide wordt/werd alleen gebruikt in high power HF toepassingen. Als het er in zit, staat het ook op de behuizing (dan staat er een tekentje of een waarschuwing op)
De 2n3055 heeft voor zover ik weet geen BeO in z'n binnenste.

juist. er staat ofwle ene biohazard teken op ofwel BeO

maar je komt het alleen tegen in speciaal RF spul of powertranssitoren. als je een transistor hebt in van die witte keramische behuizing : poten af !

een 2n3055 is gene probleem. die bc107 en bc141 ook niet.

het gemakkelijkste om die open te krijgen zonder beschadiging is gewoon een vijl over de bovenrand halen. ( of een dremel met een zo een schuurpapier ringetje. )

Hoe een moderne transistor is opgebouwd weet ik wel. maar hoe en wat is dan het verschil met een punt contact transistor.

Op 10 mei 2008 17:04:43 schreef benleentje:
Hoe een moderne transistor is opgebouwd weet ik wel. maar hoe en wat is dan het verschil met een punt contact transistor.

een puntkontact transistor onstaat doordat de goudfolie ( of draad ) in de oxide van germanium of silicium duwt. het is de verontreiniging van de kontactlaag tussen het metaal en de halfgeleider die de diode vormt ( zelfde principe van een puntkontact of een shottky diode ( een shottky diode is GEEN P-N overgang !!! shottky is een halfgeleider naar metaal overgang.

Op 8 mei 2008 16:32:11 schreef SparkyGSX:
Wat een vreselijk toepasselijke naam...

Aan de beste man: sper in vrede, bij alle transistoren die naar de eeuwige elektronen jachtvelden zijn gegaan...

Morgan Sparks... Ook zijn ouders waren geen onbekenden in elektronicaland: zijn vader zat veel bezig met logische vergelijkingen en heeft er later ook wat logische wetten over geschreven: de wetten van De Morgan. Zijn moeder was de zus van Nikolai Tesla, die altijd wel ergens vonken aan het trekken was. Beide (Nikolai en zus) zijn later naar Amerika geëmigreerd, waar ze vonken dan weer "Sparks" noemen. Vandaar. ;-)

Alle gekheid op een stokje, veel respect voor dergelijke "uitvinders", dit zijn mensen die een cruciale sleutelrol spelen in de geschiedenis. Er zijn er wel meerdere, met prachtige ontdekkingen, theoriën, en verbluffende prestaties die in die tijd werden opgezet met de beperkte middelen van toen.

Heer Morgan, die in de hemelen zijn, geheiligd worde uw naam. Uw transistor is er gekomen. Uw idee is geschiede op aarde zowel als in de hemel. Alle halfgeleiders zijn met U, en met uw geest...

- - big bang - -

Op 10 mei 2008 18:59:40 schreef big bang:
[...]

Heer Morgan, die in de hemelen zijn, geheiligd worde uw naam. Uw transistor is er gekomen. Uw idee is geschiede op aarde zowel als in de hemel. Alle halfgeleiders zijn met U, en met uw geest...

- - big bang - -

Nu overdrijf je.

Maar ik ben ook wel blij met de transistor.

Op 10 mei 2008 18:59:40 schreef big bang:

- - big bang - -

Sorry hoor, maar dit vind ik echt te ver gaan. Hoewel ik veel respect heb voor de heer Morgan is het niet nodig om hem als god te vereren en zo ook medeforumgebruikers te kwetsen.

Het lijkt me duidelijk dat Big Bang een grapje maakte zonder de bedoeling om iemand te kwetsen.

Je kunt er ook voor kiezen jezelf *niet* te laten kwetsen......kwetsie, sorry, kwestie van instelling. ;)

Ik voel me niet gekwets, maar ik vind wel dat big bang erg overdrijft / iets te ver gaat. Ik vind het ook niet grappig. Dat is overigends niet kwetsend bedoeld voor Big Bang. Voordat we hier de zoveelste godsdienstoorlog starten...

:)

Edit @ FE.T:
Mah, ik kan om sommige religie-related dingen wel lachen, maar dit vond ik niet bijster grappig.

@ electroverslaafde:

Op 10 mei 2008 19:58:54 schreef elektroverslaafde:
maar religieuze zaken liggen vaak (erg)gevoelig, en kun je dus beter niet gebruiken in een grapje.

@Lucky Luke ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

Op dat punt wel.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (46%)]

Dat Big Bang het als grapje heeft bedoelt begrijp ik, natuurlijk wil hij niemand kwetsen. Dat zou ik ook nooit van hem gedacht hebben.

maar religieuze zaken liggen vaak (erg)gevoelig, en kun je dus beter niet gebruiken in een grapje.

@Lucky Luke ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

Het is een wankel geloof dat niet met zichzelf kan lachen.

Of een metaal-halfgeleider overgang ook gelijkricht, hangt geloof ik van de sterkte van de dotering van de halfgeleider af, is het niet?
Tenslotte zou het bij een gewone lagendiode een ongewenst bijverschijnsel zijn; daar heeft de metaalovergang hoofdzakelijk ohmse eigenschappen (en wel laagohmig, gelukkig).

@Frederick
Het is zeker geen wankel geloof. het bestaat eigenlijk al zon 6000 jaar en altijd zijn er mensen geweest die geloofden. als het wankel was was het al wel gevallen. wel gebeurt het dat het "verhuisd" op de ene plaats wordt het minder maar op de andere plaats meer.

Dit grapje is van het zogenaamde "Onze Vader" afgeleid een gebed dat door Jezus zelf is gegeven aan zijn volgelingen. Hierin wordt tot God gebeden. En voor Christenen is God de hoogste persoon die alle macht heeft, die voor ons zorgt alsof wij zijn kinderen zijn. Daarom kunnen we er niet mee lachen, we zouden daardoor onze eigen God gaan uitlachen.
Daarom is het ook moeilijk te verdragen wanneer anderen er zo mee omgaan.
snap je?

Mmmm, het was niet verregaand bedoeld.
Even een kwinkslag, meer niet. Ach kom.

Het staat ook in m'n post vermeld, Respect, voor de uitvinders van de zaken waar de wereld de dag van vandaag op draait. En geen klein beetje.

Daaruit kon je ook al wel afleiden hoe het bedoeld was.

- - big bang - -